PiperBill Startet 29.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2004 Jeg synes det er flott å se alle småbåter med norsk flagg. Det er jeg ikke vant til fra mitt hjemland Australia der det er hovedsakelige større båter som heise flagg. På siste tur spøkte kona ved å si at jeg burde skaffe meg en ”Ausie flagg” og bytte ut den nokså sliten norske flagg som begynne å bli falmet av sol og vind. Det slo meg at det kunne vært artig det….. men kanskje ikke, dersom det går imot noe regel for skikk og bruk…. Cheers PiperBill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Arild Iversen Svart 29.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2004 Kanskje beror det litt på hvor båten din er "registrert" . Har du seilbåt og norsk seilnummer ( NOR XXXXXX ), ville det kanskje sett litt rart ut Flagget skal jo gjenspeile båtens hjemland, men når det gjelder fritidsbåter er kanskje ikke reglene så bastante ?? Selv vet jeg om en herremann fra Stord som bodde nesten hele sitt voksne liv i København og i hekken på hans seilbåt sto det Stord, og han førte norsk flagg. Så også ei lita norsk tresnekke i Amsterdam som tydeligvis ble benyttet lokalt på kanalene der, den førte også norsk flagg. Så kanskje er det greit med "Aussie" flagget på fritidsbåten........??? Jeg ville ihvertfall ikke reagert, tvert imot syns det var hyggelig med litt internasjonal forbrødring Arild Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 29.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2004 Tjaaaa? Båten skal vel føre flagget til landet den er registrert i. Selv er jeg litt svak for Kypros sitt flagg,men siden den ikke er registret i Limassol får det være. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 29.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2004 Så også ei lita norsk tresnekke i Amsterdam som tydeligvis ble benyttet lokalt på kanalene der, den førte også norsk flagg. Arild Ja... det med flagg og nordmenn er noe helt spesielt også (jeg mener det på ett positivt måte). En av de få båter jeg har sett på Lake Macquarie (mitt hjemmsted) http://www.lakemac.com.au/visitors/boating_view.asp og som alltid heiste flagg var jo norsk, og båten var en gedigen cruiser..... PiperBill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
John_Kr Svart 29.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2004 Ja jeg synes at båt og flagg hører sammen, men jeg har ennå ikke montert noen flagg. Skal se på dette i løpet av sommeren. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Baltic Svart 30.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2004 Hva med å føre to flagg for folk som har flyttet til Norge? Det største norsk og et litt mindre australsk (eller motsatt???), som et gjeste flagg på en måte. Like mye et spørsmål som et forslag! Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 30.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2004 Tror ikke det er iht flaggreglene Baltic. Har en kanadisk nabo og han har løst problemet ved hjelp av klistremerker av det kanadiske flagget på båten. Du er liksom ikke i tvil om at eieren er fra andre sia av dammen når du ser båten. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 30.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2004 God morgen, Båtens nasjonalitetsflagg viser som navnet sier båtens nasjonalitet - ikke eierens. Derfor skal det være norsk flagg for en båt som er registrert/hjemmehørende i Norge. Men der finnes jo muligheter: Du kan registrere båten "Down under", bruke det flagget i kombinasjon med et gjesteflagg hvis du da er "gjest" i Norge...... Du kan også sette opp en "Gjøs", gjerne ført på en liten gjøsstake i baugen. Der føres både byflagg og andre som eieren har tilhørighet til. Der kunne du med god samvittighet føre en "Aussie-vimpel" . . . . mvh Poseidon PS Her i Stavanger har vi en liten plastbåt som fører New Zealand-flagget - selv om både båt og eier har hørt hjemme her i landet i mange år. Det virker "påtatt" i mine øyne. DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.