Lanterne Rouge Startet 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2009 Hei Baatplassen, Min første post på forumet, og som dere kanskje gjetter trenger jeg litt hjelp... Har en gammel seilbåt med utenbords motor uten lading (den gamle jernklumpen skal ut: illeluktende, bråkende og over gjennomsnitt oppmerksomhetssøkende). Mitt spørsmål er hva skal jeg gjøre med jording av det elektriske. I min 12v-handbok står det en skisse som ligner på tegningen under. I og med at motorblokken skal ut har jeg ingen naturlig plass å sette jordingskabelen. Trenger jeg å jorde fra minuspol til sjø når jeg ikke har annen lading enn et lite solcellepanel og en 220v lader i reserve? Alternativet er kanskje å bruke en skroggjennomføring? Problemet er at de er i messing, og har i dag ingen anode koblet til seg. Forbukere er diverse småbrukere: Instrumenter, lanterner, vhf, noe belysning og annet plukk. Solcellepanelet går via regulator. 220v laderen er en liten Ctek Zafir. http://www.ctek.com/NO/Buy-Charger.aspx?charger=zafir90 Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 (redigert) Hei, Velkommen Til Formet Prøv med koblingsskinner Redigert 1.Mai.2009 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Lanterne Rouge Svart 1.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Takk for svar. Jeg har koblingsskinner, og de er i bruk. Var kanskje litt upresis i spørsmålet, men det jeg lurer på er jordingskabelen som visstnok skal gå fra batteriets minuspol til motorblokk eller sjø på annen måte. Kan jeg komme meg utenom den? Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 (redigert) Det finnes vel gjennomføringer som sinkanoder kan monteres på, men jeg er usikker på om du egentlig har noe behov for det. Utenbordsmotoren har ikke el-start eller dynamo? De fleste utenbordsmotorer har vel anode? Redigert 1.Mai.2009 av Cerveza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 (redigert) Du har ikke bruk for noen kabel mellom batteriet og motoren hvis du ikke har starter, lading, trykkmålere ol. Da kan du tenke bare pluss og minus 12 volt til div. forbrukere. Å bruke ordet "jord" er bare forvirrende. Pluss og minus er mye enklere å forholde seg til. Tror mange drar ordet "jord" med seg fra bil ol. 12 volt anlegget skal ikke ha noen ekstra kabelforbindelse til motoren eller sjøen, bare for at du skal ha "jord". Du skal da ha et 12 volt anlegg som er isolert fra motoren, skroget osv.... Noe i tillegg blir det hvis du skal ha anoder på propell, metalldeler osv. og koble disse sammen, så blir dette også bare en forbindelse som ikke skal tilkobles 12 volt anlegget. (Tror dette blir riktig). Redigert 1.Mai.2009 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 18.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2009 Hensikten med å bonde motorblokk / propell og andre våte metaller til batteri minus er å stoppe elektrolyse fra båtens DC anlegg. Når alle metallene holdes på samme potensial som batteri minus, blir disse metallene katodiske og en eventuell elektrisk feil i lensepumpen etc. får ikke båten til synke. Fant dette i en annen tråd, som gjelder mer for innenbordsmotor, men kan også være nyttig i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Eide Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Når det gjelder batteri baserte anlegg 12v, 24v, mm Jord er ikkje minus, Jord er jord Grunnen til at minusen er koblet til godset på en motor er at alle følere, startere, dynamoer, mm bruker motorblokka som en minusleder. Har du ikke motor lenger trenger ikkje minusen kobles til noke anna en minusen på lyspæra, VHFen, mm Det beste er å adskille det eletriske anlegget fra alt anna en, ja, det elektriske anlegget Skal noke jordes foreksempel roret til stålbåtskrog eller mellom skrogjennomføringer mm i plastbåt for å redusere den galvanske spenningen som er mellom forskjellige metaller så kan det legges en 10mm2 gjennom heile båten og koble den til alle dele Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.