Jump to content

mauring ?..i en båthavn eller andre gode tips


dorry gutten

Recommended Posts

har lært at mauring er en smart ting å gjøre for å få en trebåt tett rett etter sjøsetting.(dvs sagma under vannlinja på utsiden av båten rett etter sjøsetting for å få det til å trekke inn i ukontrolerte sprekker osv) ..men.....er det så smart å gjøre inni en båthavn med mange dyre båter...?...tenker på kjølesystemer osv....

 

så....nå er jeg på leting etter andre gode billige tips fra dere godtfolk...om hvordan jeg kan få til samme resultat som da en maurer...

 

vil foresten prøve å holde meg unna silicon og sicafleks langs bordgangene da det vil bli en dyr afere

Link to post

Kjenner en her som etter sjøsetting av trebåten sin går inn i en grunn vik med mye evje. Der roter han godt opp i bunnen med båtshaken slik at evjeslammet trekker inn i lekkasjene. Etter en stund blir det tett.

Å maure (med maurtue eller sagmugg) inne i båthavna tror jeg ikke er så lurt hvis du ønsker å være på godfot med befolkningen. :lol:

Link to post
Kjenner en her som etter sjøsetting av trebåten sin går inn i en grunn vik med mye evje. Der roter han godt opp i bunnen med båtshaken slik at evjeslammet trekker inn i lekkasjene. Etter en stund blir det tett.

Å maure (med maurtue eller sagmugg) inne i båthavna tror jeg ikke er så lurt hvis du ønsker å være på godfot med befolkningen. :lol:

 

 

hva mener du med evje?..er det plassen evje du viser til..he he..i såfall blir det et stykke..og båten har sikkert gått ned før jeg har kommet frem..he he

Link to post

Jeg bruker tjære og kritt, ellers er melange bra.

Vanning en ukes tid før utsett kan være en grei måte å redusere lekkasjer på.

Lekker du mye, ikke start motoren før det er gått en dag eller så. Vent uansett noen timer før du utsetter skroget for motor vibrasjon.

 

Drar du en presennning rundt båten før du maurer trenger du ikke så mye sagmugg,

og det er gjerne enklere å samle den opp før den spres..

Link to post
Jeg bruker tjære og kritt, ellers er melange bra.

Vanning en ukes tid før utsett kan være en grei måte å redusere lekkasjer på.

Lekker du mye, ikke start motoren før det er gått en dag eller så. Vent uansett noen timer før du utsetter skroget for motor vibrasjon.

 

Drar du en presennning rundt båten før du maurer trenger du ikke så mye sagmugg,

og det er gjerne enklere å samle den opp før den spres..

 

 

forklar det med tjære og kritt....det vil jeg lære mer om

Link to post

Tjære+kritt=old school Farm ..

 

Varm tjæra, bland i kritt til ønsket konsistens og bruk som farm. Med en varmepistol i hånda går klininga mye lettere.

Til bruk som dette blander jeg, slik at den kald, har omtrent samme konsistens som kald hard honning.

Det vil omtrent si så mye kritt som du overhodet klarer å blande inn i tjæra varm. Det er tungt å blande og skal være det..

 

 

Kritt kjøper jeg hos Lier's Produkter, www.linolje.com, de lokale maxbyggermakker sjappene vet ikke forskjell på kritt og gips..

 

Gamle skøyter har ofte svære nat i akterstevn og kjøl, her kan tjæra blandes med vanlig portland sement og legges over etter driving.

 

Med *litt* rå linolje i tjæra blir den mer elastisk.

Link to post
Enda bedre er fåretalg, men det er vanskelig å få tak i.

 

Nå måtte jeg bare le.... Jeg som mange andre spiser Pinnekjøtt ved juletider, da hender det jeg ikke får vasket grytene før dagen etterpå. Taanken på å kline det sauefettet som ligger i bunnen av den gryta på båten.... Huff å Huff !

(det blir sikkert bra, men pinnekjøttlukt året rundt...)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Vedr. fåretalg så er det her snakk om talg i naturlig form, ikke kokt talg. Talg eller margarin er lett å påføre. Den er stiv/hard nok til å holde vannet ute og presses ut når båten trutner.Påføres etter at bunnstoffet er lagt på. Overskuddet vaskes bort i sjøen over tid.Fåretalg har en litt annen konsistens enn margarin og tetter større åpninger.

Link to post

Her snakkes det om to ting.

Tetting før og etter sjøsetting. Mauring skjer når båten er satt på vannet. Pinnekjøttfett og andre delikatesser må smøres på før sjøsetting. (Har noen prøvd majones?) :rolleyes: Hvis båten står på land er det mange produkter å velge mellom. Det finnes mye rart på tube som er svært effektivt og lettvint samt mindre grisete enn de nevnte delikatesser. :puke:

Link to post

Før sjøsetting bruker jeg fibermasse/tak-kitt; det er et oljeprodukt med glassfibre i, meget effektivt. Tetting ved mauring etterpå synes jeg er en nødløsning, og er man nøye med fibermassen, skulle det ikke være nødvendig.

 

Har ikke selv brukt tjærekitt, denne blandingen av kritt og tjære som SamH skrev om, men en venn av meg brukte dette på en sprukken, gammel trebåt han skulle avsted med, med godt resultat. Men også resten av båten var tjæret, altså....!

Link to post
Før sjøsetting bruker jeg fibermasse/tak-kitt; det er et oljeprodukt med glassfibre i, meget effektivt. Tetting ved mauring etterpå synes jeg er en nødløsning, og er man nøye med fibermassen, skulle det ikke være nødvendig.

 

Har ikke selv brukt tjærekitt, denne blandingen av kritt og tjære som SamH skrev om, men en venn av meg brukte dette på en sprukken, gammel trebåt han skulle avsted med, med godt resultat. Men også resten av båten var tjæret, altså....!

 

 

hmmm....den fiber massa det er snakk om...er det fibromastic det er snakk om....skal den smøres på før en tar på bunnstoffet eller etterpå ?

Link to post

personlig så ville jeg styrt unna produkter som sika, roof/tec7 og silikon, når sprekken er fyllt med herdet masse så vil treverket presse en annen vei istedet når det trutner og jeg vil tro at man er inne i en ond sirkel, på min båt smurte jeg vannfast fett der hvor den var sprekt, fettet tyter ut under trutningen og treverket får utvidet seg fritt! Utrolig hvor store lekkasjer som trutner igjen på noen timer, har hørt om båter som har"fulgt stroppene ned". tre dager senere putrer de på tur tett som ei flaske!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...