PiperBill Startet 29.Mai.2004 Del på Facebook Startet 29.Mai.2004 Jeg har 2 batterier som betjenes av et manuelt skillebryter med 1 , 2, "both" og "off" innstillinger. Han som jeg kjøpte båten fra sier at det skal stå enten på "1" eller "2" mens motoren er i gang, men at det må aldri stå i "both" stillingen. Han sier at det kan ødelegge batteriene. Batteriene er av samme størrelse men forskellige merke og alder. Det skjønner jeg ikke? Kan det stemmer PiperBill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
jorhei Svart 29.Mai.2004 Del på Facebook Svart 29.Mai.2004 Det kan stemme fordi hvis den skulle stått på both måtte det vært helt like batterier som var kjøpt på samme tidspunkt og samme merke. Dette er noe av problemet når man etterhvert bygger ut sin batteribank og bruker både gamle og nye batterier. Vet ikke grunnen til at det er slik, men batteriene blir ødelagt hvis du setter den bryteren på both. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Lotus Svart 29.Mai.2004 Del på Facebook Svart 29.Mai.2004 Det stemmer ikke. Det er faktisk så feil som det kan få blitt. For å utnytte det kraftverket av en dynamo du har best mulig, ønsker du at den skal lade skikkelig og ikke småpusle rundt med smålading av en og en batteribank. Batterier er nemlig litt sære sånn. Det tar omtrent like lang tid å lade batteriet fra 0-80% fullt som det tar å lade det fra 80% til 100%. Da er det greit å utnytte tiden best mulig og la dynamoen få lade begge banker samtidig. Batteriene har ingen problemer med dette selv om de både er av forskjellig størrelse, antall og kapasitet. Regelen om at batterier som skal paralellkobles skal være av samme alder, type og kapasitet gjelder bare når man tapper strøm, ikke når man lader. Når batteriene får påtrykt en spenning som er større enn batterispenningen, klarer de ikke å plage hverandre med å lekke strøm seg i mellom. Så sett bryteren på Both bestandig når du kjører. Det lureste du kan gjøre. Du må bare huske å sette bryteren på forbruk når du stopper motoren og til null når du er ferdig med turen. Mange har større problemer med husken enn med bryteren. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 29.Mai.2004 Del på Facebook Svart 29.Mai.2004 Det stemmer ikke. Det er faktisk så feil som det kan få blitt. For å utnytte det kraftverket av en dynamo du har best mulig, ønsker du at den skal lade skikkelig og ikke småpusle rundt med smålading av en og en batteribank. Batterier er nemlig litt sære sånn. Det tar omtrent like lang tid å lade batteriet fra 0-80% fullt som det tar å lade det fra 80% til 100%. Da er det greit å utnytte tiden best mulig og la dynamoen få lade begge banker samtidig. Batteriene har ingen problemer med dette selv om de både er av forskjellig størrelse, antall og kapasitet. Regelen om at batterier som skal paralellkobles skal være av samme alder, type og kapasitet gjelder bare når man tapper strøm, ikke når man lader. Når batteriene får påtrykt en spenning som er større enn batterispenningen, klarer de ikke å plage hverandre med å lekke strøm seg i mellom. Så sett bryteren på Both bestandig når du kjører. Det lureste du kan gjøre. Du må bare huske å sette bryteren på forbruk når du stopper motoren og til null når du er ferdig med turen. Mange har større problemer med husken enn med bryteren. Lotus Det du sier her er helt korrekt. Derfor er bryteren bygget opp som den er, lader begge systemene under seiling og tapper bare forbruksbatteriene ved kai og ikke start bateriene. Lykke til med "bryteren" :seeya: Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
jorhei Svart 29.Mai.2004 Del på Facebook Svart 29.Mai.2004 Greit, jeg ser og innrømmer at jeg har tatt feil. Var bare dette jeg ble fortalt når jeg spurte i en båtbutikk om dette med batterier av forskjellig årgang. Da har jeg lørt noe i dag og. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.