Jump to content

Koble vindusviskermotor


lnjk

Recommended Posts

Kjøpte meg et par viskermotorer av den lokale båtutstyrsforretningen. De to første jeg fikk ble byttet da de ikke var isolerte, de hadde minus i godset. De nye jeg fikk var uten noe skjema som viser hvordan de skal kobles opp, det var forresten ikke noe fabrikkmerke eller noe annet på de heller. De kom med fire ledningsstubber merket 1, 2, 3 og G. Det ble sagt at motorene hadde to hastigheter og parkering. Har fått vite hvordan jeg skal koble til på bryterene men vet ikke hvo det skal gjøres på motorene.

 

Noen som vet dette og kan jeg ødelegge motorene hvis jeg bruker "prøv og feil" metoden?

Kan godt være jeg har disse motorene. http://www.aye-aye.no/popup_image.php?pID=...598mloomue81vh1

Link to post

Jeg ville ha testet ut dette slik (hvis du ikke får et klart svar): På pusseren har du 1, 2 og 3 (og G som er jord eller minus). Park skal ha + 12 volt hele tiden, dvs. utenom bryteren. Koble + til pussemotoren nr 3 som mest sannsynlig er park. Hvis pusseren ikke starter, har du funnet park. Da er 1 og 2 høy og lav (eller omvendt), noe du fort finner ut av når du har koblet til fra bryteren. Hvis pusseren starter på nr 3 (og ikke stopper i parkposisjon), må du bare teste på neste. Nå er det jo ikke sikkert at pusseren står i parkposisjon (etter at pusseren startet og ikke stoppet på nr 3). Men når du treffer park skal den i alle fall stoppe når den er i parkposisjon.

 

Tilføyet: Obs sikring både på + til bryteren og på + til park.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post

Kanskje jeg som er litt dårlig til å forklare her... hehe Da skal jeg prøve å formulere meg på en annen måte.

 

Bryteren har 4 Koplingspunkt. Der skal det gå en pluss kabel fra batteri til bryter. Så de andre tre skal ha hver sin kabel frem til viskermotor. Dette er Lav, høy og park. G på viskermotoren skal til minus på batteri eller en annen god jord.

Link to post

Hvis det er 2 hastigheter på vindusviskeren kan du bruke den bryteren, men den er vel strengt tatt ment til lanterne. 1 utrekk full lanterneføring 2 uttrekk ankerlys. Hvis du har et multimeter med "pipe" ( lyd) funksjon så kan du måle deg fram til, hvordan bryter fungerer.

 

Min viskermotor har også flere koblingspunkt, men bare en hastighet.Den er koblet slik at det går 1 pluss fra motor og rett i sikringsboksen. så går det pluss via bryteren. Grunnen er at vindusviskeren skal kjøre tilbake i park, etter du har slått av bryteren. Ellers så må du slå av akkurat når viskeren er nede, slik at den ikke står midt på vinduet.

Link to post
  • 15 år senere...

Mulig det er pussig å ta opp denne tråden etter 15 år, men prøver likevel. 
Fant du ut av dette @lnjk

Jeg prøvde å finne ut hvorfor vindusviskeren på min Ibiza ikke fungerte og ser at den er koblet ut, uten at jeg ved hvorfor. 
Jeg står da igjen med tre kabler til viser motor (Sort, rød og lilla) og fire koblingspunkter på visker motor (G, 1, 2 og 3) 
Det skal sies at lilla fortsatt er koblet til koblingspunkt nr. 2 uten at dette gjorde meg noe klokere.

Om andre har tanker er jeg åpen for forslag :smiley:

Link to post

Ja, tror det.

Men det har gått så lang tid siden jeg holdt på med dette, så ikke bare har jeg glemt ut hva jeg gjorde,

men også det at dette en gang i tiden var et problem.

Viskerene blir lite brukt men har fungert så langt.

Håper de forklringene jeg fikk kan være til hjelp eller at andre som er elektrokyndige kan hjelpe deg.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...