Jump to content

Ny Nordkapp Noblesse 650, erfaringer med...


Kjetil1

Recommended Posts

Jo takk for det, My Tax.

 

Jeg har vel ikke nevnt det jeg har skrevet her for de på Nordkapp, men selgeren på Yachtsenteret vet om tråden...

Men det var egentlig den beste løsningen (jeg kunne tenkt meg ny (200hk) maskin også), da jeg har lett etter annen båt hvis handelen ble hevet. Det eneste som fristet litt var en Grandezza 23, men den har en Volvo D-maskin, urg... Så at det fortsatt blir en Noblesse "i stallen" er ikke feil. Den passet meg supert både ang design og løsninger oppi. På den nye modellen (iallefall den i butikken hos Yachtsenteret) er skyvedøra til cabinen kulelagret, så den glir lettere, det er jo bra. Kalesja er nå svart, istedet for mørkeblå, som på min. Og putene i cockpit er svart/grå. Det er tøft men uvant...

 

Men jeg er uansett glad for at gutta på Nordkapp nok en gang beviser at de kan service når det gjelder.

 

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
  • 2 måneder senere...

Så i dag var dagen kommet. Jeg dro båten opp på hengeren og kjørte inn til Yacht-senteret og leverte den der. I morgen lastes den på trailer og drar avsted i tolv-tiden. Så er det bare og vente på at ny båt kommer tilbake igjen. Og håpe den er bedre i støpen...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
  • 4 uker senere...

Idag fikk jeg mail om at den nye båten akkurat var ankommet Nordkapp Boats i Sarpsborg, og pakket ut :flag: . Kvaliteten var betraktelig bedre på denne i forhold til den gamle. Så nå begynner de vel snart å montere over motoren og resten av utstyret. Jeg ba dem om å sende den hit når de var ferdige med den, så det blir kanskje en tidlig start på neste sesong. Gleder meg allerede, og nå har jeg anledning til å få rigget ekstrating, etter mine ønsker :cool: ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Det er ikke så mye som skal over. Motoren, stereoen og de tingene jeg har montert tror jeg.

Jeg monterte jo i gassdemper på dørkluka, to lamper i cockpiten og svinger på ekkoloddet. Mer tror jeg ikke det var, da jeg lot være å montere mer da jeg ante hvor det bar med den "gamle" båten...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Fikk mail med bilder av hvordan båten er inni i går. Nye fargene på putene ser jo bra ut, det er pluss. Da jeg leverte båten ga jeg beskjed om at jeg ønsket å beholde de gamle instrumentene, fordi de ser bedre ut enn de nye. Det er den nye typen som er i båten nå, sammen med et ratt jeg ikke synes ser så bra ut. Ikke positivt...

Jeg fikk også pris på montering av giver til ekkoloddet. Jeg hadde montert det på den "gamle" båten, og avtalen var at mitt monterte utstyr skulle monteres over på den nye. Men de har visst allerede solgt den "gamle" båten, da trolig uten å ha demontert annet enn motoren. Dette mailet jeg tilbake om, og spurte hva planen dere var ang lys i cockpit, gassdemper på dørkluke osv som jeg hadde montert. Jeg sendte også med kopi av tidligere mail-korrespondanse der det stod hva som var avtalt. Så det blir spennende å se hva jeg får til svar.

Og jeg synes det er pussig at de allerede har solgt den andre, før jeg har fått den nye. Så teoretisk sett har de solgt min båt uten mitt samtykke, på en måte...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Gratulerer med ny båt :smiley:

 

Utstyr som du har montert ser jeg som en selvfølge at du får på den nye båten kostnadsfritt. Dersom Nordkapp har solgt båten med utstyr er jo det Nordkapps problem, da må de montere nytt utstyr uten at det koster deg noe. Det hadde jeg aldri gitt meg på!

 

Blir spennende å se til våren da, når båten kommer på vannet. Jeg har også bestilt en slik båt, så nå er det bare å få unna en lang vinter først.

 

Lykke til !

Link to post

Jeg gleder meg jo til den kommer, og jeg har bedt dem om å sende den hit såsnart de er ferdige med den. Så blir den stående på henger her hjemme til det begynner å bli varmere i været. Men den får seg nok en prøvetur nokså kjapt etter jeg har fått den hjem :cool: ...

 

Og jeg gir meg ikke jeg på utstyret. Jeg har spart på alle mail-korrespondanse, så jeg har mitt på det rene. Men, jeg tror ikke det blir noe styr, det virker som om gutta der er ryddige karer. Kan nok bare være at en ikke er klar over hva en annen har lovet og dårlig komunikasjon dem imellom...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Jeg glemte å kommentere en av de tingene du sa noe om. Jeg er veldig enig med deg i det du skriver, med unntak av det siste. Min mening er at Nordkapp står helt fritt til å selge din gamle båt når de har lovet deg en ny båt, selv om du ikke har fått den nye enda. Nå har ikke jeg fått min båt enda, da den er bestilt med levering til våren, men jeg oppfatter Nordkapp som seriøse og en trygg leverandør/produsent. Det er betryggende, og lovende for det kommende båtkjøp. Selv er jeg av den oppfatning at det er stor forskjell på forhandlerne, og har lagt ned en del arbeide i å finne den forhandleren jeg tror er best mht. kundebehandling og service, dersom det skulle bli noen feil og problemer.

 

Vi får glede oss til sommeren og se fram til å få våre båter :smiley:

Link to post

Jeg mener også at de kan gjøre akurat hva de vil med din gamle båt så lenge du får en ny.

Men utstyr du har montert må de sette på tilsvarende uten kostnad for deg.

Det skulle ikke være nødvendig å nevne en gang.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Det er jeg enig i men det er vel litt for sent?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Jeg hadde nok krevd det ja, hvis det var masse varsellys om at Nordkapp var på randen av ruin el.l, og jeg ikke hadde all korrespondanse skriftlig. Får nok svar i morgen på hva de vil gjøre. Ekkoloddgiveren kan de i allefall montere. Det andre kan jeg alltids ta selv, så får jeg det slik jeg vil ha det. Men da begynner vi å snakke veldig billig havnekalesje :wink: .

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Det var kun en misforståelse dem imellom, som jeg antok. Alt ornær sæ :wink: . Utstyr installeres uten kostnad, og de bytter fra hvit stoffing (blir gul-brun ila ei uke der båten ligger) til svart og justerer vannlinja med det samme, og sender med havnekalesje for en meget grei pris. Nå gleder jeg meg bare til den kommer. Akkuratt nå er det vinstille, sol fra klar himmel og 9 grader i skyggen. Perfekt båtvær med andre ord...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Herlig!

Idag fikk jeg beskjed om at båt og motor er ferdig montert, og blir testkjørt i morgen. Båt og motor er også Securmark-registrert, og motor garanti-registrert hos importør. Dette var ikke gjort av forhandleren da jeg kjøpte båten. Og det går kanskje en bil nedover hit om et par-tre uker, med plass til båten :cool: , nå gleder jeg meg masse til få den hjem.

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Idag ble båten testkjørt, og etter motoroppdatering klokket de 39 knop, med nær 100 liter fuel og 2 mann. Turtallet ble max 5020, noe de syntes var litt lavt. Fikk tilbud om å få byttet til en litt mindre propell, for å øke max turtall litt. Jeg ble også spurt om de skulle omprogrammere fra XD50 til XD100 olje. Begge valg overlot jeg til dem, da de tydeligvis vet hva som er best for båt og motor.

Det er gøy at de tar seg tid til å holde meg løpende oppdatert...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
  • 2 uker senere...

Da kom troligens siste oppdatering fra Sarpsborg.

De valgte å ikke bytte fra XD50 til XD100, da de ikke så det som nødvendig med min bruk av motoren.

Båten stoffes nå sort for så å pakkes i plast og settes på bil hitover. Ankommer her på Fredag :smiley::cool: .

 

Og :flag: til Nordkapp Boats for suveren service og kundebekandling!

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Hva var grunnen dems for at det ikke var nødvendig å programere om til xd-100? Som jeg har forstått det så er det greiest å kjøre på xd-100 olje med xd-100 innstilling hvis båten ikke brukes veldig hardt, da anbefales det å kjøre på xd-100 olje med xd-50 innstilling. Det er selvfølgelig ikke no problem å kjøre på xd-50 innstilling med xd-50olje el. men hvorfor gidde det når du bruker mindre olje, det ryker mindre og det koster ikke nevneverdig mer å kjøre på xd-100 olje med xd-100 innstilling?

 

Uansett, lykketil! Det er en usedvanlig pen båt!

Link to post

Vel, han skrev nå bare at han ikke så det som nødvendig å bytte innstilling. Kanskje det er utfra de opplysningene om motorbruk han hentet ut som sier at det ikke er nødvendig. Men jeg har forstått det slik at det er viktig å bruke kun den olja motoren er programmert til å bruke. Så jeg vil ikke gamble med motoren og kjøre XD100 selvom den er programmert til XD50...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Det er kun når motoren er programmert for xd-100 at det er viktig at du ikke bruker no annen olje enn xd-100. Når den er programmert for xd-50 betyr det at du kan bruke alt som er av totaktsolje sålenge den følger samme standar som xd-50 olja til evinrude.

Er jo verken no problem eller no krise at den ikke blir programmert for xd-100, men i en sånn båt som du har (som jeg regner med at ikke blir brukt som en speedbåt med en 16-åring bak spakene) så synes jeg det er dumt å ikke utnytte teknologien som evinrude har utviklet til det fulle. Mindre røyk=mer trivsel :flag:

Link to post

I går morges stod den nye baljen på hengeren til Nordkapp Boats, klar for levering på Yacht-Senteret.

Og jeg stod klar med min henger rett over 08.00. Båten ble heist over med truck, og jeg dro avsted med "julegaven". Heldigvis var det plass å parkere ekvipasjen på jobb, og etter jobb var det hjem i gården med den.

Nå er det bare om hvor lenge jeg klarer å vente med å pakke den opp. Den er helplastet, så den ligger nok greit inni "kokongen" sin. Men, jeg vil oppi og glo :lol: ...

 

2010_mod_nordkapp_007.jpg

 

2010_mod_nordkapp_011.jpg

 

Det var mørkt, og det er begrenset hva en liten blitz på lommekamera klarer å lyse opp, så bildene er ikke de beste...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Vel, han skrev nå bare at han ikke så det som nødvendig å bytte innstilling. Kanskje det er utfra de opplysningene om motorbruk han hentet ut som sier at det ikke er nødvendig. Men jeg har forstått det slik at det er viktig å bruke kun den olja motoren er programmert til å bruke. Så jeg vil ikke gamble med motoren og kjøre XD100 selvom den er programmert til XD50...

 

Kjetil S

 

Lykke til med ny båt, samt god kundebehandling som ikke alltid er vanlig i disse dager.

Tilbake til oljen,den beste "medisinen" for E-Tec`en er faktisk XD 100 oljen kombinert med en XD 50 programmering,ved denne innstillingen får motoren tillført mere

olje enn nødvendig ved bruk av XD 100. Jeg bruker denne kombinasjonen på min motor(150 HO),dessuten har den bedre flyteegenskaper ved lave temperaturer,samt

den reduserer sotingen på tennpluggene(les: forlenger levetiden merkbart).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...