Vidarfre Startet 2.Mai.2009 Del på Facebook Startet 2.Mai.2009 Har Atlantic fra 80 tallet med sort hekk og stripe på sidene, og disse er så falmet slitt så jeg har prøvd med alskens rubbing og polering med begrenset hell. En kompis sa jeg skulle prøve 1200 våtsandpapir og deretter rubbe polere... høres litt villt ut men jeg er nesten villig til å prøve hvasomhelst nå. Er det noen meninger om denne metoden? Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
roaldbj Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Det er mange av oss som har forsøkt å friske opp de svarte partiene på Balticen. Dersom du ikke får tilfredsstillende effekt med våtsliping og 1200 papir så er neste mulighet (sprøyte)lakkering. Jeg har sett noen som har lakkert akterspeilet med ny sortfarge - og det har fungertr godt i flere år. Jeg pleide å rubbe mitt sorte akterspeil med autosol - men effekten varte bare noen uker. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Jeg fikk et tips av en kamerat om å smøre inn den svarte stripen med vanlig motorolje på en fille. Jeg prøvde dette i fjor. Min stripe er fortsatt svart, har ikke falmet enda. Falmer den, er det bare å smøre på motorolje igjen. Blir heller ikke klebrig. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Så rart... At Autosol ikke rubbet bra nok til at du fikk fjernet det okisderte laget. Jobbet du da for hånd, eller med maskin roaldbj? Jeg brukte kombinasjonen av Autosol (på boks) med vinkelsliper-type pussemaskin med en grov svamp fra 3M, og den virket det som om pusset dypt nok. Et annet alternativ for deg er å bruke Abralon sliperondeller som tilsvarer vel 2500 og 4000 papir (men ikke er papir). Skal brukes på maskin med mye vann påført under sliping. Folk har fått fikset opp blå og andre fargede skrogsider med det. Fra sterkt oksidert til blanke flater. Vet ikke om det fungerer på svart, men vil tro det... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
roaldbj Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Jeg brukte i sin tid autosol og polerinmgsmaskin på akterspeilet på min "sorte enke". Jeg tror det var en 1986 modell. Jeg måtte gjennom hele sommeren rubbe med autosol for å holde noenlunde standard. En bekjent av meg lakkerte akterspeilet svart, og dette holdt bedre. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Vurdert lakk-rens og deretter lakkforsegling for bil? Snakket med en kar for litt siden som hadde gode erfaringer en et av disse type produkter på sin stripe. Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Anton Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 Bruk litt vaselinolje på en klut, og den blir som ny. Men holder selvsagt bare en stund... Men så er det jo bare å gå over igjen. Varer i hvert fall 2-3 måneder. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 (redigert) Har med suksess benyttet Autosol 02B innkjøpt fra Mekonomen med proff polermaskin. Dette er grov rubbing og bør ikke brukes for hånd, da blir det ripete. Resultatet blir meget bra. Dette kan anbefales helt til det ikke er mer gelcoat, da må du lakkere. Etter rubbingen kan du etterpolere med et finere middel (f.eks Selaclean Gelcoat Cleaner som er en mer finkornet rubbing som også kan brukes for hånd), og deretter påføre voks evt. også hardvoks/sealer. Billig, enkelt og effektivt. Men du trenger en skikkelig polermaskin og den koster et par laken. Om den ikke lånes. GeirKS Redigert 27.Desember.2010 av GeirKS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjapp33 Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 Har du forsøkt med Meguiars oxidation remover, og deretter legge på et par omganger med carnuba voks fra meguiar ? Vet andre med Svartbak`er har gjort dette med suksess. Funket meget bra på den falmede grå stripa på jodan min. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 (redigert) På båten jeg hadde før hadde jeg også en matt stripe. Brukte siste sesongen et produkt fra Owatrol som het Polytrol (0,5L gul boks). Påførte det før den siste sessongen jeg hadde båten og det holdt hele den sesongen (hvor mye utover den sesongen det virker vet jeg ikke). Var bare å ta en kost og pensle over og stripa ble blank. Produktet kan anbefales. Redigert 27.Desember.2010 av Sit (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
jonn Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 (redigert) Hei og god jul. Jeg gjorde dette i sommer på min Halco29. Begynte med eksentersliper 240 papir, rensten med hånd. 400, 600, 800, 1200 og til slutt 2000. Så rubbet jeg, polerte og vokset tilslutt. Fikk lagd nytt emblem tilsutt. Jeg er veldig fonøyd med jobben, men det var myyyyyyye jobbing, tok ca 2m i slengen. Redigert 27.Desember.2010 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Rubbing liquid fra maxwax(grønn flaske) og gul rubbesvamp på polermaskin, tilsett litt vann med sprøyflaske, jobb lett over flere ganger, vips så er den blank. Men vær forsiktig så du ikke tar vekk all fargen...... Etterpå må du legge på flytende wax i store mengder. Det trekker garantert inn endel, så bare å legge på til det er mettet. Tror mange bommer på det, legger på for lite wax etterpå...... Har gjort dette på flere skikkelig matte båter, de blir som nye. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Jeg anbefaler deg god gammedags rubbing FARECLA, som er en rubbing billakkerere bruker ofte i lakkoverganger. Den finns i forskjellige grader, men du kan trygt bruke nr 5 og eller 3 som er mildere. Man er litt forsiktig med denne over skarpe knekker, med gelcoat er jo tykk da. Etter den er god polish med maskin. Jeg malt (rullet) engang en Baltic hekk med sort 2 komponent lakk i 3 strøk, slipet den ned etterpå med 1500, 200 og 300 papir. Rubbet så med maskin og maskinpolert etterpå....lekkert resultat og ikke veldig mye rulle look på den hekken. Lykke til P.S. dette gjorde vi på min fars 33 fot store seilbåt og dens blå stripe også med flott resultet. Sprøytelakk hos lakkerer er dyrt vettu. Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Anton Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Hvorfor legge ned så mye arbeid i dette når det blir omtrent blankt som nytt med 5 minutters arbeid vha. vaselinolje? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Det er fordi dersom overflaten i gelcoaten er ødelagt av solas UV-stråling så trenger den en skikkelig rubbing for å bli blank (glatt) igjen. Vi snakker nok delvis litt forbi hverandre her utfra graden av degradering, ... Poenget her er ikke nødvendigvis hvilket produkt som skal redde dagen, annet enn det det må fungere og være noenlunde lett å arbeide med. Jeg har aldri hatt behov for å vannslipe eller bruke slipepapir, og jeg tviler på at andre egentlig behøver enn så tungvint fremgangsmåte gitt et godt rubbingprodukt og en elektrisk maskin. Produktet jeg nevner vet jeg at fungerer og ikke koster all verden, men det er sikkert dusinvis med andre rubbinger son kan brukes, gitt at de er grove nok i starten og løser seg opp i mindre korn etterhvert, slik at det blir blankt når produktet får arbeidet litt. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.