Capt'n Startet 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2009 (redigert) Hei, Håper det er noen lokale eller vel kjente med dette fjordstykket sør for Bergen som kan dele sin erfaring her på forumet. Jeg har krysset Korsfjorden noen ganger og det har hendt at jeg skulle ønske jeg ikke hadde tatt turen akkurat den dagen, eller helgen. For meg som bor på Sotra er det naturlig å ofte legge helgeturen sørover til Austevoll, Tysnes eller andre flotte øyer og områder sør for Korsfjorden. Det er bare det at denne fjorden er lunefull og lar seg lett opprøre selv omomgivelsene er relativt rolige. Siden her er flere fjordarmer som møtes blir det lett litt "bølgekaos" i enkelte deler av fjorden. Jeg har faktisk benyttet meg av at det går noen ferger over her, og har lagt meg i kjølvannet til disse for å få litt roligere sjø. Men nå lurer jeg på om noen er så kjent at de kan forklare hvor det er best å utføre kryssingen hen. Hvor er det minst opprørt. Hvilke steder bør man helst unngå. Kanskje væravhengig også (vind/strøm-retning). Har lagt ved et lite kart herunder med noen alternative ruter. Vet ikke om dette er aktuelle ruter i det hele tatt, men som et utgangspunkt for diskusjon og forklaring kan det vel være. Kanskje er det slik at det i liten kuling er best å krysse fjorden lengst ut mot havet fordi bølgene blir krappe og store lenger inn i fjorden??? Ikke vet jeg, men håper noen vet. Er det noen som kjenner eller benytter denne, og vet om dette er en brukende tjeneste? http://www.buoyweather.com/wxnav6.jsp?prog...e=1&units=m Jeg benytter ofte denne: http://www.lyngaas.no/weather/ men det er på Ågotnes og derfor ikke så relevant for Korsfjorden. og denne: http://vegklima.vegvesen.no/enkeltstasjon....v555+Sotrabroen som gir vindforholdene på sotrabroen, men også for langt unna Korsfjorden. Jeg vet at det tidligere var en værbøye i Korsfjorden, og man kunne ringe et telefonnummer for å få bølgevarsel, men kan ikke finne den igjen. Noen som vet om gode alternativ? Capt'n Redigert 1.Mai.2009 av Capt'n (see edit history) Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Suzumar Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Jeg kom fra Tysnes og skulle til Bergen. Hadde vinden og bølgene midt i mot. Gikk mot Kolbeinshavn og prøvde å gjemme meg bak holmer på østsiden av Austevoll for å få kortest overfart i åpent vann over til sørspissen av Sund. Kikket utover fjorden og trodde jeg var den eneste som var ute å stampet denne dagen. Da jeg kom lenger nord dukket den ene etter den andre opp. De hadde alle valgt å gå i mellom holmene på øst/fastlandssiden av fjorden. Tilfeldig? Tror ikke det! Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 1.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 (redigert) Jeg har valgt samme ruten som deg en gang Suzumar, trodde det var lurt å gjemme meg i Austevolls nordlige øyer og ha kort overfart til sørspissen av Sotra. Men straks jeg kom ut i fjorden angret jeg på det, bølgene gikk på kryss og tvers i et eneste kaos. Krappe var de også. Ble bedre midt ute i fjorden, men det var ille. Men de andre, som du nevner Suzumar, gikk de over til Halhjem for så og følge land og passere Korsneset? Eller gikk de midt i fjorden? Redigert 1.Mai.2009 av Capt'n (see edit history) Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Suzumar Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 De gikk ikke midt i fjorden, da hadde jeg sett dem. De gjemte seg innimellom holmene fra Haljem til Korsneset og krysset der. På den tiden jeg brukte for å krysse fjorden tøt det sikkert ut mellom ti og femten båter der, så jeg prøver den leia neste gang. Ruten jeg valgte var, som du også har erfart, ingen suksess. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Kjørte med en liten gammel 15 fots Askeladden helt fra Øygarden til Lysefjorden ifjor. Alt gikk helt fint til vi kom et stykke utforbi Lerøy mot Korsnes. Høye, krappe bølger og skikkelig skummelt. Litt innforbi Blia var alt ok igjen. Korsfjorden er lunefull og jeg har de siste årene vært mye ute på den i forskjellige båter, sommer og vinter og vet ikke om det er en spesiell plass det er best å krysse nord-sør. Nei kjøp deg seilbåt, du - da blir Korsfjorden bare kos uansett... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Capt'n Svart 1.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Nei kjøp deg seilbåt, du -... Åh nei. Seilbåt går ikke for en motorsportfantast som meg. Blir ikke noe kos uten å høre "power", enten det er på land eller til vanns. Det skal høres og kjennes! Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Sjarles Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Blir ikke noe kos uten å høre "power", enten det er på land eller til vanns. Det skal høres og kjennes! Hmm, kan jo begynne å lure på hva slags "power" Capt'n har installert i sin hjemlige/landlige "kabin". Noe kos må da firebarnsfaren ha fått også før båtlivet tok av Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
Capt'n Svart 1.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Jeg gjentar: "det skal høres og kjennes"!!! Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
SeaRaymond Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 (redigert) Er relativt ofte i krosfjorden, den værste sjøen etter mine erfaringer opplever jeg her (iallefall i forhold til min båtstørrelse) i område klokkarvik til like etter runding av kleppholmen når syndavinden kommer opp fra Bjørnefjorden, skikkelig grapsesjø Redigert 2.Mai.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Området Korsfjorden kan være stri for mindre båter. Det er mange fjordarmer som møtes og vinden har og god tid til å rote opp krapp sjø.... Er ikke få som har fått bakoversveis når de har havnet uti dette. For de som har god tid sommerstid og sitter litt høyt kan og fenomet med strømmen i selve Korsfjorden sees.. Det finnes ikke noe direkte fasitsvar hvor det er minst sjø. Kommer ofte an på vindretningen, styrken på vinden, flo, fjære og månefasen.... Som andre her nevner kan området ved Kleppholmen/Børnestangen/Klokkarvik være stri i visse vindretninger, da kan det fra tid til annen være noe mindre sjø midt i fjorden kontra å legge seg oppunder land. Er ikke få ganger fritidsbåter har måtte søke nødhavn i Klokkarvik, kontra å banke seg sørover med sjø som slår over båten... Må man likevel over dette stykket er det viktig er å ha gjort sjøklar slik at alt som kan havne på dørken eller rulle overbord er sikret, plutselig slår sjøen over båten og den drar med seg det den får tak i... Men det viktigste er å sjekke værmeldingen før man legger ut på tur, det skal jo være en koselig opplevelse for familien å være på sjøen..... Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Jeg har krysset Krossfjorden svært mange ganger, og er enig i at den kan være en utfordring i dårlig vær. Min erfaring er at den beste kryssingen er den som ser inntegnet på kartet: I nord er der to alternativer, enten Bukkesundet eller inn mot Hjellestad. I sør fortsetter man på innsiden av Strøno, og kommer ut ved Vedholmen. Jeg har ikke her og nå oversikt over broen mellom Strøno og fastlandet, mener på "husken" at fri høyde er noe slikt som 15 meter, men det må sjekkes før man går gjennom med pinnebåt. Men også for denne krysningsveien gjelder at man må se været an. Jeg holder godt ut av Krossneset, mest av generell nevroseårsak, liker å ha litt tid på meg hvis noe skulle skje. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Capt'n Svart 7.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Takk for det Laholm. Godt med erfaring, og fint at du deler den. Har du tips for den videre ruten lenger sør også? Feks veivalg om man skal til Austevoll, til Tysnes eller til Fitjarøyene?? Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Capella Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Kan være lurt å passe litt på strømforholdene, slik at man tilpasser kryssingen til tiden da strøm og vind går samme vei. Jeg bor i Austevoll, og når jeg skal nordover mot Bergen går jeg ut på vestsiden av Eldjarnet (nord i Austevoll) med kurs mot Klokkarvik, og motsatt når jeg er på vei sydover. Skal jeg fra Austevoll i retning Krokeide eller Halhjem/Os, går jeg samme utløp som fergen Hufthammar-Krokeide benytter. Fasitsvar finnes ikke da det er så mye som spiller inn. Viktigste av alt er å utøve godt sjømannskap, som i visse tilfeller vil bety at man utsetter eller dropper turen over Korsfjorden. Å smyge seg langs land er ikke lurt, i alle fall ikke om der er pålandsvind eller strøm i retning land. Sørg for å ha klaring nok til at hjelp når frem før fjæresteinene om uhellet skulle være ute. Da jeg for det meste forflytter meg på sjøen i seilbåt, er Korsfjorden for meg et flott sted å seile i helgene, og været skal være temmelig dårlig om jeg holder meg borte derfra. Capella. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Ved nordavind er Laholms rute ok, men ikke ved S og SV. Da er området sør om Blia i åpningen på Lysefjorden definert som farlig bølgeområde i DNL. Her møtes bølgene som kommer opp fra Langenuen og inn Korsfjorden med en utgående strøm fra Lysefjorden. Ved sønnavind er det alltid best å gå ut i fjorden, helst på Austevollsiden. Dette området er en av grunnene til at vi for 17 år siden valgte å legge båten i Os, siden vi nesten alltid gikk sørover i helgene. Nordavinden er ikke problematisk før du kommer ned i strømsjøen på nordsiden av Vernøy. Men der er det alltid alternativer hvis du ikke har dårlig tid. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Fanafjord Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Enig med Blanco. Som sagt lenger oppe bar livredd i en 15 fot Askeladden en gang i fjor i SV vind rett før Blia. Tror det blåste ikke mer en 10 - 12 sm men det var det mest skumle jeg har opplevd de siste par årene. Vi kom nordfra og hadde litt dårlig samvittighet etterpå at vi (datteren min og meg) i det hele tatt gikk der og ikke hadde søkt ly i Hjellestad. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Smurph Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Lurt å holde godt klar av Korsneset, og andre steile kyster for den saks skyld, i pålandsvind og høy sjø. Ikke bare gir det deg bedre tid hvis det skulle skje noe, men du unngår også retursjøen, som har en tendens til å lage svært rotete sjø langs land og et godt stykke utpå. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Laholm Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 (redigert) Jeg er enig med Blanco at ved kraftig S og SW vind kan det være friskt rundt Korsneset. Når jeg kommer nordfra legger jeg meg da ofte langs Sotralandet, og krysser over på en mer østlig kurs (jeg skal som regel inn Lysefjorden og ikke videre sørover). Skulle jeg videre sørover i kraftig vestavind ville jeg ikke gå gjennom Austevoll, men lagt meg øst for Huftarøy. (rød rute på kartet nedenfor)Vestavinden tar ganske kraftig lenger vest, dvs på vestsiden av Huftarøy. (sør for kartutsnittet) Men ved lite vind, eller vind fra øst, er greieste rute vestsiden av Huftarøy (blå rute på kartet) I sønnavind er det en mulighet å gå på innsiden av Strøno som vist i kartet jeg la inn tidligere. Når vi går sørover (retning Haugesund) herfra (fra Lysefjorden) har vi et par valg. Er været godt, går jeg på Østsiden av Huftarøy og enten Nyleia eller Engevikleia. Langenuen på østsiden av Stord er lang og kjedelig. Til Kvinnherad/ Hardanger er valget lett, da er det Lukksundet på østsiden av Tysnes det naturlige valget. Når alt dette er sagt: Krossfjorden er ikke til å spøke med. Er vinden kraftig, bør man vurdere om kryssingen skal utsettes. Redigert 16.Mai.2009 av Laholm (see edit history) Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Per ørjan Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 8Heia.skal gå evt ein båt heim frå sotra til kvinnherad.19 fot .fart ca 12knop.Har laga ei rute på kartet.som eg trur kansje er lettest !! maks vind ?? I korsfjorden /bjørnafjorden.Før eg evt må melde pass.har kun sjøkart og ikkje nåke plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Du få sjekke bølgevarsel her: Sitat https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/ Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Mons Olav Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Anbefaler også trådstarter ti å kjøpe seilbåt.Spesielt når en er redd for å krysse fjorder innaskjærs... Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Kan alltid anbefale seilbåt, men ikke på den måten. Hva en opplever som ubehagelig eller hva en blir redd for på sjøen må jo være en ærlig sak. Syns ikke det er noe en skal bli "tatt" for. Er ikke noe kretsmesterskap i "tøff i båt" her.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.