Allan E Startet 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2009 Jeg har et fullspilet storseil og pga av at seilet ble kjøpt i utlandet så ble spilene kjøpt her. Det var en seilmaker som fortalte og så på de spilene som jeg hadde fra før. Kjøpte kun en ny for resten kunne kappes og tilpasses. Jeg føler at vedkommende tok litt lett på dette. Er den noen som har god kjennskap til spiler og kan fortelle litt om hvordan et seil spiles opp. Seilet er på ca 22kvadratmeter. Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Hei, har ikke veldig god kjennskap, men en del erfaring. Toppspilen i mitt storseil hadde en tendens til å bule feil vei når vi slo i lite vind. Selv med lite forspenning av spilelommen, virket det som om den var for stiv. Den spilen hadde samme tykkelse som alle de 3 andre spilene, men er vesentlig kortere enn den nederste spilen (ca 1/3 av lengden). Jeg snakket med en seilmaker og fikk med meg en passende lengde spile i en litt tynnere kvalitet. Den kortere toppspilen blir mye stivere i seilet pga den korte lengden, enn de lange spilene nederst. Han mente det ikke var nødvendig med profilerte spiler, men rådet meg til å lage min egen profilerte spile av 2 spiler som jeg tapet sammen, om den nye skulle være for myk (en lang og en litt kortere bit). Til info ble det levert 3mm spiler i hele seilet mitt. Den nye toppspilen er 2mm. Seilet er på ca 28M2. Hvis du har profilerte spiler skal den stiveste enden være i akterliket. Jeg har ikke testet det ennå, men har stor tro på at det skal virke bra. Et seil som buler feil vei er ikke optimalt, og i lite vind er det heller ikke noe særlig å drive å røske i seilet for å rette ut en invertert spile. Konklusjonen er altså at jo lengre spilene er, jo mer press skal de tåle, og jo stivere/tykkere profil skal de ha. Der hvor seilet er smalest, bør spilene være mykere. Håper det var forståelig. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Har nylig satt inn spilene på mitt seil, det er 4 spiler og alle er like tykke/samme profil. Som Ulysses snakker om hender det at vi også sliter litt med at det buler feil i toppen, et ganske vanlig problem vil jeg tro. Forstår at en mykere vil fikse dette, men her er det vel en balansegang mtp den funksjonen spilen skal ha, blir de for tynne vil jo formen ikke bli som tenkt... Vil tro at hvis det ikke i helt lett vind vil kreve litt jobb for å få den til å bule rett vei så har du for tynn/svak spile, men jeg kan ikke noe om dette... Har dog seilt flere båter med samme problem der jeg har gått utfra at slik må det nesten bli i svært lett vind??? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
ulysses Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 (redigert) Vil tro at en profilert spile (variable tykkelse) der man kan justere forspenningen vil kunne fungere tilnærmet optimalt i et bredt vindregister. Spørsmålet er bare om man kan oppnå omtrent den samme effekten med enklere midler. RBS Battens lager high-tech-spiler i ulike materialer. Tror de har mange fordeler. Ulempen er nok prisen, hvis man skal bytte alle spilene i storseilet. Redigert 2.Mai.2009 av ulysses (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.