Jump to content

Bruker terpentin,linolje og tjære,var dette et godt råd?

maia

Recommended Posts

Har en kravellbygd rolvsnes 26 sjark,denne hadde tidligere blitt lakkert med ravi noe som etter min mening resulterte i massevis med blåtre,pusset rent skroget og brukte apotekets middel mot dette samt Ferro-bett rustvask,betydelig bedre men bra ble det ikke,bruker nå terpentin linolje og litt tjære,kan en båt som har blitt såppas svart noen gang bli bra og hvordan,er beising kanskje siste utvei?190.jpg

...denne hadde tidligere blitt lakkert med ravi noe som etter min mening resulterte i massevis med blåtre

Det går tusenvis av tresnekker som er lakkert med Ravilakk uten at det blir blåmann av det. Jeg tror at feilen hos deg ligger et annet sted.

Dette ligner svært på hva jeg opplevde på min Kommedals-sjark (trebåt). Hos meg så var, når jeg kjøpte den, båten lakkert med Ravilakk på utsiden og malt med den tatt marinemaling på innsiden. Dette ble for tett, rett og slett. Treverket får ikke puste og da blir det råte / blåmann.

Det endete med at jeg skrapte ren hele innerskroget (j**la jobb!!!) og oljet så med Benarolje. Etter det så var det slutt på nye angrep av blåmann.

Du må se hvordan båten din er behandlet på innsiden. Du må ha en av sidene ut- eller inn-siden som er behandlet med diffusjonsåpen olje.

:seeya:

N.B.: Når du setter inn bilde, så må du først laste opp bildet til baatplassen-serveren. Bruk knappen "Laste opp bilder", der hvor du skriver innlegget ditt.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Eg hadde ein klinkbygd gavlabåt der det var lakkert skrog på utsida og innsida. Eg fjerna all lakk på utsida av skroget. Behandla treverket med linolja, terpentin og litt beis, slik som du. På dei siste strøka kutta eg ut beisen og blanda tjukkare med linolja. Fekk då ein fin raudleg farge i skroget. Skader og flekkar i treverket var lite synleg. Eg var kjempenøgd med resultatet, og meiner dette heilt klart er det beste å bruka på trebåtar.

Hva var blandingsforholdet kan du huske det? Har tro på denne blandingen jeg også,ha båten har tålt vinteren godt noe som tyder på at den puster,trasi når innsiden er full av ravi,har nesten lyst å kalkblåse hvis det går ann.

Huskar ikkje heilt blandinsforholda eg brukte. Men blanda veldig tynt til å byrje med. Trur eg hadde godt over 1/2 med terpentin dei første strøka. Då trakk skroget til seg alt med ein gong. Kunne smøra meg bakover, for så å begynna framme igjen med ein gong. Eg brukte berre ein liten boks med tjære på heile skroget. Det gjekk vel med rundt 10 liter linolje i første omgang. Og langt meir terpentin.

Det kan vera greit å prøva seg fram med tynn blanding til å byrja med, då dette trenger betre inn.

Lurer på om eg blanda noko sånt som 6/10 terpentin, 3/10 linolja og 1/10 med tjære eller noko slikt. Då var det leeenge sidan skroget på denna båten hadde blitt behandla på noko vis.

I min tid som mannskap og bestmann på Norges eldste havgående fartøy (en ombygd galeas ), smurte vi dekk og skrog med linolje og terpentin.

Blandingsforholdet ble ofte litt slumpvis, men utgangspunktet var 2 deler linolje mot 1 del terpentin .

Men dette var en bruksbåt,og blandingen blir nok litt tykk for mindre båter, så den bør nok justeres og testes ut hva som passer best.

3-2 blir sikkert bra.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...