Jump to content

Volvo Penta D3-190 får ikke startet igjen


Zappa_no

Recommended Posts

Jeg har en 2006 VP D3-190.

 

Satte ut båten tirsdag og kom bare noen hundre meter ut i fjorden før båten gikk i "Warning" (med rødt lys) og stoppet. Fikk start igjen, men kunne ikke kjøre med noe særlig turtall. Viste seg å være finfilteret for diesel som ikke var skrudd hardt nok til. Fikk fikset det, luftet dieselsystemet og alt var bare fryd og gammen, trodde jeg. :nonod:

I går hadde vi en lang fin dag på fjorden, kjørte så fint helt til vi skulle hjem. Hadde kjørt sakte mellom noen øyer og skulle gi på igjen: "Warning" og full stans på motoren. Denne gangen fikk vi ikke start på den igjen. I tillegg kom "Warning" på så snart vi vred på tenningen.

Sjekket dieselsystemet og fant ut at lufteskruen var brukket og vi fikk ikke tettet. :headbang:

 

Nå var det blitt litt sent og nesten ingen båter ute lenger... Redningsskøyta hadde mye å gjøre, så de kunne ikke komme på en stund.

Fikk først slep av en kar, men han ødela motoren sin og etter en stund kom en annen hyggelig kar som kunne slepe oss til nærmeste bryggeanlegg. (Malmøya)

 

 

Fikk tak i ny filterholder i dag og har skiftet den, men får fortsatt ikke start på det grønne trollet. Ringte verkstedet og sjekket at jeg hadde gjort riktig, fikk et tips om å gjøre helt strømløst i en time, men det hjalp heller ikke. :headbang:

 

Så nå ligger jeg i på Malmøya Slipp, må bort derfra i morgen, får ikke start, så spørsmålet er om noen har et tips?? :confused: :confused:

Alternativt noen som kan hjelpe med et slep til f.eks Oppegård Båtforening, hvor jeg kan låne plass litt lenger? :sailing:

Link to post

Luft kan være noe dritt til tider .. Høres ut som du har kjørt dieselpumpa heilt tom for diesel Det i seg skjølv er ikkje bra *!! men kva kan ein gjera

Har du prøvd å løyse røra som går til dysene pums så til der kjem diesel ut av desse røra da er du heilt sikker på at lufta er ute .Måtte gjere dette på min motor før den starta.

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

Skal ikke banne på dette, men har hørt at på de litt "eldre" D-motorene kan en få vekk alarmer som blir kliggende ved å kutte strøm til motoren en tid når den står vel å merke, mens en på nyere D-motorer må inn med diagnoseverktøyet får å få dem fjernet, jeg heller også mot at den ikke får diesel :yesnod:

Link to post

Tror ikke du kan åpne rørene for å lufte slik du kan på en gammel diesel. Rørene her skal tåle 1600 bars trykk, og du vil nok ikke ha en lekkasje på et dieselrør med det trykket.

 

Er det luft i dieselen får du ikke startet. Så pump i vei. Les instruksjonsboka di også - kan være tips for lufting der.

 

D3 har vel "EVC light" - du har vel mekanisk gasshendel? Er du sikker på at du ikke får en feilkode - om du leser instruksjonsboka kan det være at det står hvordan de kan leses av. På D4/D6 kan man lese av feilkoder ved å telle antall blink på ei lampe

Link to post

Min D3 trenger ikke luftes selv etter å ha kjørt diesel tomt. Ikke spør hvordan jeg vet det.. EVC kom med den informative melding "Engine electric fault. Service soon" etter fuel mangel. Leste på et amerikansk forum at jeg kunne dra den på starteren til den startet mens hylekoret og røde alarm lamper blinket. Startet relativt raskt og feilmeldingen ble borte. Har vært fin siden. Feilmeldingen blir altså borte så snart motor går normalt om det ikke faktisk er en feil der.

Men er sikkert mye revisjoner og sw versoner ute og går. Min er fra 2005.

Håper du finner ut av problemet.

Link to post

kan du høre fødepumpen gå? antar det er en elektrisk fødepumpe på denne som på biler..får dieselpumpen din diesel da?(samme sak) sjekk at det kommer diesel inn på høytrykkspumpen. man skal helst ikke lufte ute på rørene på commen rail , pga det høye trykket som nevnt over. kan skade seg ved så høye trykk. og ikke har det noen hensikt heller..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

har du prøvd å løsne lufteskruen på pumpa og pumpe manuelt til det kommer diesel?

hadde dette problemet med min D3. pga feil dieselfilter rant dieselen tilbake til tanken når jeg stoppet motoren, eneste mulighet til å få startet den var å pumpe frem diesel manuelt.

ikke bekymre deg så over feilmeldingen, den forsvinner så fort du får en normal start.

lykke til

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...