Zappa_no Startet 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2009 Jeg har en 2006 VP D3-190. Satte ut båten tirsdag og kom bare noen hundre meter ut i fjorden før båten gikk i "Warning" (med rødt lys) og stoppet. Fikk start igjen, men kunne ikke kjøre med noe særlig turtall. Viste seg å være finfilteret for diesel som ikke var skrudd hardt nok til. Fikk fikset det, luftet dieselsystemet og alt var bare fryd og gammen, trodde jeg. I går hadde vi en lang fin dag på fjorden, kjørte så fint helt til vi skulle hjem. Hadde kjørt sakte mellom noen øyer og skulle gi på igjen: "Warning" og full stans på motoren. Denne gangen fikk vi ikke start på den igjen. I tillegg kom "Warning" på så snart vi vred på tenningen. Sjekket dieselsystemet og fant ut at lufteskruen var brukket og vi fikk ikke tettet. Nå var det blitt litt sent og nesten ingen båter ute lenger... Redningsskøyta hadde mye å gjøre, så de kunne ikke komme på en stund. Fikk først slep av en kar, men han ødela motoren sin og etter en stund kom en annen hyggelig kar som kunne slepe oss til nærmeste bryggeanlegg. (Malmøya) Fikk tak i ny filterholder i dag og har skiftet den, men får fortsatt ikke start på det grønne trollet. Ringte verkstedet og sjekket at jeg hadde gjort riktig, fikk et tips om å gjøre helt strømløst i en time, men det hjalp heller ikke. Så nå ligger jeg i på Malmøya Slipp, må bort derfra i morgen, får ikke start, så spørsmålet er om noen har et tips?? :confused: Alternativt noen som kan hjelpe med et slep til f.eks Oppegård Båtforening, hvor jeg kan låne plass litt lenger? Sitér dette innlegget Link to post
Steinsvigen Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Luft kan være noe dritt til tider .. Høres ut som du har kjørt dieselpumpa heilt tom for diesel Det i seg skjølv er ikkje bra *!! men kva kan ein gjera Har du prøvd å løyse røra som går til dysene pums så til der kjem diesel ut av desse røra da er du heilt sikker på at lufta er ute .Måtte gjere dette på min motor før den starta. Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Zappa_no Svart 2.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Nei, jeg har ikke åpnet der. Kan jo være verdt et forsøk. Det som bekymrer er den feilmeldingen som ligger i computeren som ikke går bort. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Skal ikke banne på dette, men har hørt at på de litt "eldre" D-motorene kan en få vekk alarmer som blir kliggende ved å kutte strøm til motoren en tid når den står vel å merke, mens en på nyere D-motorer må inn med diagnoseverktøyet får å få dem fjernet, jeg heller også mot at den ikke får diesel Sitér dette innlegget Link to post
Zappa_no Svart 2.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Feilmeldingen var der etter første runde, men forsvant etter at jeg tightet filteret. Kom tilbake etter at motoren stoppet igjen. Tyder på at feilene forsvinner. Det som er litt frustrerende er at EVC bare kommer opp med "Feil" og ikke et ord om hva feilen kan være. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Har du lest i manualen? Det må da være en form for feilkode som gir en pekepinn på hva feilen kan være? Dieseltilførsel, fødepumpe,høytrykkspumpe etc? Prøver den å starte i det hele tatt, eller får du ikke lov til å dra rundt med starter engang? Sitér dette innlegget Link to post
Zappa_no Svart 2.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Ingen feilkoder... Den drar helt fint rundt på starter, den går lett og fint, starter bare ikke... Sitér dette innlegget Link to post
Steinsvigen Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Garantert luft i pumpa !! Prøv det Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Zappa_no Svart 2.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 (redigert) Da får vi kjøre en runde i morgen og prøve å åpne rørene ved dysene da. Men fungerer dette på en Common Rail motor også?? Redigert 2.Mai.2009 av Zappa_no (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Steinsvigen Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Trur det er viktig at du pumper for hand ! og ikkje bruk starter hvis pumpa er tom for diesel kan du skade dieselpumpa .. Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Bitteliten Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Tror ikke du kan åpne rørene for å lufte slik du kan på en gammel diesel. Rørene her skal tåle 1600 bars trykk, og du vil nok ikke ha en lekkasje på et dieselrør med det trykket. Er det luft i dieselen får du ikke startet. Så pump i vei. Les instruksjonsboka di også - kan være tips for lufting der. D3 har vel "EVC light" - du har vel mekanisk gasshendel? Er du sikker på at du ikke får en feilkode - om du leser instruksjonsboka kan det være at det står hvordan de kan leses av. På D4/D6 kan man lese av feilkoder ved å telle antall blink på ei lampe Sitér dette innlegget Link to post
eivindl Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Min D3 trenger ikke luftes selv etter å ha kjørt diesel tomt. Ikke spør hvordan jeg vet det.. EVC kom med den informative melding "Engine electric fault. Service soon" etter fuel mangel. Leste på et amerikansk forum at jeg kunne dra den på starteren til den startet mens hylekoret og røde alarm lamper blinket. Startet relativt raskt og feilmeldingen ble borte. Har vært fin siden. Feilmeldingen blir altså borte så snart motor går normalt om det ikke faktisk er en feil der. Men er sikkert mye revisjoner og sw versoner ute og går. Min er fra 2005. Håper du finner ut av problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Jeg ble fortalt av VP forhandler at EVC ver C2 er første EVC med varig feilminne - dvs at alle feil lagres - også de som ikke er der lenger. Jeg fikk installert EVC C2 i fjor sommer - da var softwaren helt ny. Sitér dette innlegget Link to post
Zappa_no Svart 2.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 HAr prøvd å kjøre på starter opp mot 30 sek flere ganger uten at det hjalp. Software ble oppgradert i fjor sommer. Finner ikke ut av noen feilkoder, ei heller i instruksjonsbok Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 kan du høre fødepumpen gå? antar det er en elektrisk fødepumpe på denne som på biler..får dieselpumpen din diesel da?(samme sak) sjekk at det kommer diesel inn på høytrykkspumpen. man skal helst ikke lufte ute på rørene på commen rail , pga det høye trykket som nevnt over. kan skade seg ved så høye trykk. og ikke har det noen hensikt heller.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Bitteliten Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 (redigert) mulig det er to filter på fødesiden her (er det på mine). et racor grovfilter og et finfilter på motoren. begge må byttes ved filterbytte. Redigert 2.Mai.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zappa_no Svart 2.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Begge filtrene er skiftet. Det var her problemet startet :) Har aldri hørt noen pumpe på den motoren. Den er sikkert der, men har aldri hørt den. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 På min D-4 høres pumpen idet en setter på hovedbryter etter stilligge, en tydlig elektrisk pumpelyd som kommer på med det samme strømmen er der for så stoppe i samme øyeblikk (når oppnådd fortrykk er der?) Sitér dette innlegget Link to post
Steinsvigen Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 man skal helst ikke lufte ute på rørene på commen rail , pga det høye trykket som nevnt over. kan skade seg ved så høye trykk. og ikke har det noen hensikt heller.. Hei legger meg flat for den infoen der .. mann lærer noe hver dag Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Gullfisk Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Med alle sensorer som er på en slik maskin, så må det vel være en måte å lese hva motoren kommuniserer? Finnes det noen manual for denne motoren på nett eller? Merkelig at det med dagens teknikk ikke kan implementeres et display med alarm i klartekst Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Er det noen her som kan hjelpe han med et slep i dag? Fikk du ikke pålegg om å fjerne deg i dag? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Jens_P Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Finnes det noen manual for denne motoren på nett eller? Her er link til publikasjonssøk hos VP. Det meste av brukerhåndbøker er tilgjengelig. http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...tion_search.htm Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
peso Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 har du prøvd å løsne lufteskruen på pumpa og pumpe manuelt til det kommer diesel? hadde dette problemet med min D3. pga feil dieselfilter rant dieselen tilbake til tanken når jeg stoppet motoren, eneste mulighet til å få startet den var å pumpe frem diesel manuelt. ikke bekymre deg så over feilmeldingen, den forsvinner så fort du får en normal start. lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Jeg tror nok fyren er på Malmøya marina nå uten internett. Ingen BPère som har mulighet for å stikke innom der å se etter en Ibiza 23 Weekender. Bistå med motorkunskap eller slep? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Zappa_no Svart 3.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 (redigert) Har fått hjelp nå nettopp og er tauet til Oppegård Båtforening. Der kan jeg ligge et par uker (mest sannsynlig) Har luftet gjentatte ganger, uten at det blir noe bedre. Ingen start Redigert 3.Mai.2009 av Zappa_no (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.