Albinisten Startet 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2009 Prøvde meg på ett innlegg her tidligere som ble stengt, skjønner ikke helt hvorfor, men nok om det... Skal ha ett par batterier i seilbåten og lurer på om det er ok å kjøpe batterier på biltema, eller bør vi gå for noe annet? Skal drive litt belysning inne + lanterner og kanskje ett varmerør ca 100W og noe annet "småtteri". Må jo ha batterier vi kan stole på siden vi fort kan bli liggende ett par døgn uten tilgang på landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
eikeland Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Har selv et pr. Biltema batterier i bruk. Helt OK batterier. Husk å kjøp forbruksbatterier og ikke startbatterier. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Du skal nå ha litt av en batteribank om du skal drive et varmerør på 100w noen tid. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Prøvde meg på ett innlegg her tidligere som ble stengt, skjønner ikke helt hvorfor, men nok om det... Fordi tittelen var "Batteri i seilbåt". På et forum hvor alt dreier seg om båt, sa tittelen din da faktisk bare "Batteri" (at det var en seilbåt og ikke motorbåt hadde jo heller ingenting med spørsmålet ditt å gjøre). "Batteri" som tittel er for dårlig. Men nok om det i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 2.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Blir vel biltema batterier ser det ut til, jeg er ikke særlig dreven når det kommer til det strømtekniske eller motor. Skjønner vel nå att ett varmerør på 100w kanskje blir litt drøyt på plasser uten tilgang på landstrøm ja... Vi bør vel også ha en batterilader til opplading i havn, noen som har noen tips her? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Om du nå forteller hvilken båt du har samt motortype og størelse på dynamo blir det langt enklere og komme med råd og tips. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Ble litt nysgjerrig, hva bruker du et 100watts varmerør til? Er det på 12V eller 230V? Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 (redigert) Et fritidsbatteri ligger gjerne rundt 100 Amperetimer. Dette vil si at du TEORETISK kan tappe 100 ampere i en time eller 1 ampere i 100 timer eller noe i mellom der. I praksis anbefaler man ikke å ta ut mer enn 50% av batteriets kapasitet, dette for at leve tiden på batteriet ikke skal forkortes dramatisk. Så et kjapt regnstykke sier at med 2 stk fritidsbatterier der du kan ta ut til sammen 100 amperetimer, har du ca 1,2kw timer tilgjengelig. M.a.o. vil du tappe batteriene på 12 timer dersom du kjører den 100 Watts varmekolben din, uten annen belastning. Lar du kjøleskap og annet gå samtidig er det nok ikke batterikapasitet til mer enn 8-10 timer... Hvorfor dette regnestykket? Bare for å vise at elektrisk varme fra 12 volts batterier er en lite hensiktsmessig måte å varme/lunke båten. Biltemabatteriene er nok helt greie, jeg kjøpte "maritim" batterier fra Maritim for et par år siden, dette var Varta med "Maritim" klistremerke på.. Redigert 2.Mai.2009 av hallaron (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Bøljan Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Ja det var det jeg mente hallaron: Å kjøre et 100Watts varmerør fra et 12 V batteri og samtidig omveien via en konverter til 230V for å oppnå en lunk. Ja det blir som å pisse i buksa... Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 3.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Ok, jeg har ikke så mye greie på strømtekniske spørsmål, men trodde kanskje dette varmerøret hadde funka greit. Har ikke dette i båten i dag, var vel liksom en plan det da... Har en Albin Vega med volvo penta md6 eller md7, skal ikke kjøre noe kjøleskap eller andre kraftige apparter, blir belysning og lanterner for det meste. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Å varme opp båten med 12 volt blir tungvint, ineffektivt og lite hensiktsmessig. En lik 100 watts kolbe gir ikke mye varme uansett. Uten at jeg har noen tabell å slå opp i, så tipper jeg at en parafinlykt av typen fjøslykt gir mer varme enn en slik varmekolbe. Skal du ha komfortabel varme i Vega'en , må du, etter min mening, til med varmeapparat av noe slag f.eks. eberspacher, webasto eller wallas. Et annet alternativ ulike "kaminer" som f.eks. denne. Personlig har jeg sansen for slike, de er enkle med få feilmuligheter, og varmer godt! Ulempen er jo at de tar en del plass og at en kan brenne seg på de.. Det finnes varianter til å sette på kokeapparatet, og frittstående gassovner. Personlig synes jeg slike gassovner er skumle, jeg har svært stor respekt for gass i båten. Uansett vil du få en bivirkning med mye kondens når du brenner gass, så valget vil fort bli mellom tørr og kjølig båt, eller varm og fuktig. I et par år har vi vært på ferie med dårlig/defekt varmeapparat. Jeg savner skikkelig varme, men ikke mer enn at jeg ikke har fått gjort noe med det enda. Dette er imidlertid Juli/august på sørlandet så behovet har ikke vært så stort. Jeg ønsker meg et system med vannbåren varme og radiator i alle kabiner, men det koster penger og tid så det har ikke blitt gjort noe med det enda.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.