alma Startet 30.April.2009 Del på Facebook Startet 30.April.2009 Prøver å hjelpe en bekjent som egentlig har gitt opp fryseboksen i seilbåten sin (Benetau 46 eller noe slikt). Et rør ut fra kompressoren har knekt. ser ut som et trøtthetsbrudd. Dette ble ikke oppdaget før kompressoren begynte å ule. En ny kompressor må i følge eieren av båten kjøpes fra USA og kommer på over 20.000kr. Noe han er truende til å gjøre. Jeg mener derimot at man kanskje kan sende den gamle på sjekk eventuelt reparasjon. Hadde et lite håp om at kompressoren ikke var i stykker, å at man eventuelt bare kunne skifte rør og eventuelt tørkemiddelbeholderen. Før man eventuelt fylte opp med gass. Men... Noen som hvet hvilke firmaer som kan sjekke eventuelt fikse kompressoren? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 Der ville jeg ha konferert med et firma som driver kjøleservice. Trolig kan kompressoren erstattes med en kurant Danfoss-kompressor. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 30.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2009 Han har prøvd to forskjellige kuldemontører uten å vekke særlig interesse. Det eneste han har fått beksjed om er at det er umulig å bytte kompressoe da kjølemiddelet som er brukt i hans båt er ulovlig i norge å ike kan erstattes med annet. Det har jeg motbevist idag for det er standard R134a som kjølemiddel Sitér dette innlegget Link to post
cobra 28 Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 Hvor i landet holder han til hen?? Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 30.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2009 vi holder til i Lillesand å har også gule sider..... Ikke for det, men om noen hadde noe erfaring med forskjellige firmaer Sitér dette innlegget Link to post
cobra 28 Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 Da blir det nok litt lang reise vei. Har bare avdelinger på Østlandet og i Trondheim. Kan nok være litt vansklig å få ett anerkjent firma til å ta på seg en såpass lite jobb nå i høysesongen. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 30.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2009 Litt lang reisevei??????? Betyr det at du eventuelt kan sjekke kompressoren? Jeg kan fylle kjølemidel selv! Bare jeg finne ut av mengden, men det må kunne la seg gjøre eventuelt med litt mailkorespondanse med folka på www.seafrosr.com Kompressoren kan jeg lett skru ut. Sitér dette innlegget Link to post
cobra 28 Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 Kan du fylle kuldemedie selv??? Har du utstyr til dette regner jeg med att du også har kompetansen til å bruke det. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 30.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2009 (redigert) Jepp jepp. Er i den heldige (?!?) situasjonen at jeg er bilopretter. Aircondition på bilene er akurat samme prinsipp, og kjølemiddelet har samme navn. Det eneste er at jeg nok må legge meg flat for å få lov til å ta maskinen ut av verkstedet og ned på brygga, men har lagt meg flat før jeg!!! Redigert 30.April.2009 av alma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cobra 28 Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 Ok send meg en IM så skal jeg ta kontakt for å bistå. Skal ut nå så du hører nok fra meg i morra. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 Hvorfor ikke kjøpe en Danfos Kompressor som det foreslåes i et av innleggene lengre oppe?? Går kompressoren primært på 110VAC siden den er amerikansk, eller 12VDC? R134a er jo erstatning for R12 som idag er forbudt. Jeg mener at R134a brukes på de fleste kjøleskap og frysere i dag, og at Danfoss kan levere en sealed-unit med passende kapasitet til 1 - 1,5 båtpenge 220VAC. ??? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
alma Svart 30.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2009 Det gløme jeg visst å legge til. Siden vi er i seilbåt går kompressoren på reim fra motoren! Derav tretthetsbrudd i et rør. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 Det gløme jeg visst å legge til. Siden vi er i seilbåt går kompressoren på reim fra motoren! Derav tretthetsbrudd i et rør. Er dette en fremdriftsmotor eller hjelpemotor? Må da kreve mye motorkjøring bare for å holde frysa igang? Prøv med en form for fleksibel kobling, eller rørkveil for å unngå utmatningsbrudd i femtiden. Motor og kompressor vibrerer. PS! Vær OBS på akseltetningene i slike kompressorer slik at kjølemediet ikke lekker ut! Iallefall, lykke til med reppen!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Vestkystseiler Svart 1.Mai.2009 Del på Facebook Svart 1.Mai.2009 Er dette en fremdriftsmotor eller hjelpemotor? Må da kreve mye motorkjøring bare for å holde frysa igang? Bjørn Dersom man ikke har tilgang til landstrøm blir det faktisk mindre motorkjøring ved å bruke en motordrevet kompressor istedet for en som går på 12V. En typisk motrdrevet kompressor er mer enn 10 ganger kraftigere enn den minste Danfoss kompressoren, så en times motorkjøring hver dag er nok til å holde fryseren kald. Ofte må man jo kjøre motorene for å lade batterier uansett, så da kombineres frysing og batterilading. Dersom man hadde 12V fryser, måtte man først kjøre mtoren en time for å erstatte strømmen som er brukt av TV, radio, lys etc, så en time til for å erstatte strømmen som fryseren har brukt. Til trådstarter: Seafrost selger denne kompressoren for USD 395, langt billigere enn 20,000 NOK Link til Seafrost Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 1.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2009 Motor må gå en time i døgnet. da er man berget for strøm til alt av autopiloter radioer kartplottere lanterner, belysning osv. Boksen er Veldig effektiv og kan ikke sammelignes med et vanlig kjøleskap i en motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 1.Mai.2009 Del på Facebook Svart 1.Mai.2009 Må være en utrolig godt isolert fryser !!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
alma Svart 1.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2009 Tror det fungerer slik at kjøleagregatet fyser ned is som ligger i veggene i boksen. altså som en skikkelig god gammeldags kjøleboks med fryseelementer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.