Tommyboy Startet 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2009 Hei, skal flytte til Norge neste sommer etter 9 år i USA. Vil derfor vœre kvalifisert til å ta med båt/moter som flyttegods avgiftsfritt til Norge, dersom jeg starter planlegging av dette nå. Sliter imidlertid litt med å forstå dette med CE merking og håper noen kan vœre behjelpelig med dette her. Har to konkrete spørsmål: 1. Har planlagt å kjøpe en båt type "daycruiser" 24-26 ft. ny her i USA og ha denne stående på lager i et år før flytting til Norge. Er det mulig å kjøpe en ny båt i USA med godkjent CE merking ? 2. Dersom jeg skrinlegger kjøp av båt i USA pgs. CE merking problematikken, vil det vœre mulig for meg å kjøpe båtmotor her i USA og få båtprodusent i Norge til å godta å montere denne dersom jeg kjøper ny båt fra dem når jeg kommer til Norge ? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 1. Ja, dersom båttypen og motoren allerede markedsføres innen EU. 2. Jeg ville si tvilsomt, under vanlige forhold, men nå under finanskrisen er det kanskje mulig, men da må det være en motortype som allerede selges i EU. Jeg hadde satset på alt. 1. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Volvo har en tjeneste de kaller for "Diplomat Sales", http://www.volvocars.com/diplomat/Diplomat...es/default.aspx . Du kjøper en ny bil som så blir plassert på lager hos en Volvo-forhandler i det landet du selv måtte ønske og så lenge du måtte ønske. På den måten får du tilfredsstilt kravet om at du må ha eid bilen en viss tid i utlandet før du kunne ta den tollfritt hjem. Mine foreldre gjorde det på den måten når vi kom hjem fra noen år i utlendighet. Kjøpte en ny Vovlo som ble plassert hos en forhandler i Wien. Der måtte den stå 1/2 år tror jeg det var - dette var tidlig 80-tall. Så hentet vi bilen og kjørte den hjem. Mulig det går an å gjøre noe tilsvarende for båt, eller er reglene totalt forandret på dette området? Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Slagskibet Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Er det ikke sånn at bilen må ha kjørt X km i utlandet da ? Mener du ikke kan komme med en bil med null km på telleren ? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Mulig det går an å gjøre noe tilsvarende for båt, eller er reglene totalt forandret på dette området? Jeg går ut fra at Tommyboy ikke er spesielt interessert i å betale norsk moms på båten. For momsfritakgjelder forskriftene nedenfor. Uthevinger er gjort av meg. Flyttegods(jf Forskrift om tollfrihet for brukt lystfartøy som føres inn ved eierens flytting til Norge, § 1) Toll- og avgiftsdirektoratet eller den det bemyndiger kan på søknad tilstå tollfrihet for 1 (ett) lystfartøy som føres inn ved eierens flytting hit til landet. Søknad sendes Tollvesenet i den tollregionen man flytter til. Følgende vilkår gjelder for fritaket: * Eieren må ha vært bosatt i utlandet sammenhengende i minst 5 år umiddelbart før innreisen. * Fartøyet må ikke være over 12 m lengde over alt (l.o.a.). * Eieren må ha eid fartøyet i minst 12 måneder før innreisen o g brukt det i utlandet i samme tidsrom . * Eieren må beholde fartøyet og tilhørende utstyr i 2 år etter fortollingen før det kan selges eller overdras. * Vilkårene for fritaket må dokumenteres . Det holder altså ikke bare å ha eid båten, du må ogsa ha brukt den i utlandet. Og slik jeg oppfatter det siste punktet i lista fra tollvesenet, er det du som har bevisbyrden når det gjelder bruk av båten. Det holder derfor ikke å ha den stående på et lager i ett år. Men hvorfor i all verden vil du sette båten på lager og ikke bruke den det siste året du er i USA ? Litt avhengig av hvor i USA du holder til, kan du jo få mange fine båtturer. Dersom det er problemer med båtplass, kan du jo kjøpe med henger og leie parkeringsplass for båt m/henger hos Public Storage e.l. Jeg tror ikke det koster mye. En annen kjempefordel ved å bruke båten aktivt i USA, er at du får avslørt feil og mangler slik at du kan få rettet dem på garantien, av amerikansk forhandler. Når det gjelder dokumentasjon på at båten har vært brukt i utlandet, går jeg ut fra at det holder med kvitteringer fra marinaer o.l., samt bilder fra båtturer i USA med deg selv og importobjektet med på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.