Jump to content

Drivstoff forbruk Trawler versus "Princess"-liknende


Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg drømmer om større båt, noe min signatur sier. :smiley:

 

Men jeg diskuterer med meg selv hva jeg vil ha:

Jeg liker tanken på å rusle rundt i en Trawler, men liker ofte bedre plassutnyttelsen og løsningene i "Princess-liknende" båter. - Eksempelvis Princess 415 osv. Samtidig kan det jo være greit å kunne legge båten i 20 knop for å rekke over en strekning på kort tid osv.

 

Men drivstoff-forbruket har jeg aldri sett en sammenlikning på...

 

Bruker de omtrent samme mengde drivstoff per nautisk mil, eller er det en av båttypene som bruker vesentlig mindre enn den andre? - Jeg tenker da hovedsaklig på båter fra midten av 80-tallet til slutten av 90-tallet. (Motorene fra den perioden i de respektive båter.)

 

Hva er forbruk ved tusling i 7-8 knop? (eller ok fart før de brøyter for mye)

 

Hva er forbruk i økonomifart? (og hva er farten da)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Har bare erfaring med vår egen NordWest i denne størrelsen. Båten veier ca 14-15 tonn med normal ferieoppakning ombord.

 

I 7-8 knop går det kanskje 2 liter/nm. I marsjfart 22-25 knop går det ca 4,6 liter/nm. Båten vår har IPS - og den drar da ca 20% mindre drivstoff enn båt med aksling i følge tester gjort på dette. På maks gjør vi ca 36 knop og da drar vi ca 160 liter itimen, dvs ca 4,45 liter/nm.

 

 

Generelt sett kan du regne med at en dieselmotor gir ca 5-6 hk/liter diesel/time. En trawler som går fort (som Grand Banks 47 feks) trenger større motorer enn et planende skrog. Dermed drar det også mer diesel på samme fart

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Vår forrige båt var en trawler, Marine Trader 36. Denne båttypen har skrog som kan presses over skrogfart, riktignok til en høy pris i form av bølger og dieselforbruk. I "tuslefart" er både bølger og forbruk lave.

 

Nå har vi en båt med rendyrket deplasementskrog og bruker mindre drivstoff ved høyere fart til tross for 10 fot større båt. Ved 7 knop 1 liter pr. NM, og det synes jeg er bra for en båt på 27 tonn. (Ved 6 knop bruker vi 0.5 ltr/NM, ved 8 innpå 2 ltr. og ved 9 over 3 ltr.)

 

En ulempe med deplasementskrog når du ikke er seilbåt er selvfølgelig at en slik båt ruller, d.v.s. hvis du ikke har aktive stabilisatorer. Det har vi, og de er så til de grader effektive at jeg må si at det forundrer meg stort at det ikke er mer i bruk her enn tilfellet er. De er dyre, ja, men ikke i forhold til prisen på en båt, OG det blir en helt annen komfort undervis, du ønsker at turen skal ta lang tid. Som Odd Børretsen helt korrekt sier: "Turen tar slutt når du kommer til havn!"

Link to post

Ja, var det ikke du som hentet båten et sted nordover og hjem i fjor eller året føre der eller noe slikt?

 

Husker Nordhavn. Skikkelig båt! - Liker den, samt Flemming også ;-)

 

Men "litt" for mye penger å bruke på det nå... Koster vel et par ganger mer enn huset mitt :lol:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...