slukfisker Startet 30.April.2009 Link til dette innlegget Startet 30.April.2009 Har sett på snekke fra 1977 med BMC på 36 hk. Har følgende spørsmål: Er dette en kurant motor ? Produsert fra -til ? Hvem selger deler til disse motorene i dag ? Er det noen rundt Oslo ? Hvem kan ta service ? tekn. data på denne motoren, har noen en link ? har også sett på en annen snekke med 50hk BMC. Er dette samme motoren som satt i Land Rover 88 med diesel ? Dvs: 4sylindre og 2,25 liter på ca 68 hk. (tror den var bygd på en Perkins) Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Hei. Forrige båten vi eide, var en Grimsøy 26 med BMC 36 hk. Var svært fornøyd med motoren. Få motorer på denne størrelsen er 4 sylindret. 4 sylindre gir en jevn, fin gange. Hadde motoren ute på overhaling, det er vel ikke unormalt etter 25 år. Etter det gikk den fullstendig som en klokke. Eneste ulempe synes jeg var at den krevde gløding på ca 45 sek. hver gang den ble startet kald. KD-Trading i Bergen fører deler til disse motorene. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Reserfjord Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Hei slukfisker! Jeg har samme motor som deg. Veldig fornøgd med motoren(før en badet i litt for mye vann). Deler kan du finne som tidligere nevn hos kd diesel i bergen. Deres internettside er www.kingsdiesel.no.Ellers, kan du bestille deler fra england på http://www.asap-supplies.com/. Selv har jeg aldri bestilt verken fra den ene eller den andre, men det virker som folk på forumet har goder erfaringer med de forskjellige butikkene. Maskinhåndbok finner du her: https://baatplassen.no/i/index.php?showforum=51 eller på www.kingsdiesel.no. Jeg skal ta service på motoren selv når jeg kommer hjem til stavanger Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Hei, har samme motor selv og har skrudd endel på disse. Enkel å skru på og deler får du fra butikkene som er nevnt i trådene. Kan anbefale asap-supplies.com verd å sjekke. oljelekkasjer, det vil sannsynligvis lekke litt rundt omkring. Ikke unormalt på en slik motor. Vanlige steder er svinghjulshus/gearhus og toppdekselpakning Starter: vanskelig å få deler til 2 boltstarter, bør være 3bolts. Gear: Leveres med mange typer, Hurth zf, prm og bw. Sjekk at gearet sjalter igir lett uten særlig forsinkelse. Både fremover og bakover. Ikke svidd lukt fra oljen. Motoren krever at glødingen virker på alle pluggene, ellers blir den veldig tungstartet når den er kald. lys røyk under gange/tomgang, tenningstidspunkt justeres ved å vri dieselpumpe mot retningen. Denne mekanismen er utsatt for slark. Når det gjelder motoren på 50hk er det nok en 2.52 liter, aner ikke om den er brukt i LR. Jon Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Maskinhåndbok finner du her: https://baatplassen.no/i/index.php?showforum=51 eller på www.kingsdiesel.no. --har BMC 1,5 selv og har forsøkt å laste ned håndbok fra denne adressen, men får det ikke til... Hva gjør jeg galt?? Sitér dette innlegget Link to post
Reserfjord Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Kansje du kan prøve å trykke lagre til disk i steden for åpne. Det er et ganske stort dokumen, det er på hele 160 sider. prøv det å se hva som skjer. Si i fra hvis du ikke får lastet det ned, da kan jeg sende det til deg på mail Sitér dette innlegget Link to post
Reserfjord Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Kansje du kan prøve å trykke lagre til disk i steden for åpne. Det er et ganske stort dokumen, det er på hele 160 sider. prøv det å se hva som skjer. Si i fra hvis du ikke får lastet det ned, da kan jeg sende det til deg på mail Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 prøve å trykke lagre til disk i steden for åpne -da funket det perfekt!! Takk. Sitér dette innlegget Link to post
Reserfjord Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Bare hyggelig Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Hei!!min erfaring med disse maskinene er også at de er greie og skru på,deler er ikke noe voldsomt problem,selv fikk jeg tak i en helt ny topp på forholdsvis kort tid(14 dager)service deler er det nok av.Jeg får tak i noe småtteri på eik landbruksenter osv.Dette er jo ikke en rein marinemotor,det er vel en kombi industri motor osv.Men som sagt tidligere i tråden er jeg ikke kjempe imponert over kaldstarten,selv med ny topp,nye glødeplugger og ny overhalte dyser er den det samme og fyre opp kald,hopper og harker+endel røyk,men med litt lunk er det kjempe fint Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Dalton Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 lys røyk under gange/tomgang, tenningstidspunkt justeres ved å vri dieselpumpe mot retningen. Denne mekanismen er utsatt for slark. Løfter denne tråden, da jeg kjøpte meg snekke med BMC etter at tråden døde ut. Min 'Amalie' har en BMC Commander 2.52, som har akkurat som du beskriver, lys røyk under gange ved lavt turtall og ved tomgang. Er det sånn å forstå at dette kan justeres bort med dieselpumpa? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
hegra Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Dalton : Er det sånn å forstå at dette kan justeres bort med dieselpumpa?Kommer jo an på om det er feil tenning som er årsaken, men det er godt mulig. 2,5 literen er om mulig enda mer følsom på dette da registerkjede er lengre på denne. Du løsner de tre festemutterene på pumpa og dreier den mot klokka. Motoren går med klokka. Du bør gjøre det mens motor går. Da hører du fort om det bærer galt av sted. Pass på og sette merke der pumpa står nå i tilfelle det ikke hjelper og dreie den. Vær forsiktig med for mye makt da rørene er ganske stive. Øvre del av pumpa er bare et lokk som fort kan sprekke eller få lekkasje i pakning hvis du presser for mye på det.Kjenner også til metoden som gjøres for og få dette eksagt, men det krever noen data på pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Jeg skal se etter typebetegnelsen på pumpa. Har imidlertid et par andre spørsmål ang. disse motorene. Jeg driver og fornyer alt det elektriske ombord, og lurer på om det skal/bør være sikring på glødekretsen, og hvor stor denne isåfall skal være? Og hvordan lufter man kjølesystemet etter at det har vært nedtappet? Opplevde i fjor at motoren gikk temmelig varm, uten at temp.måleren gikk særlig høyt, og det er visst ikke noe sunt for disse motorene etter hva jeg har hørt. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
hegra Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Kan nok ikke hjelpe deg helt frem, da jeg selv aldri har gjort dette, men husker jeg ikke feil gjør du omtrent slik: Først må stempel nr. 1 settes i kompresjonstakten. Mener dette er det fremste. For og finne det ut kan ventildeksel tas av og når begge ventiler er lukket på nr. 1 samtidig som du kjenner motstand er du på vei mot kompresjon. Eller du kan også skru ut dysen og høre når det blåser ut. Drei litt tilbake. Så skal du finne et hull like over startmotoren som går inn til svinghjul.(ca. 5-8mm Ø) I hullet holder du en bolt som passer med lett trykk mot svinghjul, og dreier så motor mot kompresjon til bolten entrer inn i tilsvarende hull i svinghjul. Veiven blir da låst av bolten i den stilling den skal ha når pumpa skal gi diesel til stempel nr. 1. Har du sjøvannspumpa foran dieselpumpa kan du ta ut impeller, og på en eller annen måte dreier du aksling i pumpa mot klokka. Dette er nødvendig for og stramme opp eventuell slakk i registerkjede. Det er nok ikke mye, men når motoren går er kjedet stramt, og det må det også være nå når pumpa skal settes riktig. Så fjernes det lille dekselet på pumpa vist med pil på bildet. Innenfor er det et hjul på pumpas aksling med flere merker og tall, samt ett eller flere merker på pumpas hus innvendig. Det er nå du må få tak i hvilken strek/tall som skal brukes for din motor, da pumpa benyttes til flere motorer. Stemmer ikke merkene overens lengre, løsnes pumpa og den dreies inntil merker er overett og skrur pumpa fast. Deksel settes på, og glideskinnen med det utvendige merket flyttes til det stemmer overens med pumpas utvendige merke.(røde streker på bilde) Dette er nok ikke noe man gjør før man har snakket med et dieselverksted, og det kan være ting her som du må ha opplysninger om av fagfolk før du gjør det.Kan godt hende det er utsyr i dag som gjør innstilling lettere. Men om du løsner på pumpa og dreier den litt mot klokka, og motor går finere, ryker mindre , og øker litt på turtallet så kan du regne med at en justering er på sin plass. Om en slik justering bare på lyd og følelse er godt nok vil ikke jeg svare for. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Beklager litt klønete fremgangsmåte ovenfor. Ta først av dekselet på pumpa, og drei på motor til det merke for din motor dukker opp. Drei litt tilbake. Nå setter du bolten i hullet og dreier til bolten entrer inn i hullet på svinghjul. Da slipper du og skru ut dyse eller ta av toppdeksel for å finne ut om stempel nr. 1 er i kompresjon. Siden motor går kan ikke tenningen være 180 grader feil. Men som sagt så snakk med fagfolk om dette, da jeg er usikker på om fjerning av dekselet på pumpa kan ha andre skadelige følger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.