klugg Startet 29.April.2009 Link til dette innlegget Startet 29.April.2009 (redigert) Skal til å skru på toppen, men eksosventilen klikker litt når den drar seg på plass når jeg tester den langsomt for hånd. Når jeg tester hurtig høres det ut som om den er grei. Det er som om den kommer litt skjevt i kontakt med setet, og klikker på plass. Jeg kan fremprovosere det uten fjæra også ved å dytte ventilen litt skjevt inn i setet. Jeg syns det er litt slark i innsuget også, men den legger seg pent rett i setet. Vil dette være et problem, eller kan man leve med litt slark her? Tenker kanskje at dette kneppet slite skjevt på ventilen/setet slik at kompresjonen raskt blir dårlig? Redigert 29.April.2009 av klugg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skoppy Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 det virker som du ikke har fått alle delene ordendlig på plass eller at du må slipe ventil sette eventuelt bytte hvis det Sitér dette innlegget En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen Link to post
index Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Her skal det ikke være slakk, er det det må du nok til med nye ventiler og/eller styringer. Lite vits å sette sammen noe som ikke er bra... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MortenK Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Tolker jeg dette riktig kan det være at du har slitte ventilstyringer. Det skal ikke være noe særlig slakk der. Bytter du disse, må du slipe ventilene en gang til. Du bør også bytte tettepakningene samtidig. Kanskje lurt å få et sylinderverksted til å sjekke klaringene for å se om de er innenfor toleranse grensene. Dette bør ikke koste mye. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
klugg Svart 30.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Var hos yanmar-guruen og fikk den friskmeldt. Litt slark, men han mente det ville tette og være greit. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Med slitte ventilstyringer vil du få oljeforbruk og kanskje dårlig kompresjon om ventilene ikke tetter helt. Når du har gjort såpass så ville jeg byttet både ventiler og styringer, da må du også frese nye ventilseter i toppen. Denne innvesteringen vil du ikke angre på. Hvordan går det ellers? har du fått åpnet kjølekanalene? Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 30.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Ja, det er noe i det... Men jeg får heller spandere på det i neste runde. Mr merkeverksted gikk god for ventilene selv om det var litt slitasje. Kjølekanalene var helt fine. Det så skummelt ut, for det lå så mye skit igjen under kanalene i toppen som blokkeres av pakningen. Det var før jeg hadde fjernet pakningene, og knipset for å få andres betraktning på det første synet som åpenbarte seg under toppen. Den store bøygen ligger i å gjøre jobben når en aldri har vært borti det før. Er jo helt novise på motorer! Og det er rart hvor kronglete ting oppleves når absolutt alle begreper og ting er nye for en stakker. Men etter denne runden har jeg ingen frykt for å åpne opp og ordne med ventiler og styringer om jeg skulle komme dårlig ut på en kompresjonstest i fremtiden (selv om jeg må ha en fagmann til å frese). Men det blir kanskje først i neste båt. Men nå, opp og skru ferdig. Start i kveld, kanskje? :) Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Ja, det er noe i det... Men jeg får heller spandere på det i neste runde. Mr merkeverksted gikk god for ventilene selv om det var litt slitasje. Kjølekanalene var helt fine. Det så skummelt ut, for det lå så mye skit igjen under kanalene i toppen som blokkeres av pakningen. Det var før jeg hadde fjernet pakningene, og knipset for å få andres betraktning på det første synet som åpenbarte seg under toppen. Den store bøygen ligger i å gjøre jobben når en aldri har vært borti det før. Er jo helt novise på motorer! Og det er rart hvor kronglete ting oppleves når absolutt alle begreper og ting er nye for en stakker. Men etter denne runden har jeg ingen frykt for å åpne opp og ordne med ventiler og styringer om jeg skulle komme dårlig ut på en kompresjonstest i fremtiden (selv om jeg må ha en fagmann til å frese). Men det blir kanskje først i neste båt. Men nå, opp og skru ferdig. Start i kveld, kanskje? :) Spennende å høre hvordan den går! Jeg er med deg i at det er ok å sette den sammen og heller levere inn toppen seinere for å bytte ventilene. Det er ikke akkurat store jobben å demontere toppen på den motoren, og nå kan du det jo .... Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.