GeirFrode Svart 23.August.2004 Del på Facebook Svart 23.August.2004 Hvordan er utløpet plassert i forhold til propellen Under vann sånn litt på siden av kjølen, aktenfor midtskips. Ble det forståelig tro?? Saken er jo at dette blir dratt rett i propellen når jeg kjører, derfor merker jeg at det kommer luft når tanken er tom. Er ikke noe problem for meg, jeg bare stenger krana etterpå. Har inntrykk av at mange har utløpet fra septiken ut under vann, og da er det vel lett for at noe dras mot propellen. Kanskje jeg tar feil. Jeg bare lurte, jeg, for det er jo ikke bra at det kommer luft til propellen over lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Hvis lufta havner i propellen er nok ejektor ingen god løsning. En ejektor vil konstant lufte ut tanken mens man kjører. Ellers så er dette med luft bare positivt, de bakteriene som lager lukt trives bare i oksygenfattig miljø. Får utstyre meg med dykkerutstyr og grov fil og lage en åpning i forkant av kammeret, kommer tilbake med rapport...... :diving Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Håper at man har kuleventil til utløp selv om man har ejektor. Må jo ha litt peiling på hvor man tømmer. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 Får utstyre meg med dykkerutstyr og grov fil og lage en åpning i forkant av kammeret, kommer tilbake med rapport...... :divingSå gjort, men dette hadde tilsynelatende ingen positiv effekt på vakuum'et. Må montere pumpa igjen så jeg får tømt tanken helt før båten skal på land.... Så da er jeg forsatt intr. i en tegning/bilde av hvordan en ejektor skal utformes for å være mest mulig effektiv. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 Så da er jeg forsatt intr. i en tegning/bilde av hvordan en ejektor skal utformes for å være mest mulig effektiv. Vet ikke om det hjelper, men har du sett på de ejektorene som mindre plastjoller har til lensing i plan? Vår Terhi Micro-Fun har en slik en, men båten ligger fortsatt på vannet, så det er dårlig med å ta et bilde. Skal lage en skisse og legge den inn her, et øyeblikk.... Rund den røde ringen husker jeg ikke hvordan profilen er. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 men har du sett på de ejektorene som mindre plastjoller har til lensing i plan?Nei, men alle forslag mottaes med takk! Her er en skisse av det jeg har forsøkt. Ver.1 er det jeg trodde ville være mest effektivt, men denne klarte knapt 10cm vannsøyle vakuum ved 8kn.... Etter info som kom frem i denne tråden laget jeg så en åpning i fremkant, ver. 2. Ingen forbedring, snarere enda dårligere effekt.... Mitt neste forslag er ver. 3.... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 Takk Andreas! Dette er en variant av ver.1, bortsett fra at ende-kanten er krummet andre veien. Jeg tenkte på å lage en slik avslutning av "bulben", men det fallt meg ikke inn at det skulle være nødvendig... Eksosutslippet i propellen på min Yamaha 30hk er slik utformet i akterkant. Spørsmålet er hvor mye dette vil bidra. Det er vel bare en måte å finne ut det på.... Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 Her er ett bilde av en ejector som fungerer veldig bra, den har åpning foran samtidig som høyde og bredde øker bakover. Denne er brukt av flere båtprodusenter bla. Viksund. En venn av meg har laget denne i en variant av syrefast stål som er helt matt. Åpningen foran er 9x2 cm og bak er den 12x4,5cm. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Solo Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 Her er ett bilde av en ejector som fungerer veldig bra, den har åpning foran samtidig som høyde og bredde øker bakover. Denne er brukt av flere båtprodusenter bla. Viksund. :crazy:Bildet er helt identisk med den løsningen som er på min båt,trenger aldri å bekymre meg om tømming etter landligge.Det ordner seg selv når båten er oppe i plan. Solo Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 En så stor injektor vil ikke ikke den påvirke farten på båten? Vil ikke denne streke slik at båten drar til siden? Tenker da på raskere båter... Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 En så stor injektor vil ikke ikke den påvirke farten på båten? Vil ikke denne streke slik at båten drar til siden? Tenker da på raskere båter... Noen av våre venner har en båt med toppfart på 28 knop, de har denne løsningen, har aldri hørt om at den streker eller drar båten til siden. En ting som er viktig med denne løsningen er at ejektoren kommer så langt ut på siden og helst så langt bak som mulig, dette på grunn av luft som vil komme ut når tanken er tom. Noe som forresten sørger for tvangslufting av tanken når den er tømt. Dersom denne luften kommer i nærheten av propell, logg eller giver for ekkolodd/dybdemåler får du problemer. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
BK Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 Du trenger å slippe noe vann gjennom, slik som beskrevet tidligere for å skape "suget". Ex en fly ving med for stor infallsvinkel "staaler" dvs: undertrykket på oversiden av vingen mister undertrykket. En mindre kappe som bare dekker fremre del av gjnnomføringen kan også gjøre susen. Sitér dette innlegget Link to post
stsoleil Svart 9.Mars.2005 Del på Facebook Svart 9.Mars.2005 Tar opp dette emnet igjen..... Har idag manuel pumpe for tømming (membran) men vil gjerne forsøke med ejektor-prinsippet. MEN jeg vil ikke unnvære muligheten til også å kunne tømme manuelt... Noen med erfaring om å la tømming ved hjelp av ejektor gå gjennom en membranpumpe; da selvsagt med pumpen i "åpen" stilling ??? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2005 Del på Facebook Svart 9.Mars.2005 Åpen stilling på pumpen åpner vel bare sugeventilen, kanskje? Ut fra det Ingar skriver, virker det som at 8 knop er for lav fart til å lage nok energi for at det skal virke i båten hans. Hvis du skal kjøre gjennom en pumpe vil det kreve mer energi. Men teoretisk skulle vel ideen din virke. Jeg kommer til å legge tanken høyere enn vannlinjen, vil ikke komme til å få denne problematikken. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 9.Mars.2005 Del på Facebook Svart 9.Mars.2005 Hadde en Baracuda 800 før, åpnet krana og de føk ut når jeg gikk litt opp i fart. Det var ingen dekslel over utak, det hele besto av et rør som var plastret i bunn av båten, dette røret gikk på skrå forover, og på enden satt slange og kran. Så vidt jeg husker så stakk røret en/to cm ut under båten. Tanken lå nesten helt i bånn, slangen gikk i en bue opp ovrer vanlinjen og så på røret. Ofte lot jeg krana stå åpen, når jeg lå i ro - så virket det helt tett. Når jeg ga gass og det gjør man først ett stykke fra land så ble den tømt og aldri glemt å tømme før neste landligg. Hør med mr. Haga på barracuda Boat (Dancer Holding) Leste også en test i Praktisk båtliv(tror jeg) der de testet det på samme merke og de var også imponert. Løsningen var så enkel at jeg ikke turde å fylle tanken helt første gangen før jeg testet, da dette så litt for lett ut - men der tok jeg feil, 120 liter sugd ut på ett minutt kansje to. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Mars.2005 Del på Facebook Svart 9.Mars.2005 Hei. Hadde før jeg gikk over til elektrisk tømming av tanken en RM-69 membranpumpe. Og utifra konstruksjonen av den pumpen, er det fullstendig umulig å stille den i "ÅPEN" stilling. I halvstilling kunne det muuuuligens være mulig å få til en gjennomstrømming ved kraaaaftig sug. Så jeg tviler sterkt på at du kan få til en effektiv tømming via en slik pumpe. Larss H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2005 Del på Facebook Svart 9.Mars.2005 I halvstilling kunne det muuuuligens være mulig å få til en gjennomstrømming ved kraaaaftig sug. Muuulig Hulda er innmari enig.... Y-kopling, slanger og ventiler blir nok nest beste løsning. Beste er utvilsomt å la leamikken være som den er, hvis den virker med litt muskelkraft. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Svart 10.Mars.2005 Del på Facebook Svart 10.Mars.2005 Vil tro at den mest effektive ejektoren bør likne denne: mvh Ben Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.