Jump to content

Spinnaker-seiling.Trenger hjelp/tips,for liten spi

opus

Recommended Posts

Hei Båtvenner !

Har en First18(fot),med en litt for liten spinnaker.

Skulle visst vært 18,5 kvm , 6.6m X 3.3m .

Har 14kvm , 5.25m X 2.75m .

(NB fått spinnakeren idag,ikke prøvet ut enda,legger likevel ut noen spm.)

Altså er den 1.5m for lav.Men vil gjerne seile med den likevel.Få trening med spinnaker-seiling , mer interessant og "ha mere å gjøre"  , og har bare en liten fokk på 5kvm og hjelpe til i medvind.

Først, fallet til spinnakeren kommer til å ligge utenpå masten.Skal henge på en blokk i en stålbøyle noen cm over forstaget.Har liggende både en med svivel-funksjon og en uten(den vil bli liggende på tvers).Hvem bør jeg velge?

Nå hovedspørsmålet: Hvordan kan jeg løse problemet med at spinnakeren ikke er rette høyden???

Skal jeg ikke heise spinn helt opp til blokka?,slik at spinn-bommen får være horisontal.

(Evt da lage en knute på fallet, slik at knuten stopper seilet i riktig høyde, ved at knuten ikke går igjennom blokka.Eller tre på en hageslange e.lign,men kan vel bli for tungt.)

Hvis spinnakeren ikke er heist helt opp med idèen over.Hvordan vil seilet oppføre seg?, tenker spesielt på om da lett snurrer seg rundt forstaget osv.

Er selvfølgelig åpen for helt andre radikale kreative ideer.

Hm...kommer ikke på mer nå, kommer tilbake til hvordan det gikk,he-he.

På forhånd takk for tips fra dere mere erfarne seilere , håper dere får en praktfull båtsesong.

Vennlig hilsen opus

i stedet for knute kan du ha et merke på tauet som viser når du har dratt ca. passelig.

er det lite vind kan du ha litt mindre opptrekk enn når det er mye vind.

få seilet godt foran båten ved å ha en liten vinkel oppover med bom og resten av den manglende høyden tar du i toppen er mitt beste tips (forsøk deg frem).

den med svivel funker sikkert flott.

atle

Jeg vil tro at spinnakeren vil slenge mye sideveis hvis den henger langt fra mastetoppen, men som Atle sier er vel det enkleste her å prøve seg fram. Etter det jeg har lært skal bommen ideelt sett stå vannrett, og hvis spinnakeren da står bra tross at den ikke er heist helt i topp - god seilas!

Angående vendeblokk i mastetoppen. Spinnakeren slenger alltid LITT sideveis under bruk, selv om den er heist helt i topp. Derfor må du bruke en blokk med svivel. Den bør henge fritt så den kan snus fra side til side.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...