Jump to content

Volvo Penta D3-190 får ikke startet igjen

Zappa_no

Recommended Posts

Har fått hjelp nå nettopp og er tauet til Oppegård Båtforening.

Har luftet gjentatte ganger, uten at det blir noe bedre. iNGEN START

Når du pumpa kjem der rein diesel flytende ut da (lufteskruen) på filter eller på pumpa da? ingen luftbubler.

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

mini2.jpg

Med alle sensorer som er på en slik maskin, så må det vel være en måte å lese hva motoren kommuniserer? Finnes det noen manual for denne motoren på nett eller?

Merkelig at det med dagens teknikk ikke kan implementeres et display med alarm i klartekst :headbang:

Manualen på nett er den samme som jeg har i papirform, dessverre finnes det heller ikke der noen opplysning som hjelper meg når motoren ikke vil starte og det kommer rødt varsellys og bare "Warning" i displayet.

Har prøvd å trykke og vri for å få frem mer, men får bare FEL og WARNING. Ikke noe annet og det er det som er så frustrerende.

Er det stoppbryteren som har svikta da den er vel eletrisk ?? no bare synser eg also .. Det eg mener er .. hvis det er stoppbryteren står i stopp posisjon da vil den ikkje starte . men dette har eg ikke peiling på veit bare at den klikka ein gang på min motor men no har eg ikkje ein volvo så eg er ikkje kjend med dei motorane

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

mini2.jpg

Tillat meg utførelse av en aldri så liten Brainstorm!

Det må da en form form for sensor som gir signal til kontrollenheten om at noe er galt?

Jeg ville ha sjekket all kabling og sensortilkoblinger på motor for om mulig dårlig kontakt, kabelbrudd, kortslutning. Deretter alle elektriske koblinger inn på kontrollenhet!

Sikringene har du allerede sjekka etter hva jeg leser!

Må da være noe som forårsaker dette Warning varselet??

Lykke til!!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Er det mulig, kan du prøve og ta av returslangene på dysene, Kommer det mye diesel er det i allefall sikkert at du får fram diesel til dysa, Har tidligere vært borti common rail motorer som dysa kan sette seg ved tørrkjøring, Hvis dieselstrålen står ut av returen på dysa kan dette være tilfelle, motoren vil da ikke starte fordi minimumstrykk over rail ikke oppnås, kjenner ikke systemet spesielt på d3, men tipper det skal være mellom 200-300 bar i startøyeblikk,

Det du kan prøve på er og ta av kontakten på trykkvakta på railen, da økes trykket noe slik at det kanskje kan være nok til og starte, Siste utvei er Startgass, men vær forsiktig med gløding, evt spray startgass i innsuget med startmotoren i gang og noe gasspådrag :flag::flag:

Norske båter er best!

Har aldri hatt alarm på min 2006 d-4, men har ett rundt instrument som viser forskjellige symboler avhengig av hva alarmen er knytt opp til, har ikke du dette instrumentet? Turtelleren min vise digitalt timetallet på motor, er det i dette displayet infoen med teksten "warning" kommer opp og thats it?

Problemet er at jeg har dette instrumentet også. Hadde det da enda bare kommet opp en indikasjon her så. :headbang:

I dette instrumentet kommer det opp en rød varseltrekant, i displayet i turtelleren kommer teksten WARNING opp, når jeg trykker på knappen for å kvittere kommer teksten FEL opp, når jeg velger den for å lese feilen står det bare WARNING. Frustrerende :headbang:

Etter hva jeg leser så får Zappo feilmelding allerede rett etter å ha slått på tenninga, før han prøver å starte!!

Jeg mener han først må finne årsaken til denne før han fortsetter.

Her mener jeg at enten kontrollenhet får en feil input fra en eller annen plass, eller kanskje et manglende signal !!

Og det er vel heller ingen "reset" funksjon en eller annen plass på kontrollenhet/panel???

Er det mulig, kan du prøve og ta av returslangene på dysene, Kommer det mye diesel er det i allefall sikkert at du får fram diesel til dysa, Har tidligere vært borti common rail motorer som dysa kan sette seg ved tørrkjøring, Hvis dieselstrålen står ut av returen på dysa kan dette være tilfelle, motoren vil da ikke starte fordi minimumstrykk over rail ikke oppnås, kjenner ikke systemet spesielt på d3, men tipper det skal være mellom 200-300 bar i startøyeblikk,

Det du kan prøve på er og ta av kontakten på trykkvakta på railen, da økes trykket noe slik at det kanskje kan være nok til og starte, Siste utvei er Startgass, men vær forsiktig med gløding, evt spray startgass i innsuget med startmotoren i gang og noe gasspådrag :flag::flag:

Jeg prøver mye og fikler med mye, men det du beskriver her er litt utover hva jeg har prøvd meg på tidligere og strengt tatt er jeg ikke helt sikker på hvilke deler helt spesifikt på motoren min du refererer til (Dvs, jeg har hørt om disse delene, men er ikke helt sikker på hva som er hva). Videre var det noen litt høyere opp itråden som advarte mot å begynne å skru på høytrykksiden på CR-motor. Her må jeg ha litt ekspertise inn.

Får vel ringe et verksted og sette meg på venteliste :sad:

Oki, har ikke satt meg inn i dette, men har sett varselllampa for batteri engang like etter start før dynamo kom opp med ladespennimgen, og mener det i sirkel rundt varseltrekanten som er i midten skal være flere symboler som hentyder til hva system alarmen er trigget av, men mulig jeg tar feil, eller at det rett og slett bare er en feil i ditt sytem :confused: Siden det ikke indikeres mer en det det gjør :headbang:

Etter hva jeg leser så får Zappo feilmelding allerede rett etter å ha slått på tenninga, før han prøver å starte!!

Stemmer

Jeg mener han først må finne årsaken til denne før han fortsetter.

Her mener jeg at enten kontrollenhet får en feil input fra en eller annen plass, eller kanskje et manglende signal !!

Har vært over de kontaktene jeg har kunnet finne, men det er sikkert noen jeg har misset

Og det er vel heller ingen "reset" funksjon en eller annen plass på kontrollenhet/panel???

Såvidt jeg vet er det ingen reset. Rådet fra verksmesteren hos Holmen på lørdag var å koble bort all strøm ie en times tid i håp om at det ville resette.

Formoder at du har sjekka det mest elementære som kjølevannstand og smøreolje nivå slik at der ikke er en eller annen idiot sensor som indikerer lave nivåer?og dermed gir denne feilmeldingen !!??

Utrolig kjedelig og frustrerende med slike feil!!! Ikke akkurat tillitsvekkende heller!! Du kunne jo ha vært på langtur, langt ifra folk og fe, når situasjonen oppstod!

Håper du snarlig finner ut av det og at det ikke legger noen demper på båtlivets gleder!!

mvh

:sailing:

Bjørn

Har tittet litt i manualen, men kan ikke si meg så mye klokere av det. Men jeg mener å huske en tråd her i fjor med en D3 som fikk stopp og trøbblet veldig for å komme igang igjenn. Mener å huske at det var noe med gir kontrolleren som ikke var helt i riktig posisjon. Kan det være noe slikt hos deg? Skal se om jeg finner tråden.

Kan du forklare meg hvorfor i huleste du begynder å "makke" på en motor som er innenfor reklamasjonstida? Småfeil som for lite kjølevæske og lignende kommer opp på displayet i klartekst. Får du opp en feil som indikerer WARNING eller lignende, så er det noko alvorlig som er galt med motoren, og servicemekanikere skal oppsøkast. Sidan motoren din stoppet på grun av at du har kjørt tomt for diesel i systemet under gange, så kan du ha skadet vitale deler i motoren, og at du overser alarmen ved å prøve og starte motoren så kan du ha gjort skaden større i omfang.

Det som eg kan tenke meg har skjedt i (verste fall) er at det er høgtrykspumpa di som har tatt kvelden på grun av at den mistet dieseltilførselen uten nokon forvarsel/alarm.

Men nå som du allereide har "mekket" på motoren selv, så er det sikkert like greit at du fikser det selv. For eg har ikkje tru på at du vil få dekt det som reklamasjon, så det vil nok bli billigere om du gjer det selv.

Huff, her var det plutselig mye kjefting og smelling, men må innrømme jeg har tenkt tanken selv, men kanskje det er en importmotor som en ikke har reklamasjon på, uannsett tror jeg eier er oppegående nok til å vite at en kan miste garanti og reklamasjon ved å tukle for mye på egenhånd med ett produkt.

Litt kjeft får jeg vel tåle. :smiley:

Motoren er IKKE en importmotor, så det er garanti/reklamasjonsrett enda.

Med unntak av tabbene (ikke skrudd til filter nok (prøvde å høre på råd å ikke skru til for hardt)og knekt lufteskrue (JA, klønete, glemte råd om ikke skru til for hardt. (Disse to skjedde ikke på samme dag)) så er alt jeg har gjort så langt (skiftet filterholder, luftet og forsøkt start, forsøkt fjerne spenning over tid) har vært i samråd med servicefolk fra VP. En del av de andre rådene jeg har fått i tråden her har jeg holdt meg unna, da de går mye lenger enn vanlig brukerservice (skifte olje, filtre, kjøleveske, impeller osv).

Det er mulig jeg har forverret skaden, det er jo en sjanse man tar hver gang man stikker hodet ned i motorrommet når dyret har stoppet, men kan jo ikke la vær å prøve, eller?? Man lærer jo ingenting da?? :crazy:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...