lnjk Startet 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2009 Kjøpte meg et par viskermotorer av den lokale båtutstyrsforretningen. De to første jeg fikk ble byttet da de ikke var isolerte, de hadde minus i godset. De nye jeg fikk var uten noe skjema som viser hvordan de skal kobles opp, det var forresten ikke noe fabrikkmerke eller noe annet på de heller. De kom med fire ledningsstubber merket 1, 2, 3 og G. Det ble sagt at motorene hadde to hastigheter og parkering. Har fått vite hvordan jeg skal koble til på bryterene men vet ikke hvo det skal gjøres på motorene. Noen som vet dette og kan jeg ødelegge motorene hvis jeg bruker "prøv og feil" metoden? Kan godt være jeg har disse motorene. http://www.aye-aye.no/popup_image.php?pID=...598mloomue81vh1 Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann-22 Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Står det ikke 1, 2, 3 på bryteren også da? G er Ground (Jord) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 1.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Nei på bryterene står det noe helt annet og jeg tror ikke de har noe som helst med motorene å gjøre. Tipper at bryterene er laget for et helt annet formål men de kunne visstnok brukes til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann-22 Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Hvor mange inn/uttak har du på bryteren da? Hvis det er 4 der å, så er det 1-B+ inn, 2, 3, 4 går til 1, 2, 3 på viskermotoren. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 1.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Tror jeg har fått slike brytere: http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q...c:100722;r:zett Får ikke helt tak på hva du mener i siste innlegg. Er også usikker på om bryterene er egnet til formålet. Er komplett idiot når jeg skal prøve å få til slike "strømjobber". Kan jeg med prøve og feile metoden ødelegge motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 (redigert) Jeg ville ha testet ut dette slik (hvis du ikke får et klart svar): På pusseren har du 1, 2 og 3 (og G som er jord eller minus). Park skal ha + 12 volt hele tiden, dvs. utenom bryteren. Koble + til pussemotoren nr 3 som mest sannsynlig er park. Hvis pusseren ikke starter, har du funnet park. Da er 1 og 2 høy og lav (eller omvendt), noe du fort finner ut av når du har koblet til fra bryteren. Hvis pusseren starter på nr 3 (og ikke stopper i parkposisjon), må du bare teste på neste. Nå er det jo ikke sikkert at pusseren står i parkposisjon (etter at pusseren startet og ikke stoppet på nr 3). Men når du treffer park skal den i alle fall stoppe når den er i parkposisjon. Tilføyet: Obs sikring både på + til bryteren og på + til park. Redigert 1.Mai.2009 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann-22 Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Kanskje jeg som er litt dårlig til å forklare her... hehe Da skal jeg prøve å formulere meg på en annen måte. Bryteren har 4 Koplingspunkt. Der skal det gå en pluss kabel fra batteri til bryter. Så de andre tre skal ha hver sin kabel frem til viskermotor. Dette er Lav, høy og park. G på viskermotoren skal til minus på batteri eller en annen god jord. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Du kan også finne nyttig info her Impulsrele/intervall visker Sitér dette innlegget Link to post
blanke måne Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Hvis det er 2 hastigheter på vindusviskeren kan du bruke den bryteren, men den er vel strengt tatt ment til lanterne. 1 utrekk full lanterneføring 2 uttrekk ankerlys. Hvis du har et multimeter med "pipe" ( lyd) funksjon så kan du måle deg fram til, hvordan bryter fungerer. Min viskermotor har også flere koblingspunkt, men bare en hastighet.Den er koblet slik at det går 1 pluss fra motor og rett i sikringsboksen. så går det pluss via bryteren. Grunnen er at vindusviskeren skal kjøre tilbake i park, etter du har slått av bryteren. Ellers så må du slå av akkurat når viskeren er nede, slik at den ikke står midt på vinduet. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 1.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Takker så mye alle sammen. Får ta en tur ombord og prøve. Forstår litt mere nå. Sitér dette innlegget Link to post
palkastu Svart 20.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2024 Mulig det er pussig å ta opp denne tråden etter 15 år, men prøver likevel. Fant du ut av dette @lnjk? Jeg prøvde å finne ut hvorfor vindusviskeren på min Ibiza ikke fungerte og ser at den er koblet ut, uten at jeg ved hvorfor. Jeg står da igjen med tre kabler til viser motor (Sort, rød og lilla) og fire koblingspunkter på visker motor (G, 1, 2 og 3) Det skal sies at lilla fortsatt er koblet til koblingspunkt nr. 2 uten at dette gjorde meg noe klokere. Om andre har tanker er jeg åpen for forslag Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 20.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2024 Ja, tror det. Men det har gått så lang tid siden jeg holdt på med dette, så ikke bare har jeg glemt ut hva jeg gjorde, men også det at dette en gang i tiden var et problem. Viskerene blir lite brukt men har fungert så langt. Håper de forklringene jeg fikk kan være til hjelp eller at andre som er elektrokyndige kan hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.