Jump to content

Forberedelser flytting fra USA til Norge neste sommer

Tommyboy

Recommended Posts

Hei, skal flytte til Norge neste sommer etter 9 år i USA. Vil derfor vœre kvalifisert til å ta med båt/moter som flyttegods avgiftsfritt til Norge, dersom jeg starter planlegging av dette nå. Sliter imidlertid litt med å forstå dette med CE merking og håper noen kan vœre behjelpelig med dette her. Har to konkrete spørsmål:

1. Har planlagt å kjøpe en båt type "daycruiser" 24-26 ft. ny her i USA og ha denne stående på lager i et år før flytting til Norge. Er det mulig å kjøpe en ny båt i USA med godkjent CE merking ?

2. Dersom jeg skrinlegger kjøp av båt i USA pgs. CE merking problematikken, vil det vœre mulig for meg å kjøpe båtmotor her i USA og få båtprodusent i Norge til å godta å montere denne dersom jeg kjøper ny båt fra dem når jeg kommer til Norge ?

Volvo har en tjeneste de kaller for "Diplomat Sales", http://www.volvocars.com/diplomat/Diplomat...es/default.aspx . Du kjøper en ny bil som så blir plassert på lager hos en Volvo-forhandler i det landet du selv måtte ønske og så lenge du måtte ønske. På den måten får du tilfredsstilt kravet om at du må ha eid bilen en viss tid i utlandet før du kunne ta den tollfritt hjem.

Mine foreldre gjorde det på den måten når vi kom hjem fra noen år i utlendighet. Kjøpte en ny Vovlo som ble plassert hos en forhandler i Wien. Der måtte den stå 1/2 år tror jeg det var - dette var tidlig 80-tall. Så hentet vi bilen og kjørte den hjem.

Mulig det går an å gjøre noe tilsvarende for båt, eller er reglene totalt forandret på dette området?

Bundin er bátleysur maður

Mulig det går an å gjøre noe tilsvarende for båt, eller er reglene totalt forandret på dette området?

Jeg går ut fra at Tommyboy ikke er spesielt interessert i å betale norsk moms på båten. For momsfritakgjelder forskriftene nedenfor. Uthevinger er gjort av meg.

Flyttegods

(jf Forskrift om tollfrihet for brukt lystfartøy som føres inn ved eierens flytting til Norge, § 1)

Toll- og avgiftsdirektoratet eller den det bemyndiger kan på søknad tilstå tollfrihet for 1 (ett) lystfartøy som føres

inn ved eierens flytting hit til landet. Søknad sendes Tollvesenet i den tollregionen man flytter til.

Følgende vilkår gjelder for fritaket:

* Eieren må ha vært bosatt i utlandet sammenhengende i minst 5 år umiddelbart før

innreisen.

* Fartøyet må ikke være over 12 m lengde over alt

(l.o.a.).

* Eieren må ha eid fartøyet i minst 12 måneder før innreisen o
g brukt det i utlandet i samme tidsrom
.

* Eieren må beholde fartøyet og tilhørende utstyr i 2 år etter fortollingen før det kan selges eller

overdras.

*
Vilkårene for fritaket må dokumenteres
.

Det holder altså ikke bare å ha eid båten, du må ogsa ha brukt den i utlandet. Og slik jeg oppfatter det siste punktet i lista fra tollvesenet, er det du som har bevisbyrden når det gjelder bruk av båten. Det holder derfor ikke å ha den stående på et lager i ett år.

Men hvorfor i all verden vil du sette båten på lager og ikke bruke den det siste året du er i USA ? Litt avhengig av hvor i USA du holder til, kan du jo få mange fine båtturer. Dersom det er problemer med båtplass, kan du jo kjøpe med henger og leie parkeringsplass for båt m/henger hos Public Storage e.l. Jeg tror ikke det koster mye.

En annen kjempefordel ved å bruke båten aktivt i USA, er at du får avslørt feil og mangler slik at du kan få rettet dem på garantien, av amerikansk forhandler.

Når det gjelder dokumentasjon på at båten har vært brukt i utlandet, går jeg ut fra at det holder med kvitteringer fra marinaer o.l., samt bilder fra båtturer i USA med deg selv og importobjektet med på bildet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...