Terkel Startet 29.April.2009 Link til dette innlegget Startet 29.April.2009 Hei på dere, skal kjøpe brukt motor, og har kommet over en rimelig motor. Den går som en kule når den først starter, men er tungtstartende. Den sviver rundt, og har bra komp! men virker som om den ikke for nok bensin\trekker falsk luft. virker heller ikke som om den blir rå når man har prøvd en stund! er dette en kjent sak eller? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 (redigert) Er det choke eller elektrisk primer på den ? Hvis den elektriske primeren ikke fungerer vil det si det samme som du starter uten choke. Er det kun ved kald motor ? Redigert 29.April.2009 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Terkel Svart 29.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 (redigert) det er choke på den.. litt usikker på om det kun er ved kaldstart.. men tror det. skal ned på fredag for og kikke på den, men vet liksom ikke helt hva jeg skal se etter :) Redigert 29.April.2009 av Terkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Sikkert justert litt for magert... Mercury motorene liker litt fetere blanding . Juster blandedysene slik at motoren går høyest mulig ( juster ned tomgangen på staget ), når du har funnet den optimale innstllinge.... juster 1/4 EKSTRA UT . Forutsetter at tenninga en ok ( bra batteri så starteren får opp nok turtall ), forgasserene er rene og med korrekt justert flottør.... Korrekt oppstart på disse motorene: Pump opp bensin med pumpe belg, pump den god og hard, gjerne så hard at forgasserene renner over litt... Dra opp gassen endel ( oppvarmings hendel )... Inn med nøkkel, aktiver choke, vri på nøkkel Vroom Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Terkel Svart 29.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Sikkert justert litt for magert... Mercury motorene liker litt fetere blanding . Juster blandedysene slik at motoren går høyest mulig ( juster ned tomgangen på staget ), når du har funnet den optimale innstllinge.... juster 1/4 EKSTRA UT . Forutsetter at tenninga en ok ( bra batteri så starteren får opp nok turtall ), forgasserene er rene og med korrekt justert flottør.... Korrekt oppstart på disse motorene: Pump opp bensin med pumpe belg, pump den god og hard, gjerne så hard at forgasserene renner over litt... Dra opp gassen endel ( oppvarmings hendel )... Inn med nøkkel, aktiver choke, vri på nøkkel Vroom Arne Kjetil wow...... noen mulighet for og betale deg for og ta en kikk på den ? den står i oslo ? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Jeg skal bytte primeren min i morra :) den lager bare klikkelyd men rører seg ikke. Så hos meg er startgass fine saker :) Sikkert fordi den har vært under vann hehe Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Droll Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Så hos meg er startgass fine saker :) Startgass i en 2-takter er FY FY , finnes ikke smurning i den. Er bedre å bruke ei gammel Jiff dush flaske ( eller lignende ) med olje blandet bensin . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Brodern Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Jupp jeg vet, men er jo olje i bensinen, og den trenger bare en dært eller to :) Men er jo greit med ny primer da. Slipper å åpne opp, er så jalla. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Terkel Svart 30.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Tror Droll er inne på noe. Men er det noen helt konkrete tegne jeg må se etter for og vite at den ikke bare er søppel? tar med en komp tester for og dobbeltsjekke det! Sitér dette innlegget Link to post
Terkel Svart 30.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 ingen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Men er det noen helt konkrete tegne jeg må se etter for og vite at den ikke bare er søppel? Komp test er kjekt, sjekk også pluggene....mens de er ute sjekker du stempel toppene ( ta med lykt, lys inn igjennom plugg hullene ), se etter helt rene flater ( damp spylt ) som kan tyde på vann inntrenging inn i sylinderen. Kjenn også etter overdreven slark på svinghjul og propell aksling ( se gjerne på gir olja også .. ) Hvordan ser det ut under dekselet ?? rent/møkkete/lekkasjer?? , "gjør det selv" reparasjoner .. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Terkel Svart 30.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 (redigert) . Redigert 30.April.2009 av Terkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Terkel Svart 30.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 (redigert) Komp test er kjekt, sjekk også pluggene....mens de er ute sjekker du stempel toppene ( ta med lykt, lys inn igjennom plugg hullene ), se etter helt rene flater ( damp spylt ) som kan tyde på vann inntrenging inn i sylinderen. Kjenn også etter overdreven slark på svinghjul og propell aksling ( se gjerne på gir olja også .. ) Hvordan ser det ut under dekselet ?? rent/møkkete/lekkasjer?? , "gjør det selv" reparasjoner .. Arne Kjetil - komptest ? hvor mye bør det være pr sylinder? har hørt 7kg en gang i tiden ? eller er jeg helt på vidda her ? - stempeltopp : skal de være helt rene ??eller skal det være litt olje der? sendte en IM Droll Redigert 30.April.2009 av Terkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 - komptest ? hvor mye bør det være pr sylinder? har hørt 7kg en gang i tiden ? eller er jeg helt på vidda her ?- stempeltopp : skal de være helt rene ??eller skal det være litt olje der? Viktigste med kompresjonene er at den er lik på alle sylindere ( max diff 10% ), vil også variere litt imellom de forskjellige motorene ( pga forskjellig porting )...men du bør forvente 120> 125 psi ( 8 > 8.5 bar ) Stempel toppene på en 2-takter skal være sorte, dog ikke tykke lag med sot. Svarer på PM senere .... bor 10 km lengre nord. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Terkel Svart 2.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 da er motor kjøpt inn.. komp lå klass likt på 125pso pr sylinder. null diff mellom noen av sylindrene ! ting så genelt bra ut bortsett fra at det flasset litt i lakken osv. satser på at jeg får fart på den etterhvert:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.