Jump to content

Andre Flagg en Norsk?

PiperBill

Recommended Posts

Jeg synes det er flott å se alle småbåter med norsk flagg. Det er jeg ikke vant til fra mitt hjemland Australia der det er hovedsakelige større båter som heise flagg. På siste tur spøkte kona ved å si at jeg burde skaffe meg en ”Ausie flagg” og bytte ut den nokså sliten norske flagg som begynne å  bli falmet av sol og vind.

Det slo meg at det kunne vært artig det….. men kanskje ikke, dersom det går imot noe regel for skikk og bruk….

Cheers

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Kanskje beror det litt på hvor båten din er "registrert"   :seeya:.

Har du seilbåt og norsk seilnummer  ( NOR XXXXXX ), ville det kanskje sett litt rart ut

Flagget skal jo gjenspeile båtens hjemland, men når det gjelder fritidsbåter er kanskje ikke reglene så bastante ??

Selv vet jeg om en herremann fra Stord som bodde nesten hele sitt voksne liv i København og i hekken på hans seilbåt sto det Stord, og han førte norsk flagg.

Så også ei lita norsk tresnekke i Amsterdam som tydeligvis ble benyttet lokalt på kanalene der, den førte også norsk flagg.

Så kanskje er det greit med "Aussie" flagget på fritidsbåten........???  

Jeg ville ihvertfall ikke reagert, tvert imot syns det var hyggelig med litt internasjonal forbrødring   :seeya:

Arild

Så også ei lita norsk tresnekke i Amsterdam som tydeligvis ble benyttet lokalt på kanalene der, den førte også norsk flagg.

Arild

Ja... det med flagg og nordmenn er noe helt spesielt også (jeg mener det på ett positivt måte). En av de få båter jeg har sett på Lake Macquarie (mitt hjemmsted)

http://www.lakemac.com.au/visitors/boating_view.asp

og som alltid heiste flagg var jo norsk, og båten var en gedigen cruiser.....

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

God morgen,

Båtens nasjonalitetsflagg viser som navnet sier båtens nasjonalitet  -  ikke eierens.

Derfor skal det være norsk flagg for en båt som er registrert/hjemmehørende i Norge.

Men der finnes jo muligheter:

Du kan registrere båten "Down under", bruke det flagget i kombinasjon med et gjesteflagg hvis du da er "gjest" i Norge......

Du kan også sette opp en "Gjøs", gjerne ført på en liten gjøsstake i baugen. Der føres både byflagg og andre som eieren har tilhørighet til.

Der kunne du med god samvittighet føre en "Aussie-vimpel" . . . .

mvh

Poseidon

PS

Her i Stavanger har vi en liten plastbåt som fører New Zealand-flagget   -   selv om både båt og eier har hørt hjemme her i landet i mange år. Det virker "påtatt" i mine øyne.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...