Grand Banks jr Startet 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2009 Jeg drømmer om større båt, noe min signatur sier. Men jeg diskuterer med meg selv hva jeg vil ha: Jeg liker tanken på å rusle rundt i en Trawler, men liker ofte bedre plassutnyttelsen og løsningene i "Princess-liknende" båter. - Eksempelvis Princess 415 osv. Samtidig kan det jo være greit å kunne legge båten i 20 knop for å rekke over en strekning på kort tid osv. Men drivstoff-forbruket har jeg aldri sett en sammenlikning på... Bruker de omtrent samme mengde drivstoff per nautisk mil, eller er det en av båttypene som bruker vesentlig mindre enn den andre? - Jeg tenker da hovedsaklig på båter fra midten av 80-tallet til slutten av 90-tallet. (Motorene fra den perioden i de respektive båter.) Hva er forbruk ved tusling i 7-8 knop? (eller ok fart før de brøyter for mye) Hva er forbruk i økonomifart? (og hva er farten da) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bitteliten Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 (redigert) Har bare erfaring med vår egen NordWest i denne størrelsen. Båten veier ca 14-15 tonn med normal ferieoppakning ombord. I 7-8 knop går det kanskje 2 liter/nm. I marsjfart 22-25 knop går det ca 4,6 liter/nm. Båten vår har IPS - og den drar da ca 20% mindre drivstoff enn båt med aksling i følge tester gjort på dette. På maks gjør vi ca 36 knop og da drar vi ca 160 liter itimen, dvs ca 4,45 liter/nm. Generelt sett kan du regne med at en dieselmotor gir ca 5-6 hk/liter diesel/time. En trawler som går fort (som Grand Banks 47 feks) trenger større motorer enn et planende skrog. Dermed drar det også mer diesel på samme fart Redigert 1.Mai.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 så din båt bruker mer på marsj enn maks bitte litten Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Regina III Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Vår forrige båt var en trawler, Marine Trader 36. Denne båttypen har skrog som kan presses over skrogfart, riktignok til en høy pris i form av bølger og dieselforbruk. I "tuslefart" er både bølger og forbruk lave. Nå har vi en båt med rendyrket deplasementskrog og bruker mindre drivstoff ved høyere fart til tross for 10 fot større båt. Ved 7 knop 1 liter pr. NM, og det synes jeg er bra for en båt på 27 tonn. (Ved 6 knop bruker vi 0.5 ltr/NM, ved 8 innpå 2 ltr. og ved 9 over 3 ltr.) En ulempe med deplasementskrog når du ikke er seilbåt er selvfølgelig at en slik båt ruller, d.v.s. hvis du ikke har aktive stabilisatorer. Det har vi, og de er så til de grader effektive at jeg må si at det forundrer meg stort at det ikke er mer i bruk her enn tilfellet er. De er dyre, ja, men ikke i forhold til prisen på en båt, OG det blir en helt annen komfort undervis, du ønsker at turen skal ta lang tid. Som Odd Børretsen helt korrekt sier: "Turen tar slutt når du kommer til havn!" Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Ja, var det ikke du som hentet båten et sted nordover og hjem i fjor eller året føre der eller noe slikt? Husker Nordhavn. Skikkelig båt! - Liker den, samt Flemming også ;-) Men "litt" for mye penger å bruke på det nå... Koster vel et par ganger mer enn huset mitt Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bitteliten Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 så din båt bruker mer på marsj enn maks bitte litten Ja - pr nm gjør den det. Om man ser båten i vannet i de fartene forstår man også det. Optimal marsjfart ligger nok rundt 27-29 knop - men der trives ikke vi. Så derfor lar vi båten "brøyte" litt. 22 knop er en fart vi trives best i. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.