Jump to content

Jording, enkelt 12v anlegg

Lanterne Rouge

Recommended Posts

Hei Baatplassen,

Min første post på forumet, og som dere kanskje gjetter trenger jeg litt hjelp...

Har en gammel seilbåt med utenbords motor uten lading (den gamle jernklumpen skal ut: illeluktende, bråkende og over gjennomsnitt oppmerksomhetssøkende). Mitt spørsmål er hva skal jeg gjøre med jording av det elektriske. I min 12v-handbok står det en skisse som ligner på tegningen under. I og med at motorblokken skal ut har jeg ingen naturlig plass å sette jordingskabelen. Trenger jeg å jorde fra minuspol til sjø når jeg ikke har annen lading enn et lite solcellepanel og en 220v lader i reserve? Alternativet er kanskje å bruke en skroggjennomføring? Problemet er at de er i messing, og har i dag ingen anode koblet til seg.

12v_jord.jpg

Forbukere er diverse småbrukere: Instrumenter, lanterner, vhf, noe belysning og annet plukk.

Solcellepanelet går via regulator. 220v laderen er en liten Ctek Zafir. http://www.ctek.com/NO/Buy-Charger.aspx?charger=zafir90

Du har ikke bruk for noen kabel mellom batteriet og motoren hvis du ikke har starter, lading, trykkmålere ol.

Da kan du tenke bare pluss og minus 12 volt til div. forbrukere.

Å bruke ordet "jord" er bare forvirrende. Pluss og minus er mye enklere å forholde seg til. Tror mange drar ordet "jord" med seg fra bil ol.

12 volt anlegget skal ikke ha noen ekstra kabelforbindelse til motoren eller sjøen, bare for at du skal ha "jord".

Du skal da ha et 12 volt anlegg som er isolert fra motoren, skroget osv....

Noe i tillegg blir det hvis du skal ha anoder på propell, metalldeler osv. og koble disse sammen, så blir dette også bare en forbindelse som ikke skal tilkobles 12 volt anlegget.

(Tror dette blir riktig).

Redigert av Jonas (see edit history)
  • 3 uker senere...
Hensikten med å bonde motorblokk / propell og andre våte metaller til batteri minus er å stoppe elektrolyse fra båtens DC anlegg.

Når alle metallene holdes på samme potensial som batteri minus, blir disse metallene katodiske og en eventuell elektrisk feil i lensepumpen etc. får ikke båten til synke.

Fant dette i en annen tråd, som gjelder mer for innenbordsmotor, men kan også være nyttig i denne tråden.

• 2 måneder senere...

Når det gjelder batteri baserte anlegg 12v, 24v, mm

Jord er ikkje minus, Jord er jord

Grunnen til at minusen er koblet til godset på en motor er at alle følere, startere, dynamoer, mm bruker motorblokka som en minusleder.

Har du ikke motor lenger trenger ikkje minusen kobles til noke anna en minusen på lyspæra, VHFen, mm

Det beste er å adskille det eletriske anlegget fra alt anna en, ja, det elektriske anlegget

Skal noke jordes foreksempel roret til stålbåtskrog eller mellom skrogjennomføringer mm i plastbåt for å redusere den galvanske spenningen

som er mellom forskjellige metaller så kan det legges en 10mm2 gjennom heile båten og koble den til alle dele

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...