Jump to content

Overhaling av Sea-frost kjølekompressor--hvor?


alma

Recommended Posts

Prøver å hjelpe en bekjent som egentlig har gitt opp fryseboksen i seilbåten sin (Benetau 46 eller noe slikt). Et rør ut fra kompressoren har knekt. ser ut som et trøtthetsbrudd. Dette ble ikke oppdaget før kompressoren begynte å ule. En ny kompressor må i følge eieren av båten kjøpes fra USA og kommer på over 20.000kr. Noe han er truende til å gjøre. Jeg mener derimot at man kanskje kan sende den gamle på sjekk eventuelt reparasjon. Hadde et lite håp om at kompressoren ikke var i stykker, å at man eventuelt bare kunne skifte rør og eventuelt tørkemiddelbeholderen. Før man eventuelt fylte opp med gass.

 

Men... Noen som hvet hvilke firmaer som kan sjekke eventuelt fikse kompressoren?

Link to post

Han har prøvd to forskjellige kuldemontører uten å vekke særlig interesse. Det eneste han har fått beksjed om er at det er umulig å bytte kompressoe da kjølemiddelet som er brukt i hans båt er ulovlig i norge å ike kan erstattes med annet. Det har jeg motbevist idag for det er standard R134a som kjølemiddel

Link to post

Hvorfor ikke kjøpe en Danfos Kompressor som det foreslåes i et av innleggene lengre oppe??

 

Går kompressoren primært på 110VAC siden den er amerikansk, eller 12VDC?

 

R134a er jo erstatning for R12 som idag er forbudt. Jeg mener at R134a brukes på de fleste kjøleskap og frysere i dag, og at Danfoss kan levere en sealed-unit med passende kapasitet til 1 - 1,5 båtpenge 220VAC.

 

???

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Det gløme jeg visst å legge til. Siden vi er i seilbåt går kompressoren på reim fra motoren! Derav tretthetsbrudd i et rør.

 

Er dette en fremdriftsmotor eller hjelpemotor? Må da kreve mye motorkjøring bare for å holde frysa igang?

 

Prøv med en form for fleksibel kobling, eller rørkveil for å unngå utmatningsbrudd i femtiden. Motor og kompressor vibrerer.

 

PS! Vær OBS på akseltetningene i slike kompressorer slik at kjølemediet ikke lekker ut!

 

Iallefall, lykke til med reppen!! :smiley:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Er dette en fremdriftsmotor eller hjelpemotor? Må da kreve mye motorkjøring bare for å holde frysa igang?

:sailing:

Bjørn

 

Dersom man ikke har tilgang til landstrøm blir det faktisk mindre motorkjøring ved å bruke en motordrevet kompressor istedet for en som går på 12V. En typisk motrdrevet kompressor er mer enn 10 ganger kraftigere enn den minste Danfoss kompressoren, så en times motorkjøring hver dag er nok til å holde fryseren kald. Ofte må man jo kjøre motorene for å lade batterier uansett, så da kombineres frysing og batterilading. Dersom man hadde 12V fryser, måtte man først kjøre mtoren en time for å erstatte strømmen som er brukt av TV, radio, lys etc, så en time til for å erstatte strømmen som fryseren har brukt.

 

Til trådstarter: Seafrost selger denne kompressoren for USD 395, langt billigere enn 20,000 NOK Link til Seafrost

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...