Jump to content

vurderer å kjøpe selby 27 ,erfaringer ?

Hans-Petter

Recommended Posts

Hei,

Vet ikke så veldig mye om Selby 27, men vi byttet båt i høst og da kikket vi litt på denne blandt andre 27 fotere.

Kan i alle fall ikke si noe negativt om den.

Liker godt løsninger og utforming. Bra balanse mellom uteplass og inneplass. Ypperlig med barn ombord.

Endte opp med en Scand Tropic 27 etter en totalvurdering og er meget godt fornøyd med det valget. Egentlig ganske likt konsept som Selby 27.

Buesalongen ute er suveren. Har selv 4 barn, så vi er 6 personer på tur. Kan vel bli trangt når barna blir større, men foreløpig går det helt fint.

Selby'en er vel 20cm bredere enn Tropic'en, så da får du bedre plass i båsen også :yesnod:

Ligger noen Tropic på finn til omlag den prisen du antyder.

Lykke til med videre vurderinger og drømmer. Det er en herlig tid å være på båtjakt :cool:

Vennlig hilsen Capt'n.

2 voksen og 3 barn - 27 fot; finnes det noe bedre alternativ enn Nordan Family 27? 5 faste køyeplasser. For 400 000 får du et av de best utstyrte og best vedlikeholdte eksemplarene. Og leter du litt kan det til og med hende du finner en med 200 eller 212 hk, men de er det ikke så mange av. Se Båtmagasinets test-arkiv og bli overbevist :smiley:

Vet at det ligger en for salg i Florø. Denne er bygget av konstruktøren Gunnar Iversen. Han brukte selv denne i noen år før den ble solgt. Tror denn vil være et godt alternativ. :smiley:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

jeg får ta meg en runde på di båtene som er aktuell.det viktigste for meg er at motor og drivverk er i topp stand og at det ikke er noen vannlekasjer . jeg er vant med lukket båt så jeg har ikke erfaring med kalesje båt,klarer den å holde varmen under kalesjen ,er det mye mer støy i båten ? :sailing:

Tja, kan uttale meg om kalesjebåt siden den jeg har er omtrent samme prinsippet som Selby'en.

Det støyer nok noe mer i cockpit enn en helt lukket. I alle fall dersom begge du sammenligner har drev. Lukket båt med drev er jo ganske stille siden motoren da ofte står under akterdekket, altså utenfor dørene.

Men dersom du sammenligner med lukket båt med aksling er det kanhende ikke så stor forskjell på motorstøy. Den lukkede båten har jo da ofte motoren under dekk inne i cockpit og støyen er vel da omtren samenlignbar med åpen/kalesjebåt.

Det som helt klart støyer mer er jo vindstøy. Både vindtrykket og blafring i kalesjen lager jo noe støy. Men tenk på de fine sommerdagene da du kan åpne helt opp og være totalt ute i det fri med hele cockpit, det er suverent!! :yesnod:

Varme under kalesjen er heller ikke noe problem hos meg. Har en Mikuni dieselvarmer på 1900W. Har vært ute senhøstes med nattetemp på 4-5 grader. Varmt og fint ombord.

Vennlig hilsen Capt'n.

Hei!

Foreldrene mine hadde ein selby 27 då eg var yngre. Eg har kun positive erfaringar med denne. God uteplass, mange smarte inredningsløysingar og særs godt skrog. Det er ein veldig trygg og god båt. Med motor på 160 - 180 hk skal den gjera 24- 26 knop. Med mercruiseren på 220 skal den vel gjera litt over 30.

Vår hadde pentryløysing med vask og bluss under dobbelt passasjersete på babord. Dette var genialt på ein båt på denne størrelsen, då ein ikkje lager mat samstundes som ein må sitte på passasjersida. Det frigjorde og mykje plass inne. U-sofaen bak er ganske rommeleg.

Heisan, jeg har en Selby 27 og det er en veldig ok familiebåt, har selv vært på ferie med den i 3 uker med 3 barn konemor og meg selv, det går helt greitt. Har dinette løsning, dobbeltseng fremme og stikk kabin. Den er meget rimelig i drift ca 1l/nm marser fint 26 knop med AQAD 41P.

Ser at det er mulig å gjøre en meget hyggelig handel på disse nå om dagen... Skal du ha en større 27 foter enn Slby tror jeg det kun er Windy 27 som kan hamle opp (den er en del breiere) men den klarer vel ikke 1L/nm?

Send meg en IM eller spør her i tråden dersom du lurer på noe så skal jeg svare så godt jeg kan. Har hatt båten i 3 år!

Intruder

Den er meget rimelig i drift ca 1l/nm marser fint 26 knop med AQAD 41P.

Ser at det er mulig å gjøre en meget hyggelig handel på disse nå om dagen... Skal du ha en større 27 foter enn Slby tror jeg det kun er Windy 27 som kan hamle opp (den er en del breiere) men den klarer vel ikke 1L/nm?

Det er ikke mange båter som klarer denne driftsøkonomien på en slik båt, dette var en av grunnideene til Gunnar Iversen

Intruder

Hei!

Eg også vurderer å kjøpe en Selby 27.

Men er det noe en må være spesielt obs på med båten før man kjøper den? Noe som er spesielt for Selby

Synes de er romslige og gode båter...?

Etter å ha deltatt på et par messer med Selby er ALLTID plassutnyttelsen tatt opp som et meget posetivt tema hos besøkende.

27 foteren er bygget i over 200 eksemplarer, de fleste var selvbygget, derfor mange varianter. Ring til Gunnar og hør, han kjenner de fleste båtene..

Ellers er 880 Seafigther som jeg har et enda bedre alternativ, bedre fartsegenskaper osv...

En båt som er videreutviklet fra 27' foteren.

Selby ble ikke utviklet for kommersielt marked, men av en båtbruker med sine egne behov, trangen til å bygge den "rette" båten til sitt bruk, fisking, dykking, komme raskt fra a - å, nyte sjølivet og natur..... :yesnod:

Men båten ble så populær at mange her vest ville ha den og det bare via jungeltelegrafen..

Kanskje det kan være vert å ta en prat med Iversen (Selby). Her er en link til Selby Boats, der finner du telefonnummeret.

:yesnod:

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...