Jump to content

Bytt ut septikpumpe med ejektor


bwh

Recommended Posts

Hvordan er utløpet plassert i forhold til propellen  :smiley:

Under vann sånn litt på siden av kjølen, aktenfor midtskips. Ble det forståelig tro?? Saken er jo at dette blir dratt rett i propellen når jeg kjører, derfor merker jeg at det kommer luft når tanken er tom. Er ikke noe problem for meg, jeg bare stenger krana etterpå.

Har inntrykk av at mange har utløpet fra septiken ut under vann, og da er det vel lett for at noe dras mot propellen.

Kanskje jeg tar feil. Jeg bare lurte, jeg, for det er jo ikke bra at det kommer luft til propellen over lengre tid.  :smiley:

Link to post

Hvis lufta havner i propellen er nok ejektor ingen god løsning.

En ejektor vil konstant lufte ut tanken mens man kjører.

Ellers så er dette med luft bare positivt, de bakteriene som lager lukt trives bare i oksygenfattig miljø.

 

Får utstyre meg med dykkerutstyr og grov fil og lage en åpning i forkant av kammeret, kommer tilbake med rapport......  :diving

Link to post
  • 2 uker senere...

Får utstyre meg med dykkerutstyr og grov fil og lage en åpning i forkant av kammeret, kommer tilbake med rapport...... :diving

Så gjort, men dette hadde tilsynelatende ingen positiv effekt på vakuum'et.

Må montere pumpa igjen så jeg får tømt tanken helt før båten skal på land.... :yesnod:

 

Så da er jeg forsatt intr. i en tegning/bilde av hvordan en ejektor skal utformes for å være mest mulig effektiv. :smiley:

Link to post

Så da er jeg forsatt intr. i en tegning/bilde av hvordan en ejektor skal utformes for å være mest mulig effektiv.  :lol:

Vet ikke om det hjelper, men har du sett på de ejektorene som mindre plastjoller har til lensing i plan? Vår Terhi Micro-Fun har en slik en, men båten ligger fortsatt på vannet, så det er dårlig med å ta et bilde.

 

Skal lage en skisse og legge den inn her, et øyeblikk....

 

Bilde

 

Rund den røde ringen husker jeg ikke hvordan profilen er.

Link to post

men har du sett på de ejektorene som mindre plastjoller har til lensing i plan?

Nei, men alle forslag mottaes med takk! :lol:

 

Her er en skisse av det jeg har forsøkt.

Ver.1 er det jeg trodde ville være mest effektivt, men denne klarte knapt 10cm vannsøyle vakuum ved 8kn....

 

Etter info som kom frem i denne tråden laget jeg så en åpning i fremkant, ver. 2.

Ingen forbedring, snarere enda dårligere effekt....

 

Mitt neste forslag er ver. 3.... :lol:

 

Bilde

Link to post

Takk Andreas!

 

Dette er en variant av ver.1, bortsett fra at ende-kanten er krummet andre veien.

Jeg tenkte på å lage en slik avslutning av "bulben", men det fallt meg ikke inn at det skulle være nødvendig...

 

Eksosutslippet i propellen på min Yamaha 30hk er slik utformet i akterkant.

Spørsmålet er hvor mye dette vil bidra. Det er vel bare en måte å finne ut det på.... :lol:

Link to post

Her er ett bilde av en ejector som fungerer veldig bra, den har åpning foran samtidig som høyde og bredde øker bakover.

Denne er brukt av flere båtprodusenter bla. Viksund.

:crazy:Bildet er helt identisk med den løsningen som er på min båt,trenger aldri å bekymre meg om tømming etter landligge.Det ordner seg selv når båten er oppe i plan.

                                                                                                              Solo

Link to post

En så stor injektor vil ikke ikke den påvirke farten på båten? Vil ikke denne streke slik at båten drar til siden? Tenker da på raskere båter...

Noen av våre venner har en båt med toppfart på 28 knop, de har denne løsningen, har aldri hørt om at den streker eller drar båten til siden.

 

En  ting som er viktig med denne løsningen er at ejektoren kommer så langt ut på siden og helst så langt bak som mulig, dette på grunn av luft som vil komme ut når tanken er tom. Noe som forresten sørger for tvangslufting av tanken når den er tømt.

 

Dersom denne luften kommer i nærheten av propell, logg eller giver for ekkolodd/dybdemåler får du problemer.

MVH Chrian

Link to post
  • 6 måneder senere...

Tar opp dette emnet igjen.....

Har idag manuel pumpe for tømming (membran) men vil gjerne forsøke

med ejektor-prinsippet. MEN jeg vil ikke unnvære muligheten til også å

kunne tømme manuelt... Noen med erfaring om å la tømming ved hjelp

av ejektor gå gjennom en membranpumpe; da selvsagt med pumpen

i "åpen" stilling ???

Link to post

Åpen stilling på pumpen åpner vel bare sugeventilen, kanskje? Ut fra det Ingar skriver, virker det som at 8 knop er for lav fart til å lage nok energi for at det skal virke i båten hans. Hvis du skal kjøre gjennom en pumpe vil det kreve mer energi. Men teoretisk skulle vel ideen din virke. Jeg kommer til å legge tanken høyere enn vannlinjen, vil ikke komme til å få denne problematikken.

Link to post

Hadde en Baracuda 800 før, åpnet krana og de føk ut når jeg gikk litt opp i fart.

Det var ingen dekslel over utak, det hele besto av et rør som var plastret i bunn av båten, dette røret gikk på skrå forover, og på enden satt slange og kran. Så vidt jeg husker så stakk røret en/to cm ut under båten.

Tanken lå nesten helt i bånn, slangen gikk i en bue opp ovrer vanlinjen og så på røret.

Ofte lot jeg krana stå åpen, når jeg lå i ro - så virket det helt tett. Når jeg ga gass og det gjør man først ett stykke fra land så ble den tømt og aldri glemt å tømme før neste landligg.

 

Hør med mr. Haga på barracuda Boat (Dancer Holding)

 

Leste også en test i Praktisk båtliv(tror jeg) der de testet det på samme merke og de var også imponert.

Løsningen var så enkel at jeg ikke turde å fylle tanken helt første gangen før jeg testet, da dette så litt for lett ut - men der tok jeg feil, 120 liter sugd ut på ett minutt kansje to.

Link to post

Hei.

 

Hadde før jeg gikk over til elektrisk tømming av tanken en RM-69 membranpumpe. Og utifra konstruksjonen av den pumpen, er det fullstendig umulig å stille den i "ÅPEN" stilling. I halvstilling kunne det muuuuligens være mulig å få til en gjennomstrømming ved kraaaaftig sug.

 

Så jeg tviler sterkt på at du kan få til en effektiv tømming via en slik pumpe.

Larss H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...