mateco Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Å lære seg å kjenne motoren er godt sjømannskap!! Jeg syntes å lese i et tidligere innlegg i denne tråden at denne motoren hadde elektrisk primepumpe for drivstoffet. Stemmert det? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Gullfisk Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Mulig jeg forventer for mye av en motor, men hvis den ikke tåler å kjøre tom for drivstoff, er den ikke mye verdt. Hvor lenge hadde du kjørt etter filterbytte da den stoppet da? Har den gått en del etter dette, kan det jo være andre ting som ikke er relatert til drivstofftilførsel også kanskje Sitér dette innlegget Link to post
Zappa_no Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Hvor lenge hadde du kjørt etter filterbytte da den stoppet da? Har den gått en del etter dette, kan det jo være andre ting som ikke er relatert til drivstofftilførsel også kanskje Jeg hadde vel kjørt noe sånt som en 40- 50 minutter maks. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Da kan det jo være luft fortsatt, men da burde den jo startet når du har luftet igjenn. Må nok få deg noe hjelp til å tyde hva alarmen betyr først. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 (redigert) Slettet. (Regner med startmotoren går). Redigert 4.Mai.2009 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zappa_no Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Da kan det jo være luft fortsatt, men da burde den jo startet når du har luftet igjenn. Må nok få deg noe hjelp til å tyde hva alarmen betyr først. Regner med (håper) det er noe luft etter dieselfilteret (finfilter) og at selv om jeg lufter her så sitter det noe luft etter luftingen. Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Draco Aq 140 er inne på noe vesentlig her,kan vere en dyse som har tatt kveld og railtrykket blir da for lavt.Enten må du sjekke railtrykk med diagnoseutstyr ,og så kan du måle returmengde fra dyser for å finne ut hvilken dyse som kjører mer i retur enn de andre. Vil anbefale deg å kontakte ett verksted for videre sjekk av dette. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Zappa_no Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Har funnet ut etter alle gode råd og tips her at problemet ligger utenfor mitt kompetanseområde og verksted ble kontaktet mandag morgen. De lovet de skulle se hva de kunne få til utover uken (Da er det vel håp neste uke) Takk alle for tips og innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Zappa_no Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 En oppdatering på denne saken, slik at vi alle kan lære av min lille misære... Det tok verkstedet to og en halv uke før de kom for å se på saken, etter MANGE purringer. De fant ut at i høytrykkspumpen, som er en type som står på menge ulike motorer, både VP og andre, der er det et stempel som skal regulere trykk som hadde satt seg. Dette kan skje om man glemmer å åpne dieselkran eller kjører tom for diesel, eller som i mitt tilfelle får en blokkering i dieseltilførselen. Dette skjer på et antall av disse pumpenne hvert år. Skal ikke være sånn, men det skjer. Da må pumpen inn på overhaling ellers skiftes. I mitt tilfelle da motoren er såpass ny, skiftet man den. Det tok verkstedet en og en halv uke å finne ut at de skulle skifte min med en pumpe de hadde på lageret. Men han mekanikeren som kom var en hyggelig kar som jeg fikk lære mange fine triks av, om min motor, så nå er jeg mye klokere når det gjlder D3. Nå er i alle fall motoren i gang igjen etter en måneds stilleligge og vi fikk med oss mesteparten av en fin Pinse. Sitér dette innlegget Link to post
eivindl Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Bra det ordnet seg. Tenk om VP kunne hatt en erfaringsbase som alle VP verkstedene kunne søkt i. Det virker det ikke som de har ihvertfall. Noen som kan si noe om denne høytrykkspumpen og om dette stemplet kan ordnes selv om en kommer ut for liknende situasjoner? Sitér dette innlegget Link to post
Zappa_no Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Bra det ordnet seg. Tenk om VP kunne hatt en erfaringsbase som alle VP verkstedene kunne søkt i. Det virker det ikke som de har ihvertfall.Noen som kan si noe om denne høytrykkspumpen og om dette stemplet kan ordnes selv om en kommer ut for liknende situasjoner? Mekanikeren som var hos oss forsøkte alle triksene han kunne. Ringte også VP og spurte om det var noen andre triks. Det var det ikke. Når dette skjedde og de vanlige triksene ikke virket, måtte punpen overhales eller skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Problemer med høytrykkspumpen på Volvo Penta D3 er en kjent sak. Her er et tidligere innleg fra meg om denne motoren: Volvo Penta D3 har hatt mye problemer. Men D3 har fått forbedret turbo og nye injektorer. Dessuten er høytrykkspumpen og luft- og dieselfilter skiftet ut med forbedrede utgaver. I tillegg til mange turbohavarier på D3, har den vært mye plaget med varmgang. Pass på at dere som er eller blir eiere av D3, får den oppgradert i henhold til kontrolliste sendt fra Volvo Penta til forhandlere og serviceverksteder. Her er en link til Båtmagasinet om dette: Misforståelse om D3-service Her er en annen link fra klikk.no(tidligere publisert på kastloss.no) om problemene og utbedringene på D3: Volvo Pentas minstemann, D3, har hatt visse problemer. Nå skal de være utbedret. Det har også vært skrevet om problemene med D3 i utenlandsk båtpresse, og på utenlandske båtforum står det også mye om vanskene med D3. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.