Jump to content

80hk mercury 82mod som er tungstartet.


Terkel

Recommended Posts

Sikkert justert litt for magert... Mercury motorene liker litt fetere blanding .

 

Juster blandedysene slik at motoren går høyest mulig ( juster ned tomgangen på staget ), når du har funnet den optimale innstllinge.... juster 1/4 EKSTRA UT :yesnod: .

 

Forutsetter at tenninga en ok ( bra batteri så starteren får opp nok turtall ), forgasserene er rene og med korrekt justert flottør....

 

Korrekt oppstart på disse motorene:

  • Pump opp bensin med pumpe belg, pump den god og hard, gjerne så hard at forgasserene renner over litt...
  • Dra opp gassen endel ( oppvarmings hendel )...
  • Inn med nøkkel, aktiver choke, vri på nøkkel
  • Vroom :smiley:

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Sikkert justert litt for magert... Mercury motorene liker litt fetere blanding .

 

Juster blandedysene slik at motoren går høyest mulig ( juster ned tomgangen på staget ), når du har funnet den optimale innstllinge.... juster 1/4 EKSTRA UT :yesnod: .

 

Forutsetter at tenninga en ok ( bra batteri så starteren får opp nok turtall ), forgasserene er rene og med korrekt justert flottør....

 

Korrekt oppstart på disse motorene:

  • Pump opp bensin med pumpe belg, pump den god og hard, gjerne så hard at forgasserene renner over litt...
  • Dra opp gassen endel ( oppvarmings hendel )...
  • Inn med nøkkel, aktiver choke, vri på nøkkel
  • Vroom :smiley:

 

 

Arne Kjetil

 

wow...... :crazy::crazy: noen mulighet for og betale deg for og ta en kikk på den ? den står i oslo ?

Link to post
Men er det noen helt konkrete tegne jeg må se etter for og vite at den ikke bare er søppel?

 

Komp test er kjekt, sjekk også pluggene....mens de er ute sjekker du stempel toppene ( ta med lykt, lys inn igjennom plugg hullene ), se etter helt rene flater ( damp spylt ) som kan tyde på vann inntrenging inn i sylinderen.

 

Kjenn også etter overdreven slark på svinghjul og propell aksling ( se gjerne på gir olja også .. )

 

Hvordan ser det ut under dekselet ?? rent/møkkete/lekkasjer?? , "gjør det selv" reparasjoner ..

 

Arne Kjetil

Link to post
Komp test er kjekt, sjekk også pluggene....mens de er ute sjekker du stempel toppene ( ta med lykt, lys inn igjennom plugg hullene ), se etter helt rene flater ( damp spylt ) som kan tyde på vann inntrenging inn i sylinderen.

 

Kjenn også etter overdreven slark på svinghjul og propell aksling ( se gjerne på gir olja også .. )

 

Hvordan ser det ut under dekselet ?? rent/møkkete/lekkasjer?? , "gjør det selv" reparasjoner ..

 

 

 

Arne Kjetil

 

- komptest ? hvor mye bør det være pr sylinder? har hørt 7kg en gang i tiden ? eller er jeg helt på vidda her ?

- stempeltopp : skal de være helt rene ??eller skal det være litt olje der?

 

sendte en IM Droll

Redigert av Terkel (see edit history)
Link to post
- komptest ? hvor mye bør det være pr sylinder? har hørt 7kg en gang i tiden ? eller er jeg helt på vidda her ?

- stempeltopp : skal de være helt rene ??eller skal det være litt olje der?

 

Viktigste med kompresjonene er at den er lik på alle sylindere ( max diff 10% ), vil også variere litt imellom de forskjellige motorene ( pga forskjellig porting )...men du bør forvente 120> 125 psi ( 8 > 8.5 bar )

 

Stempel toppene på en 2-takter skal være sorte, dog ikke tykke lag med sot.

 

Svarer på PM senere .... bor 10 km lengre nord.

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...