Jump to content

CE godkjenning - at det går an...

Yankee

Recommended Posts

Nå er det ikke noe som heter CE godkjenning.... men CE merking og det står da ettertrykkelig i teksten..

Ellers så synes jeg det var en grei og ryddig artikkel om CE merking.. som Bjørn Reppe har skrevet :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

....... å skrive en så subjektiv fremstilling av båter som må CE godkjennes. ......

"Subjektiv fremstilling"?

Det må du visst forklare nærmere.

Slik som jeg leser artikkelen gir den en grei fremstilling av hvordan man skal forholde seg til et regelverk.

Men det kan godt være at jeg går glipp av noe - og jeg hører gjerne hva du mener at skal være så "subjektivt fremstilt."

Med vennlig hilsen POSEIDON

OK ok ok ok. Var vel litt kjapp og unyansert her. Mye av artikelen er informativ og grei. Men så kommer det et avsnitt som ikke er riktig for de aller fleste båter som tas inn:

Ytterligere kostnader påføres dersom båten må gjennomgå vesentlige endringer for å komme i samsvar med EU-kravene. Det er ikke uvanlig at kostnadene overskrider flere titalls-tusen kroner, og da er ikke kostnader til frakt, tollager, moms og avgifter inkludert. Må man i tillegg kjøpe seg en ny motor som normalt koster mer enn 1000 kroner pr Hk, så er man kanskje ikke i stand til å bære kostnadene. Det er for tiden mange båter uten motor til salgs i Norge, så det tyder på at dette er et problem.

Det som blir feil her at på de aller fleste båter som tas inn så er det ikke behov for vesentlige endringer, kun mindre tilpassninger. Jeg vil si det ikke er uvanlig at du kan få gjort jobben for fem lapper. Kostnader til frakt, tollager, avgifter og mva kommer selvfølgelig i tillegg, men mva og avgifter må jo også betales på hvilke som helst båt. Forskjellen er bare at på bruktimport gjør du det når den tas inn, ikke når den er ny.

Punktet ny motor normalt koster mer enn 1000 kr pr. hk er jo heller ikke nyansert. En ny merc 350 har vel en pris som ligger på ca 500 kr pr hk. At det er mange båter til salgs uten motor i norge???? det er vel helst et par importører som annonserer pris uten motor for de som vil montere selv, eller for at du skal kunne velge hva du vil putte i.

I juli i år ble det riktig nok åpnet for at motorer som har dokumentasjon på at de tilfredsstiller strengere krav enn EU-kravene, har gått mindre enn 480 timer og er mindre enn ti år gamle, under visse omstendigheter kan godkjennes. Det er imidlertid svært få motorer som har slik dokumentasjon. Det har derfor ikke vært uvanlig at folk har måttet knuse bruktmotoren sin med slegge på grensen til Norge.

Hvordan i all verden kan sjøfartsdirektoratet finne ut at de skal underkjenne motorer som har gått over 480 timer?? Når det fremlegges dokumentasjon på at de tilfrestiller strengere krav enn EU - kravene?

Veien ut av en dårlig handel

Den positive opplevelsen med CE-merking får personer som har kjøpt dyr båt som etter hvert viser seg å ha en mengde feil og mangler. CE-kravene blir da nøkkelen til å komme seg ut av den uheldige situasjonen.

Dette fremstilles nærmes som at importerer man så gjør man en dårlig handel....... ...personer som har kjøpt dyr båt som etter hvert viser seg å ha en mengde feil og mangler....

Dette insinuerer at importerte båter er fulle av feil og mangler.

Men det er også problemer med standarden på en del båter som produseres her i Norge.

Ja det stemmer jo. Informativt, men i sammenhengen så leser jeg det som at det er mest vanlig på importbåter.

Et punkt jeg gjerne vil legge til selv som er negativt med import, er at det tar veldig lang tid å få ferdiggodkjent en båt, og det er jo veldig kjedelig når du kanskje finner ut at du vil selge den videre og stappe fortjenesten i lomma.

Ellers så vil jeg si at selv med en høy dollar, så er prisene over there lave nå........løp og kjøp.

OK ok ok ok. Var vel litt kjapp og unyansert her. Mye av artikelen er informativ og grei. Men så kommer det et avsnitt som ikke er riktig for de aller fleste båter som tas inn:

Det som blir feil her at på de aller fleste båter som tas inn så er det ikke behov for vesentlige endringer, kun mindre tilpassninger.

Dette er bare tull, på de aller fleste eldre båter så må f.eks motoren byttes og det koster da litt... og de fleste anerkjente dieselmotorene koster da gjerne rundt 1000kr pr. hk. montert... f.eks en vanlig standard D6 koster eller Yanmar... en får neppe en Yanmar på rundt 50hk for 50000 ferdig montert. Det at du kan vise til noeneksempler om at det mulig med noe annet medfører jo ikke at det sjøfartsdirektorat skiver er feil..

Hvordan i all verden kan sjøfartsdirektoratet finne ut at de skal underkjenne motorer som har gått over 480 timer?

Dette er definert i fritidsbåtdirektivet, og dermed er ikke noe som sjøfartsdirektoratet har funnet på..

Har du noen gang lest og forstått fritidsbåtforskriften ?....er litt i tvil om det når jeg ser på dine innlegg her..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Det er da ikke så helsvart heller?

De fleste som kjøper brukt fra USA tar båten inn for å skifte motor likevel. Den "nye" motoren har gjerne gått i Norge, eller kjøpt her. Da er den jo godkjent. Min erfaring med dette er at båter bygget i USA tilfredsstiller EU-byggekrav og vel så det. Det er ikke slik at alt "over there" er dårlige greier. En Bayliner f.eks. har gjennomgått det amerikansk godkjenningssystemet som på noen områder er strengere en det europeiske. Da blir det mindre tilpasninger for å oppfylle kravene før CE-merking. Men noen har tatt inn svært gamle båter som ikke tilfredsstiller de nye kravene hverken i USA eller EU. Da får man gjerne trøbbel med sertifisering og merking.

En annen ting med importerte båter er registreringen. Der sliter mange fordi det kreves oppgitt tidligere eiere, noe som ikke alltid et mulig å oppspore i USA. Jeg mener at når båten er importert bør det være nok å oppgi importøren i Norge, ikke hvem som kjøpte båten ny i USA.

Mitt poeng er at sjøfartsdirektoratet ikke skal gå inn på anntydninger om det er lønnsomt eller ikke. De skal holde seg til å informere om regler. Det blir veldig feil at de skriver priser på montering av dieselmotorer da dette slett ikke er det som er standard i disse båtene. Jeg leser informasjonen her som en advarsel mot å importere båter fra usa. Det synes jeg er lite nyansert, og ikke sjøfartsdir oppgave. Og det skrives jo ingenting om at dersom du bytter motoren så er det ingen avgift å betale...... har jo endel å si for regnestykket.

Det ER gode kjøp å gjøre dersom en imporeter!

Mitt poeng er at sjøfartsdirektoratet ikke skal gå inn på anntydninger om det er lønnsomt eller ikke.

Ser overhodet ikke problemet med at Sjøfartsdirektoratet opplyser om de faktiske kostnader som kan påløpe om er uheldig med importen... At etter sertifisering og CE merking dette koster både tid penger er det liten tvil.. Det viser jo utallige tråder her på forumet....

Jeg synes artikkelen er informativ, og det den inneholder av info medfører riktighet. Har hørt om mange som ikke setter seg inn i regelverket før de går igang med importen, og har endt opp med en båt som står bom på toll-lageret og som de ikke får ut derfra.

I verstefall kan en sitte igjen med store tilleggskostnader, dersom en får båten godkjent men ikke motoren.

Slik regelverket idag er, så er det nokså komplisert for en privatperson å importere en bruktbåt fra statene, hvis ikke båten er så ny at den allerede har alle CE sertifiseringer iorden. Dette opplyser artikkelforfatteren om på en ryddig og fin måte.

Forstår virkelig ikke kritikken av denne artikkelen, og mener heller ikke at den er skrevet som en "advarsel" mot å importere fra USA. Det lønner seg imidlertid å sjekke regelverket grundig før man går igang, det er mye papirer som skal iorden, og det er slett ikke så enkelt som alle skal ha det til. Det er aldri gratis å "spare" penger.

Med vennlig hilsen

PIP

Jeg fikk akkurat denne mailen fra CEproof. Ser ut til at de oppfatter Norge som litt ekstra streng. Spesiellt i forhold til motorer og utslipp..

I see that your email address is in Norway and so I must advise caution. It appears that the Norwegian authorities are being very strict and at the same time, not very consistent with their approach to the CE marking of boats. I shall explain our experience and let you decide what you wish to do.

Firstly, there is no problem with CE marking the boat. A few labels and valves and the boat will be compliant. The whole issue revolves around engine emissions. Since 2006, European boats must be compliant with new EN ISO standards for emissions of noise and exhaust. Since these standards have only existed since 2004 and only became mandatory in 2006, older engines cannot comply. Sound testing is not a problem, if required, we can do the testing quite easily but exhaust testing is a very big job and requires the engines to be taken to a laboratory. However, the certifiers (with the EU Commission representative involved) has stated that we may accept engines compliant with other respectable rules for older engines that are being imported on older boats. The USA has had respectable exhaust emission standards since 2003 for inboard engines (2001 for outboards) and so there is never a problem with US imports from 2003 for exhaust. (The US does not have sound emission regulations so testing may be required but more on this later).

What about engines older than 2003? There have been some emission regulations in force in Lake Bodensee since the early 1980s and many US engines are listed as being compliant with this – including the Mercruiser 5.0L. We are entitled to use this approval up to 1999. The limit of 1999 is applied because the Directives says that the “normal life” of an engine is 10 years. This is a guideline that has been interpreted loosely in every country except Norway. Other countries are allowing slightly older engines if they have low usage and have been well maintained. In Norway, they will not accept an engine older than 10 years at all. Your boat is 1999 so your engine could be 1998. In fact, if it is a 1999 model, the boat may be built in 1998 so the engine could be 1997.

In fact, it is worse for Norway: in a significant number of cases, the authorities have refused to accept any engines except one CE marked by the engine manufacturer to the new EN ISO standard – which requires the engine to be very new. Not only this, but many CE compliant engines in the US do not carry the CE mark since it is not required in USA. This is not the way that the other countries have agreed to apply the EU Directive but Norway is not in the EU! We notice, however, that the authorities have only taken this action where the boats were being CE marked, after arrival in Norway – where they were impounded at Customs. Boats that have been CE marked before arrival in Norway (and we have CE marked quite a number in USA before export to Norway) do not seem to be subjected to the same interrogation and the engines seem to passing through…. But who knows if the authorities will continue ignoring the CE marked boats?

So, we can obtain certification for your proposed boat and engine but I cannot guarantee that the Norwegian authorities will accept this certification. There is a very good chance that if we did the work in USA, before export, the authorities would simply accept the paperwork without question, but I cannot guarantee this.

Fritidsbåtdirektivet ble gjeldende i Norge 16. juni 1998, i form av en forskrift med tittel "Produksjon og omsetning av fritidsfartøy". Etter denne datoen måtte alle nye omsettelige fritidsfartøy mellom 2,5 og 24 meter være CE-merket. Direktivet har ikke tilbakevirkende kraft, slik at båter som allerede var i EU fortsatt er lovlige uten CE-merking.

Dette sitatet er fra dokumentet det er linket til i første innlegg.

Så forutsatt at båten er importert til EU/EØS-land før 16. juni 1998 så er ikke dette noe problem. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jeg synes artikkelen er informativ, og det den inneholder av info medfører riktighet. Har hørt om mange som ikke setter seg inn i regelverket før de går igang med importen, og har endt opp med en båt som står bom på toll-lageret og som de ikke får ut derfra.

I verstefall kan en sitte igjen med store tilleggskostnader, dersom en får båten godkjent men ikke motoren.

Slik regelverket idag er, så er det nokså komplisert for en privatperson å importere en bruktbåt fra statene, hvis ikke båten er så ny at den allerede har alle CE sertifiseringer iorden. Dette opplyser artikkelforfatteren om på en ryddig og fin måte.

Forstår virkelig ikke kritikken av denne artikkelen, og mener heller ikke at den er skrevet som en "advarsel" mot å importere fra USA. Det lønner seg imidlertid å sjekke regelverket grundig før man går igang, det er mye papirer som skal iorden, og det er slett ikke så enkelt som alle skal ha det til. Det er aldri gratis å "spare" penger.

Joda PIPaulsen, når det er gratis å spare penger så kalles det arbirage. Det er det mange finansfolk som tjener store penger på. Dersom man tror at man ikke kan spare penger enkelt på noe er man ute å kjøre, eller må i hvertfall slite for kronene.

Synes mailen fra CEproof var veldig oppklarene. LITE FORUTSIGBAREHET, OG STRENGERE TOLKNING ENN EU. JEG GJENTAR, ATT DET GÅR AN.

• 5 år senere...

Ytterligere kostnader påføres dersom båten må gjennomgå vesentlige endringer for å komme i samsvar med EU-kravene. Det er ikke uvanlig at kostnadene overskrider flere titalls-tusen kroner, og da er ikke kostnader til frakt, tollager, moms og avgifter inkludert. Må man i tillegg kjøpe seg en ny motor som normalt koster mer enn 1000 kroner pr Hk, så er man kanskje ikke i stand til å bære kostnadene. Det er for tiden mange båter uten motor til salgs i Norge, så det tyder på at dette er et problem.

Det som blir feil her at på de aller fleste båter som tas inn så er det ikke behov for vesentlige endringer, kun mindre tilpassninger. Jeg vil si det ikke er uvanlig at du kan få gjort jobben for fem lapper. Kostnader til frakt, tollager, avgifter og mva kommer selvfølgelig i tillegg, men mva og avgifter må jo også betales på hvilke som helst båt. Forskjellen er bare at på bruktimport gjør du det når den tas inn, ikke når den er ny.

Punktet ny motor normalt koster mer enn 1000 kr pr. hk er jo heller ikke nyansert. En ny merc 350 har vel en pris som ligger på ca 500 kr pr hk. At det er mange båter til salgs uten motor i norge???? det er vel helst et par importører som annonserer pris uten motor for de som vil montere selv, eller for at du skal kunne velge hva du vil putte i.

I juli i år ble det riktig nok åpnet for at motorer som har dokumentasjon på at de tilfredsstiller strengere krav enn EU-kravene, har gått mindre enn 480 timer og er mindre enn ti år gamle, under visse omstendigheter kan godkjennes. Det er imidlertid svært få motorer som har slik dokumentasjon. Det har derfor ikke vært uvanlig at folk har måttet knuse bruktmotoren sin med slegge på grensen til Norge.

Hvordan i all verden kan sjøfartsdirektoratet finne ut at de skal underkjenne motorer som har gått over 480 timer?? Når det fremlegges dokumentasjon på at de tilfrestiller strengere krav enn EU - kravene?

Veien ut av en dårlig handel

Den positive opplevelsen med CE-merking får personer som har kjøpt dyr båt som etter hvert viser seg å ha en mengde feil og mangler. CE-kravene blir da nøkkelen til å komme seg ut av den uheldige situasjonen.

Dette fremstilles nærmes som at importerer man så gjør man en dårlig handel....... ...personer som har kjøpt dyr båt som etter hvert viser seg å ha en mengde feil og mangler....

Dette insinuerer at importerte båter er fulle av feil og mangler.

Men det er også problemer med standarden på en del båter som produseres her i Norge.

Ja det stemmer jo. Informativt, men i sammenhengen så leser jeg det som at det er mest vanlig på importbåter.

Et punkt jeg gjerne vil legge til selv som er negativt med import, er at det tar veldig lang tid å få ferdiggodkjent en båt, og det er jo veldig kjedelig når du kanskje finner ut at du vil selge den videre og stappe fortjenesten i lomma.

Ellers så vil jeg si at selv med en høy dollar, så er prisene over there lave nå........løp og kjøp.

har du noe mer info her ? prøver finne ut hvordan jeg kan ta hjem nyere modell påhengere og sliter virkelig, tollvesen et er ikke ett hav av info.

Her er vel noe info ang. båt: http://www.sjofartsdir.no/PageFiles/6982/Informasjon%20om%20CE%20merking%20-%20juli08.pdf

Litt interessant info ang. motor her: http://www.tangedal.no/blog1.php/2010/12/03/importforbud-opphevet

Tror ikke det er så komplisert å importere en båtmotor. Dokumentasjon og betaling av mva er vel det som skal til.

CE-merking er vel ikke nødvendig såfremt man kan dokumentere at utslippene er innenfor kravene fra teknisk kontrollorgan da Sjøfartsdirektoratet hadde gått ut over sine myndigheter ved å nekte innførsel av motorer som ikke var fabrikkmerket CE. Her ble de stoppet av departementet som følge av god båtjuss fra advokatfirma.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

takk for linker, er mye frem og tilbake i lovverket, å ta inn 2 nye maskiner til noen hundre k, så få de beslaglagt er ikke noe jeg kan gamble på, så må prøve å få forhåndsgodkjent og vist papirer evnt.

Båten de skal på er en 1996 mod, så da gjelder muligens "Motorer som ikke er korrekt CE-merket kan benyttes i fritidsfartøy som ble tatt i bruk i EØS-området før 16 juni 1998"

usikker på verado, men på endel evinrude e-tec i usa har jeg sett "EU" klistremerke på stammen, dette i seg selv er sikkert ikke nok for Norge, men gir jo kanskje hint? ref link1 henviser de til samsvarserklæring utstedt av motorprodusenten, og sertifikat av teknisk kontrollorgan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...