Jump to content

Batteribryter 1- 2-both-off

PiperBill

Recommended Posts

Jeg har 2 batterier som betjenes av et manuelt  skillebryter med 1 , 2, "both" og "off" innstillinger. Han som jeg kjøpte båten fra sier at det skal stå enten på "1" eller "2" mens motoren er i gang, men at det må aldri stå i "both" stillingen. Han sier at det kan ødelegge batteriene. Batteriene er av samme størrelse men forskellige merke og alder.

Det skjønner jeg ikke? Kan det stemmer

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Det kan stemme fordi hvis den skulle stått på both måtte det vært helt like batterier som var kjøpt på samme tidspunkt og samme merke. Dette er noe av problemet når man etterhvert  bygger ut sin batteribank og bruker både gamle og nye batterier.

Vet ikke grunnen til at det er slik, men batteriene blir ødelagt hvis du setter den bryteren på both.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Det stemmer ikke. Det er faktisk så feil som det kan få blitt.

For å utnytte det kraftverket av en dynamo du har best mulig, ønsker du at den skal lade skikkelig og ikke småpusle rundt med smålading av en og en batteribank. Batterier er nemlig litt sære sånn. Det tar omtrent like lang tid å lade batteriet fra 0-80% fullt som det tar å lade det fra 80% til 100%.  Da er det greit å utnytte tiden best mulig og la dynamoen få lade begge banker samtidig.

Batteriene har ingen problemer med dette selv om de både er av forskjellig størrelse, antall og kapasitet. Regelen om at batterier som skal paralellkobles skal være av samme alder, type og kapasitet gjelder bare når man tapper strøm, ikke når man lader. Når batteriene får påtrykt en spenning som er større enn batterispenningen, klarer de ikke å plage hverandre med å lekke strøm seg i mellom.

Så sett bryteren på Both bestandig når du kjører. Det lureste du kan gjøre. Du må bare huske å sette bryteren på forbruk når du stopper motoren og til null når du er ferdig med turen. Mange har større problemer med husken enn med bryteren.

Lotus

Det stemmer ikke. Det er faktisk så feil som det kan få blitt.

For å utnytte det kraftverket av en dynamo du har best mulig, ønsker du at den skal lade skikkelig og ikke småpusle rundt med smålading av en og en batteribank. Batterier er nemlig litt sære sånn. Det tar omtrent like lang tid å lade batteriet fra 0-80% fullt som det tar å lade det fra 80% til 100%.  Da er det greit å utnytte tiden best mulig og la dynamoen få lade begge banker samtidig.

Batteriene har ingen problemer med dette selv om de både er av forskjellig størrelse, antall og kapasitet. Regelen om at batterier som skal paralellkobles skal være av samme alder, type og kapasitet gjelder bare når man tapper strøm, ikke når man lader. Når batteriene får påtrykt en spenning som er større enn batterispenningen, klarer de ikke å plage hverandre med å lekke strøm seg i mellom.

Så sett bryteren på Both bestandig når du kjører. Det lureste du kan gjøre. Du må bare huske å sette bryteren på forbruk når du stopper motoren og til null når du er ferdig med turen. Mange har større problemer med husken enn med bryteren.

Lotus

Det du sier her er helt korrekt.

Derfor er bryteren bygget opp som den er, lader begge systemene under seiling og tapper bare forbruksbatteriene ved kai og ikke start bateriene.

Lykke til med "bryteren"

:seeya: :seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Greit, jeg ser og innrømmer at jeg har tatt feil. Var bare dette jeg ble fortalt når jeg spurte i en båtbutikk om dette med batterier av forskjellig årgang.

Da har jeg lørt noe i dag og.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...