Jump to content

Hvordan vet man om en ventil må byttes? Yanmar 1gm10

klugg

Recommended Posts

Skal til å skru på toppen, men eksosventilen klikker litt når den drar seg på plass når jeg tester den langsomt for hånd. Når jeg tester hurtig høres det ut som om den er grei.

Det er som om den kommer litt skjevt i kontakt med setet, og klikker på plass. Jeg kan fremprovosere det uten fjæra også ved å dytte ventilen litt skjevt inn i setet. Jeg syns det er litt slark i innsuget også, men den legger seg pent rett i setet.

Vil dette være et problem, eller kan man leve med litt slark her? Tenker kanskje at dette kneppet slite skjevt på ventilen/setet slik at kompresjonen raskt blir dårlig?

Redigert av klugg (see edit history)

Tolker jeg dette riktig kan det være at du har slitte ventilstyringer. Det skal ikke være noe særlig slakk der. Bytter du disse, må du slipe ventilene en gang til. Du bør også bytte tettepakningene samtidig.

Kanskje lurt å få et sylinderverksted til å sjekke klaringene for å se om de er innenfor toleranse grensene. Dette bør ikke koste mye.

s/y "Arnegrut", Asker

Ja, det er noe i det... Men jeg får heller spandere på det i neste runde. Mr merkeverksted gikk god for ventilene selv om det var litt slitasje.

Kjølekanalene var helt fine. Det så skummelt ut, for det lå så mye skit igjen under kanalene i toppen som blokkeres av pakningen. Det var før jeg hadde fjernet pakningene, og knipset for å få andres betraktning på det første synet som åpenbarte seg under toppen.

Den store bøygen ligger i å gjøre jobben når en aldri har vært borti det før. Er jo helt novise på motorer! Og det er rart hvor kronglete ting oppleves når absolutt alle begreper og ting er nye for en stakker. Men etter denne runden har jeg ingen frykt for å åpne opp og ordne med ventiler og styringer om jeg skulle komme dårlig ut på en kompresjonstest i fremtiden (selv om jeg må ha en fagmann til å frese). Men det blir kanskje først i neste båt. Men nå, opp og skru ferdig. Start i kveld, kanskje? :)

Ja, det er noe i det... Men jeg får heller spandere på det i neste runde. Mr merkeverksted gikk god for ventilene selv om det var litt slitasje.

Kjølekanalene var helt fine. Det så skummelt ut, for det lå så mye skit igjen under kanalene i toppen som blokkeres av pakningen. Det var før jeg hadde fjernet pakningene, og knipset for å få andres betraktning på det første synet som åpenbarte seg under toppen.

Den store bøygen ligger i å gjøre jobben når en aldri har vært borti det før. Er jo helt novise på motorer! Og det er rart hvor kronglete ting oppleves når absolutt alle begreper og ting er nye for en stakker. Men etter denne runden har jeg ingen frykt for å åpne opp og ordne med ventiler og styringer om jeg skulle komme dårlig ut på en kompresjonstest i fremtiden (selv om jeg må ha en fagmann til å frese). Men det blir kanskje først i neste båt. Men nå, opp og skru ferdig. Start i kveld, kanskje? :)

Spennende å høre hvordan den går! Jeg er med deg i at det er ok å sette den sammen og heller levere inn toppen seinere for å bytte ventilene. Det er ikke akkurat store jobben å demontere toppen på den motoren, og nå kan du det jo .... :yesnod:

s/y "Arnegrut", Asker

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...