Jump to content

Kjøpe båt med Yanmar 77, oljesøl under motor

torpejenta

Recommended Posts

Hei båtvenner :smiley: .Vurderer å kjøpe en Nidelv 26 med en Yanmar 77 hk dieselmotor.

Under besiktningen på land var det en del oljesøl i bunnen av båten under motoren.Eier begrunnet dette med at ved olje og filterskift var det vanlig at en del olje ble sølt ut,er dette troverdig?.Motorrommet så forøvrig ryddig og forholdsvis reint ut.Motoren har ifølge timetelleren gått ca.1300 timer.

Hei

Jeg kjøpte samme motor ny i 1986. Etter 10 års bruk og ca 1600 timer, ble båten solgt til en venn av meg. Han hadde den i 6 år, og solgte den videre i sin familie. Motoren har nå gått ca 3400 timer og for 3 dager siden, kom båten kjørende forbi meg i 13 knop.

Er det noe å tenke på? Ja det er det. Eksosblandebendet måtte sveises etter 1200 timer pga en lekkasje i en sveisesøm.

Ved 1900 måtte stoppsolenoiden byttes, da den hang seg opp på "stopp"

Ca ved 2000 timer ble motoren renset innvendig. Det vil si at varmeveksler og alt som har med kjøling ble demontert renset og satt sammen.

Ved ca 2500 timer, begynte motoren å ryke fra eksosen. Etter en god del feilsøking, ble det konstatert at en fjær innvendig i dieselpumpen måtte byttes. Denne måtte bestilles fra Japan!

Utenom det som er skrevet ovenfor, har motoren hvert år hatt full service med bytte av olje og filtre, samt at nødvendige justeringer og vedlikehold er tatt i henhold til instruksjonsboken.

Og ja det er helt vanlig at det kommer noe olje ned i bunnen.

Avhengig av hvor gammel motoren er bør du passe på å få kjørt motoren på full gass en stund, for å se hvor varm motoren blir. Blir den veldig varm, må du regne med å måtte rense den i kjølevannskretsen. Uansett kan den ikke være eldre en den jeg kjøpe, for det var det første året den kom ut i 1986.

Tror ikke at du gjør et dårlig kjøp ved å kjøpe yanmar 77 hk. Som du leser over er jo det som måtte gjøres med motoren som bagateller å regne med tanke på at motoren nå går inn i sin 23 båtsesong.

Lykke til med valget

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...