Jump to content

Sandblåse kjølen, skal koble to kompressorer sammen - går det bra?

Smurph

Recommended Posts

Skal sandblåse kjølen i morgen. I den anledning har jeg fått låne to kompressorer, hver på ca 250 l/min. Tenkte å koble disse kompressorene sammen med et T-stykke for å få nok luft til blåsingen. Selve blåseapparatet er en sånn liten beholder som man fyller sand i, altså ikke de kjipe ejektorpistolene som Biltema selger.

Jeg regner ikke med at det skulle være noe problem å koble flere kompressorer sammen, men sånn for sikkerhets skyld - er det noen som ser noe problem med dette?

Biltema var selvfølgelig tom for aluminiumsilikat, så jeg måtte ta til takke med det de hadde - fineste graden av olivinsand :headbang:. Nuvel, får gjøre et forsøk med den. Kjølen er uansett slipt ned med flapdisc før jeg blåser, så det er jo bare den siste preppen ned til hvitt metall jeg skal ha.

Primeren er forøvrig Jotun Barrier, 2-komponent sinkprimer. For å si det sånn - til den prisen BØR den være bra :eek: Neste gang skal jeg huske å spørre om prisen før jeg bestiller :cryin: Hvis noen trenger litt sånn primer er det bare å si i fra - den selges ikke i mindre kvanta enn 4 liter og jeg kommer vel til å ha ca. 3 1/2 liter igjen når jeg er ferdig... Selger gjerne videre i små porsjoner til selvkost.

Bundin er bátleysur maður

Jeg regner ikke med at det skulle være noe problem å koble flere kompressorer sammen, men sånn for sikkerhets skyld - er det noen som ser noe problem med dette?

Nei.

Det må da telle litt at jeg sier det, bl.a. for at det er under 12 timer siden sist jeg reparerte en skruekompressor.

(spolen til styring av innsugsventilen på en 5,5KW IR ESP var brent av)

De kompressorne dine, pass på at de får minst 4 minutt pause hvert 6 minutt, og dersom mulig, så er det bedre at de står i skyggen enn i sola.

Tynne lange skjøteledninger dreper elektromotoren.

Lykke til!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Det bør gå veldig bra. Bare se etter at trykkføler stopper omtrent på samme trykk, uten får du 1 som leverer,mens den andere fungerer som trykktank.

Barriere er en glimrende sinkprimer, Brukes mye i industrien.Når den har sluppet tynner 20-30 min, kan ei lommelykt brukes for å se etter helligdager, viktig å få fulstendig dekking av bart stål.Bare husk å ferske godt av før sandblåsing. Saltrester i stål er et malingssystems verste fiende.legge et eller helst fleire mellomstrøk med Antipest eller lignende før bunnsmørring. Ellers kan bunnsmørring slippe pga sinkreaksjon. (bunnsmørring er porøs og gir liten korresjonsbeskyttelse.)

Lykke til

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Sandblåsning krever luft, MYE luft!

Har du sjekket utleiemarkeded for leie av motorisert skruekompressor?

Sjekk luftkapasiteten dysen krever!

Er dysen liten så OK, men du vil nok trenge dine timer!

Er dysen stor og luftkapasiteten tilstrekkelig så blåser du et skrog på 20 m2 på en halvtimen!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Sånn passe. Kjøpte noen koblinger og slanger på Biltema for å koble sammen. Hadde med meg en kobling som sto på den ene pressen inn i butikken, slik at jeg skulle være sikker på at det passet. Bortsett fra at den koblingen jeg tok med meg inn i butikken visstnok var en overgang fra Hansen til ISO elns :headbang: For å gjøre historien skikkelig kort så fikke jeg ikke koblet sammen pressene, og kom ikke så veldig langt... Men, men. I morgen er butikkene åpne igjen. Satser på å skaffe meg noen koblinger da + en hel masse mer sand. For selv om jeg bare hadde en presse i dag, så brukte jeg ikke veldig lang tid på å blåse vekk 60kg sand :smash: Får ta med meg en presenning elns å legge under i morgen slik at jeg kan samle opp og bruke sanden flere ganger :yesnod:

B-planen er forøvrig å leie en liten anleggskompressor. Da blir det ihvertfall nok luft...

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Hei

Hvor vellykket det blir kommer an på farten på lufta.

Dess høyere fart du har på lufta og derved sandkornene, dess mer effektivt og lavere sandforbruk.

At kompressorene gir 500 l / min betyr ikke noe hvis du ikke får dette helt ut i ei passelig dyse.

Færrest mulig små t-stykker, og gjerne en Y som er laget av ett rør istedenfor hurtigkoblinger. Det slipper mer luft igjennom.

Videre må du opp i slangedimensjon fra Y-og fram til blåseren.

Kompressorene kjører du på fullt trykk - gjerne uten å gå innom reduksjonsventilen hvis du kan. Denne nekter ofte å levere mer enn 6-7 bar, mens du har rundt 10 rett fra tanken.

Antar disse tre barene fordobler effekten av den forbrukte sanden.

Begge kompressorene vil jobbe for fullt når du blåser og stoppe kort etterpå, så det betyr egentlig ikke noe om de ikke stopper helt likt.

Til slutt er det viktig med helmaske eller som et minimum tette briller. De j.. sandkornene kan ha utrolig høy hastighet selv etter å ha endret retning noen ganger.

lykke til

Mons

Mons

Endelig tilbake for å avlegge rapport...

Det funket vel egentlig sånn passe. Jeg ble ferdig til slutt, men det gikk mye sand, i overkant av 200 kg. Tydelig at lufthastigheten har betyding, ja, og det klarte jeg rett og slett ikke å oppnå med disse to kompressorene. Når trykket sank gikk effektiviteten ned og sandforbruket opp.

Hvis jeg skulle finne på å gjøre dette igjen så haddde jeg vel enkelt og greit leid meg en anleggskompressor først som sist. Det er vel nesten ikke mulig å få nok luft med vanlige 2-fas presser. Mer sannsynlig er det vel at jeg bare vil leie inn noen med skikkelig utstyt til å gjøre jobben :smash::yesnod:

Som en adspredelse fra blåsingen satte jeg en fin poleringsdisc fra BT på vinkelsliperen og gikk løs på propellen. Dæven så blank den ble :cool: Anbefales :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...