Jump to content

Bytt ut septikpumpe med ejektor


bwh

Recommended Posts

Jeg har monter ejektor i steden for septikpumpe noe som jeg mener har den fordelen at det er en ting mindre som kan gå i stykker og muligheten for lekasje er redusert ved to koblingspukter mindre.

Den fungerer slik at når bunnventilen åpnes og båten er kommet opp i en hastighet på ca 6-7 knop tømmes septiktanken automatisk.  

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Har du bilde av injektoren?

Jeg forsøkte tilsvarende ifm installasjon av ny septik-tank denne sesongen, men vakumet ble dessv. ikke kraftig nok... :cryin: (8.5kn)

 

Dette er riktignok ikke en ejektor i vanlig forstand, men jeg hadde trodd vakuumet ville blitt kraftig nok.

Pumpe-høyden er ikke med enn ca 20cm.

 

Bilde

 

En bekjent av meg med Viknes 1030 fortalte tidligere at han hadde samme system.

Etter at jeg konstaterte at mitt ikke fungerte spurte jeg ham om hvordan hans "ejektor" var utformet.

Det viste seg at det ikke var gjort noe spes., kun en vanlig gjennomføring. Dette tømte tanken ved ca 10 kn..... :flag:

Link to post
Share on other sites

Akkurat nå er jeg på jobb, men jeg har bilde av ejektoren som jeg kan legge inn når jeg kommer hjem om noen uker.  Hvis det haster så har NB Marine  spesifikasjonene da det er den samme som de bruker på noen av sine båter.

Jeg kan prøve å forklare: Den er laget av stål ca 10 x 10 cm og har åpning forover(ca 2-3cm) og bakover(5-6cm). Den skal monteres med fremre kant ca. 1cm foran utløpet.

Dette fungerer kjempebra hos meg  :wink:

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

eg tømmer også båten unten noe form for pumpe. Har ikke fått prøvd det enda da gjennomføringen var tett forrige sesong, men den har vore slik hele tiden og eg rekner da med at det fungerer.

Med meg er det en helt vanlig gjennomføring tror eg. Dvs. det stikker ned en liten kant, men ikke i nerheten av det som er på bildet.

Båten er en snekke som ikke gjør mer fart enn 10 knop på topp...

Link to post
Share on other sites

Båten er en snekke som ikke gjør mer fart enn 10 knop på topp...

Enda mer mystisk...

 

Ligger kanskje hele tanken din over hav-nivå?

 

Jeg lagde tanken med hensyn på at løfte-høyden skulle bli minst mulig.

Slangen går ikke mer enn 4-5 cm over toppen av tanken, inkl dybden på tanken blir max løftehøyde ca 45 cm.

I praksis mye mindre pga hevert-virkningen.

Systemet klarte ikke å tømme tanken mer enn ca 5 cm under hav-nivå......

 

Ble rimelig slukøret da det ikke virket. Frykter jeg må koble opp den gamle pumpa igjen denne sesongen... :wink:

Skal først bytte til en gjennomsiktig slange for å sjekke at det ikke lekker inn noe luft fra dekks-gjennomføringen..

Tester bare med ferskvann i tanken foreløpig.... :lol:

Den er støpt i glassfiber og gjennomsiktig slik at det er enkelt å se hva som foregår...

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Min tank tømmes også automatisk, men må opp i en 12 - 15 knop. Har ikke montert noen ejektor, kun en vanlig skrogjennomføring. Selv om dette går igjennom en membranpumpe fungere dette helt greit.

Har sett noen båter med en ejektor montert, disse så ut som en "kappe" montert over uttaket. Denne hadde en traktfasong, montert i fartsretningen, smalest fremme. I følge eierene fungerte dette meget bra.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

På en av båtene våre har vi en lensepumpe basert på det prinsippet og det virker helt flott.

 

Da var det en ferdigprodusert sak i messing: i forkant hadde den en smal flatklemt åpning, akterover snevret den enda mer inn  -  før den så utvidet seg ganske kraftig. I det smaleste punktet i midten var selvfølgelig hullet inn i båten. Innvendig i båten var montert en "enveisventil" med en kule som kunne flyte opp mot et sete for å hindre vanninntrengning. I tillegg var der en hette som vi skrudde ned på som en ekstra sikring.

 

Dette var noe som min far hadde funnet et eller annet sted, den ble montert da båten var ny i 1950  -  og virker fortsatt fint.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Litt O.T.: Ejektor er snodige greier :cool:  Det finnes rimelig ejektorpumpe for å montere på høytykkspyler..... Hyttenabo hadde en svær dasskumme full av drit og ville ikke betale i dyre dommer for å tømme denne; 30 meter lengre bort lå en avløpskum tilhørende kommunen; Ejektoren ble montert på spyleren (5 kw!) og 10cm Ø slange lagt bort til nevnte kommunale kum. Resultatet var mildt sagt imponerende; På meget kort tid  skiftet gørra tilholdssted (6m3), og lokkene ble lagt på respektive kummer... Vi var redd for reaksjoner fra øvrigheta, men det gikk visstnok bra (2 år siden...)

www.baatmotor.com bruker ejektorpumpe (på høytrykkspyler) for å lense båter som må reddes. De hevder det går mye raskere enn vanlige lensepumper!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker den metoden til lensing av småbåter som ligger ved kaien:

 

En 2-3 meters lengde med 5/4" gummislange, den ene enden ned i båten og den andre over esingen. I den øvre enden har jeg skåret et hakk ca 15 cm inn fra enden, der stikker jeg inn strålerøret fra spyleslangen på kaien, slik at strålerøret spyler rett ut av den korte 5/4"-slangen.

 

Med fullt kjør på spyleslangen drar det med seg svære vannmengder fra båtene og de er tomme på et øyeblikk. Altså en enkel og robust lensepumpe, helt uten behov for strøm, mekanikk, leamikk, ventiler eller hva det måtte være. Alt som trenger er en spyleslange med godt trykk og et par meter ekstra slange med et hakk i enden.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Akkurat nå er jeg på jobb, men jeg har bilde av ejektoren som jeg kan legge inn når jeg kommer hjem om noen uker.

Har du mulighet til å poste et bilde? Evnt. om noen andre har?

 

Det jeg merket meg er at du sier den også har en åpning på fremsiden.

Egentlig ville jeg trodd dette gjorde effekten dårligere.

Men siden opplegget uansett ikke fungerer tenkte jeg å lage en åpning foran for å teste dette før båten går på land...  :diving

 

Noen som har peiling på dette???

Link to post
Share on other sites

Det er mye rart mellom himmel og jord.

 

På Skarpnesen min hadde jeg bare et vanlig utløp.  Utlpet var montert bak toilettet.  Noen ganger tømte tanken seg automatisk, andre ganger måtte jeg benytte membranpumpen som egentlig skulle benyttes for å tømme.  Jeg fant aldri noen logisk forklaring på at tankn tømte seg noen ganger.  Det virket helt random.

 

I båten jeg har nå tenkte jeg at jeg skulle ha god kontroll på septiken, så jeg monterte måler på tanken.  Imidlertid vet jeg aldri når måleren virker, for den har tendenser til å henge seg opp. Derfor er jeg ikke sikker på om tanken tømmer seg selv her (vanlig utløp), men det jeg er sikker på, er at enkelte ganger fyller den seg.  Jeg kan ha kjørt pumpa i 5 minutter midtveis i turen, å sittet å sett på at måleren går nedover til tom.  Når vi så er fremme for dagen kan tanken være full!!!

 

Første gangen kjeftet jeg opp admiralen, som har påtatt seg ansvaret for tømmingen, fordi hun ikke hadde tømt.  Hun påsto at hun hadde gjort det, men det kunne jo ikke jeg tro noe på, så det ble en liten krangel av det.  Men nå har jeg sett det med egne øyne at det skjer en gang i mellom.  Jeg forstår ikke hvorfor.  Det er til og med montert en enveisventil på tømmingen, så det skal i prinsipp ikke være mulig, men det skjer.

 

Når det gjelder løsningen din ville jeg tro at den virket bedre om du tok uttaket fra tanken i bunnen av den, slik at du slipper å suge all luften i slangen ut før dritten forsvinner.  Jeg tror du ville få en bedre virkning da, og du ville få mindre krav til tetthet i systemet (luft lekker lettere enn dritt)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Da var det en ferdigprodusert sak i messing: i forkant hadde den en smal flatklemt åpning, akterover snevret den enda mer inn  -  før den så utvidet seg ganske kraftig. I det smaleste punktet i midten var selvfølgelig hullet inn i båten.

Poseidon

Dette prinsippet kalles "Venturi" og anvendes i flere sammenhenger, bla. i forgassere til bensinmotorer. Venturiprinsippet  basserer seg på at væsker og gasser i bevegelse har lavere trykk en i væsker og gasser i ro.

Vannet som passerer forbi åpningen når båten går har lavere trykk enn innholdet i tanken. Atmosfæretrykket vil derfor presse innholdet ut av utløpsslangen

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Min tank tømmes også automatisk, men må opp i en 12 - 15 knop. Har ikke montert noen ejektor, kun en vanlig skrogjennomføring. Selv om dette går igjennom en membranpumpe fungere dette helt greit.

Har sett noen båter med en ejektor montert, disse så ut som en "kappe" montert over uttaket. Denne hadde en traktfasong, montert i fartsretningen, smalest fremme. I følge eierene fungerte dette meget bra.

Samme erfaring som bmo her. Vi har vanlig skroggjennomføring til tømming av septikktank. Denne skroggjennomføringen er under vann (i alle fall delvis) også når båten går i plan. Tilkoblingen av tømmeslangen på tanken er plassert slik at jeg ikke får tømt tanken 100 % med membranpumpen - da må en i alle fall sitte leeeenge å pumpe og høre på surklelyder :cool: Den første sommeren med båten glemte vi noen få ganger å stenge ventilen mellom pumpen og skroggjennomføringen og dette gjorde oss oppmerksom på at pumpen faktisk er "overflødig" :rolleyes: .  Å kjøre med ventilen åpen har i vår båt aldri ført til "fylling" av tank, men faktisk tvert i mot en fullstendig tømming av tanken - mye bedre enn hva vi klarer med pumpen. Men vi må kjøre ganske hurtig og i plan for at tanken skal tømmes på denne måten.
Link to post
Share on other sites

Har du mulighet til å sjekke at den virkelig pumper da Pirus?

Hadde et litt rart problem med septik lensing. Pumpa tok med

seg vannet i skåla selv om toalett ventilen var stengt. Jeg

kan ikke skjønne hvorfor.Muligens fordi luftinga til septiken

var nesten tett,og ventilen ikke var helt tett?

Det sluttet ihvertfall da septik luftinga ble fikset.

Link to post
Share on other sites

Ja, pumpa pumper greit den, det ser jeg ved å stoppe når jeg tømmer....... En tømming fra full tank tar ca 5 minutter (stor tank)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet til å poste et bilde? Evnt. om noen andre har?

 

Det jeg merket meg er at du sier den også har en åpning på fremsiden.

Egentlig ville jeg trodd dette gjorde effekten dårligere.

Men siden opplegget uansett ikke fungerer tenkte jeg å lage en åpning foran for å teste dette før båten går på land...  :diving

 

Noen som har peiling på dette???

 

Hadde en NB740 med ejektorprinsipp på septik. Der var det bare et skjold som vare plassert over utløpet. Åpninger foran og bak. Fungerte vel greit, men monterte inn pumpe da jeg måtte skifte tank. Liker å høre og kjenne at det blir tomt i tanken.

Synes m.a.o. ikke at det er noe pes å tømme tanken. Har også manuell pumpe nå.

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som en god løsning. Bare lurer på en ting. Jeg bruker pumpe til å tømme tanken, og når tanken er tom kommer det luft ut i utløpet under båten. Det virker som pumpen blåser ut luft. Da hører jeg det romler fra propellen, denne liker dårlig å dra luft. Vil et ejektorsystem dra luft igjennom systemet slik at propellen kaviterer? I så fall er vel dette ikke bra over lengre tid?  :confused:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder løsningen din ville jeg tro at den virket bedre om du tok uttaket fra tanken i bunnen av den, slik at du slipper å suge all luften i slangen ut før dritten forsvinner.  Jeg tror du ville få en bedre virkning da, og du ville få mindre krav til tetthet i systemet (luft lekker lettere enn dritt)

Det kan du si, men da ville innholdet rent direkte ut i sjøen.

Tanken er laget slik at dette ikke kan skje (så lenge den ikke går full) samtidig som sugehøyden blir minst mulig.

Synes m.a.o. ikke at det er noe pes å tømme tanken. Har også manuell pumpe nå.

Forsåvidt ikke, hadde pumpe før.

Men har nå laget ny, gjennomsiktig, tank i glassfiber så det er lett å se hva som foregår inni der...  meningen var å eliminere pumpa med tilhørende lange slager, bl.a. pga lukt.

 

Men nå har flere beskrevet hvordan en ejektor ser ut, at det er åpning i begge ender.

Går ut fra at den er traktformet, dvs større påning bak enn foran?

Er den profilert eller bare laget av f.eks. en metallplate?

 

Fortsatt intr. i bilder.... :confused:

Link to post
Share on other sites

OK!

 

Likte heller ikke septiklukt.

 

Jeg har tegnet en tank og fått den produsert. Slange fra tank til gjennomføring er 50-60 cm lang + pumpe. Står i tilnærmet lukket rom helt akterut. Utløp og innløp høyt opp på siden av tanken. Disse stussene går gjennom skott og inn i nevnte rom akterut.Rør invendig for å suge fra bunnen. Lufting er også kortet maks ned og er 25 mm.

Fungerer meget bra (brukt 2 sesonger).

 

Gjennomsiktig tank er jo OK, men forusetter jo at plasseringen er slik at du ser den fra siden.

 

Min tank ble laget i syrefast (relativ tykk, husker ikke antall mm).

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som en god løsning. Bare lurer på en ting. Jeg bruker pumpe til å tømme tanken, og når tanken er tom kommer det luft ut i utløpet under båten. Det virker som pumpen blåser ut luft. Da hører jeg det romler fra propellen, denne liker dårlig å dra luft. Vil et ejektorsystem dra luft igjennom systemet slik at propellen kaviterer? I så fall er vel dette ikke bra over lengre tid?  :smiley:

Hvordan er utløpet plassert i forhold til propellen  :smiley:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...