Jump to content

mauring ?..i en båthavn eller andre gode tips

dorry gutten

Recommended Posts

Men, er det slik at vi som har trebåter skal la båten gå ned utsetting fordi det ligger 3 millioners båter i nærheten?. Skal det være slik at siden noen har bedre råd enn meg, så skal jeg føye meg?

Sikkert provoserende dette her, men jeg kjenner flere mennesker med mye penger, og opplever stadig at livet er enklere for dem - de som har penger får makt, ære respekt og alt som følger mye mye enklere enn oss vanlige mennesker....

Urettferdig..!

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Guest Avmønstret#
Sikkert provoserende dette her, men jeg kjenner flere mennesker med mye penger, og opplever stadig at livet er enklere for dem - de som har penger får makt, ære respekt og alt som følger mye mye enklere enn oss vanlige mennesker....

Urettferdig..!

Ære og respekt følger ikke av penger og jeg tror du får det slitsomt om du mener ulikhet er det samme som urettferdighet.

Men det er en annen debatt.

Det er flere som snakker om "driving" hva er det?

Reserfjord

Driving vil si å slå drev inn mellom bordgangene. Drevet består av tjæra fiber fra hamp eller lin, hamp var enerådendende før, men ikke så enkelt å fremskaffe idag. Det brukes spesielle jern og køller for arbeidet.

Man driver ikke mellom bordene på en klinka båt, men det kan drives mot stevn/kjøl om det er nat for det.

Men, er det slik at vi som har trebåter skal la båten gå ned utsetting fordi det ligger 3 millioners båter i nærheten?. Skal det være slik at siden noen har bedre råd enn meg, så skal jeg føye meg?

Nei, snu ryggen til om noen forteller deg slikt.

Når båten er berget kan en prøve å forklare "sjåføren" hvordan verden henger sammen, om de da ikke allerede er ute og overser hekkbølgene sine.

det blir nok til at jeg tar et type fibermasse produkt som kan smøres langs skjøten av bordgangene for å hindre for store vann inntregninger under sjøsetting...må tenke på at denne båten har hatt store ombygninger i en periode og masse er vekke på båten fra sist den sto på vannet har f.eks tatt vekk et stort overbygg som var på den pluss alt som var inni den så den kommer garantert til å leke som ei sil.

har ingen planer om å smøre silikon eller sica inni sprekker for jeg er klar over at sprekke blir bare større da...men jeg kjøpte meg et produkt for lenge siden som heter ættan...det er en type pasta..laget på tjære som er beregnet for den type jobb oppdrag....den stivner ikke men bare tetter sprekkene slik at den tyter ut da sprekkene bynner og truttne

det jeg las om penger og respekt osv....det er som sakt en helt annen diskusjon jeg ikke har tenkt å ta opp i det hele tatt....å jeg kunne godt bare drite i at det liggger 500-600 båter ved slippen og bare fått tak i en pose med sagma og mauret båten i slippen.....men for å ta vare på bryggekosen og ikke minst miljøet for å slippe surmuling og saksøking pga ødelakte motorer og saltvannsinntak velger jeg heller og spørre om dere godtfolk har andre tips og ideer slik at jeg slipper diskusjoner fra bryggemafian under sjøsetting :discuss:

Hva med å legge på 3-5 tjukke strøk med mønje i kjølsvinet, og på utsiden opp til vannlinje, stoff båten litt tjukt, bruk farm eller ettan eller noe tilsvarende materiale på alle sprekker og bord overganger på utsiden under vannlinjen pluss 3-40 cm opp over vannlinjen (dersom den tar inn vann i starten får du jo dyp vannlinje eller om du har litt vind så kan det sjøe litt over vannlinjen i det du setter'n ut) kjøp eller lei deg en 220v lensepumpe med flotør, som du har igang når du sjøsetter, hiv dorry'n på vannet, og ta med deg sovepose, niste, termos og noko attåt slik at du kan passe på båten i løp av første døgnet den ligger på vannet. Dersom du har en våtdrakt og dykkemaske så dersom du har med ettan så kan du dersom det er noen områder som trenger mer 'guffe' hoppe uti og kline det på der det gjelder.

Dersom du skal slå inn drev, så har jeg god erfaring med å handle med disse gutta nede i Hamburg, Toplicht de har drev og drevverktøy.

Mvh

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)

Dorygutten, en annen ting du kan vurdere å ha med deg når du sjøsetter skuta er en eller flere preseninger som du evt dersom du ser at du ikke klarer å lense unna, kan trekke under skuta for å dekke over ekstrem lekkasje området for å begrense vannintrengning. Selv har jeg for nødstilfeller liggende ett par 2meter brede striper av 10 meters lengder med lange taustumper i tilfelle noe skulle skje, at man går på grunn, springer en bordgang eller liknende.

Mvh

Champagne

Dorygutten, en annen ting du kan vurdere å ha med deg når du sjøsetter skuta er en eller flere preseninger som du evt dersom du ser at du ikke klarer å lense unna, kan trekke under skuta for å dekke over ekstrem lekkasje området for å begrense vannintrengning. Selv har jeg for nødstilfeller liggende ett par 2meter brede striper av 10 meters lengder med lange taustumper i tilfelle noe skulle skje, at man går på grunn, springer en bordgang eller liknende.

Mvh

Champagne

det med presseningen har jeg faktisk tenkt på...eller...en venn av meg som har vært utenriks i mange år kom med det tipset en gang vi satt å tok oss noe øl...

elektriske lensepumper har jeg å tilgang på..har en selv...å har en i stallen som tar 40 tusen liter i timen(minst)

Dette går nok fint Dorrygutten, bare vær tolmodig, la henne få lov å sette seg. Ett triks til jeg har lært er at "gamle damer" ikke skal startes første uka.. da maskinen kan riste vekk 'tettnings guffa' bordganger og annet. Jeg har aldri sett på min båt som så følsom for vibrasjoner men kan vel være greit hensyn å ta dersom du er usikker på hvordan det står til med henne før alt har "satt" seg.

Så hvis du må buksere for å komme i havn, se om ikke du kan låne deg en jolle eller få hjelp av en av de andre i havnen til å få henne på plass.

Ellers er det vel på tide med noen flere bilder Dorygutten, har jo vært litt stille på den fronten en stund, er jo interessert i å se dorry'n ta form.

Mvh

Champagne

Ellers er det vel på tide med noen flere bilder Dorygutten, har jo vært litt stille på den fronten en stund, er jo interessert i å se dorry'n ta form.

Mvh

Champagne

har vært masse fremgang..men det ser bare ikke slik ut på bildene da alt jobben er gjort under vannlinja men inne på dagboka ser du litt hva jeg har gjort osv......men jeg skal ta deg på ordet og stikke ned enten i kveld eller i morgen å få tatt nye bilder til deg..he he

Mulig det er nevnt, men et godt tips er å legge utover filler innvendig og fukte disse. Gamle laken og håndkler er ypperlige. Holdes jevnt fuktig i en ukes tid før sjøsetting. Dette reduserer lekkasjene betydelig før sjøsetting.

Sørg for at det ikke samler seg mye vann innvendig, da det kan sprenge ut bordganger. Sørg også for å få det ut før eventuelt løft med kran.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Hei

min personlige mening er at du trygt kan maure i båthavna. det lille av sagmugg du bruker sprer seg raskt! og er ikke værre enn pollen for ikke å snakke om plasposer ølbokser o annet rask endel slenger i sjøen. d jeg gjorde når j kom sent på vannet og båten hadde tørket mye, var å sette på vannsprederen unnder på hver side en dag eller to. skjelden problemer da! En annen ting du bør ha er en flaske zalo el.lign. lekker båten og du har sølt ole eller diesel el.lign pumper du det rett i sjøen etter min mening er d mye værre enn litt sagflis! Zaloen løser opp oljefilmen slik at plastbåtene beholder den hvite vannlinjen.

Trygve

har lært at mauring er en smart ting å gjøre for å få en trebåt tett rett etter sjøsetting

Mauring brukes vel bare på båter som er så glisne at de strengt tatt ikke burde vært sjøsatt i det hele tatt! Gjør en skikkelig jobb før du setter ut, så trenger du ikke engang tenke på mauring! Mauring er vel heller ikke helt bra for båten, om du fyller opp sprekkene med treflis blir det press når båten omsider trutner og dermed større sprekker neste år...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

i går tok jeg turen til div fargehandlere og sjekket hva dem sa.....fant ut at jeg skal prøve med roof7 langs bordgangene under vannlinja....og teck7 til nating av dekket...tror dette er rette produktene....så kan jeg få tak i en sekk med sagma "just in case" jeg har natet båtdekket på en båt tidligere med marin og teknik fra casko...men fant ut at selve naten tok det utrolig lang tid før tørket og ikke var klebelig lengere da snakker jeg flere uker

har foresten ikke noe ont å si om det produktet bortsett fra det

men båten min er jo knusktør..og jeg har jo skiftet all sømmen under vannlinja fra motoren og frem...tenkte jeg skulle pumpe sjøvann inn et par dager før sjøsetting etter at jeg har skrapt ned bunnstoffet og smørt en tynn stripe med roof7 som sakt og ikke minst tatt på ny primer og bunnstoff....

Du må være svært forsiktig med å pumpe sjøvann inn i båten! Skroget er ikke bygget for trykk fra innsiden, så du kan sprenge ut bordganger på denne måten. Om du vil trutne på forhånd, så legg tepper/håndklær eller lignende innvendig, og hold disse fuktige. Om du fyller 20-30cm vann innvendig mens båten står på land er du nesten garantert problemer!

Jeg ville forresten bunnsmurt mens båten er tørr. Ingenting fester seg skikkelig på vått treverk, og bunnstoffet er uansett såpass porøst at vannet slipper gjennom for trutning.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Du må være svært forsiktig med å pumpe sjøvann inn i båten! Skroget er ikke bygget for trykk fra innsiden, så du kan sprenge ut bordganger på denne måten. Om du vil trutne på forhånd, så legg tepper/håndklær eller lignende innvendig, og hold disse fuktige. Om du fyller 20-30cm vann innvendig mens båten står på land er du nesten garantert problemer!

Jeg ville forresten bunnsmurt mens båten er tørr. Ingenting fester seg skikkelig på vått treverk, og bunnstoffet er uansett såpass porøst at vannet slipper gjennom for trutning.

det med truttning med å fylle vann i båten har jeg gjort masse vis av ganger så det vet jeg fungerer..men ja en må være forsiktig..det er sant.....

men vil å få komme med en oppfordring til at dem som svarer leser hva jeg skriver....eller er det jeg kansje som skriver for utydig? :lol::lol::lol::lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...