Jump to content

Bankelyd, Service manual Mercruiser 4,3 l

Housetown

Recommended Posts

Ahh fikk endelig tak i motor og drev til min wellcraft:)

Men motoren må sjekkkes for det er en bankelyd som kom i den rett etter overhaling. Båten gikk 1 time etter overhaling så kom det en bankelyd på toppen av motoren tror jeg, men bare når man ga på turtall, den går fint på tomgang.

Kanskje de service folka ikke har festet en av stempel pinnene ordentlig fast. Eller har glemt igjen skrutrekkern sin i toppen......

Jeg fikk motoren Billig på grunn av dette. Sikkert en grei sak å fikse.

Uansett så må jeg ha service manualen til motoren. Noen som hvet hvor jeg får tak i det.

Motoren er en 4,3 l 93 mod Mercruiser, og drevet er Alpha One Drev fra 87 tror jeg.

MVH

HEnrik

Denne beskrivelsen høres litt kjent ut, for en del år siden hjalp jeg en venn med overhaling av en Audi motor, her ble et av veivlagrene montert feil slik at oljehullet i lageret ikke kom på rett plass. Dette resulterte i at etter en times tid fikk noe som minnet om "skramling/klakkelyder". Mekanikeren som overhørte feilen mente dette kunne være: tenningsbank, skjørtebank eller defekte ventiler/vippetøy. Lyden kunne tolkes som om den kom fra toppen. Med nye lagre og rett montert virket alt ok...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Du hadde helt riktig, skrudde av bunnpanna og kjente på stemplene. Og der var det mye slark på stempel nr 1. skrudde opp og så og der var lageret helt ødelagd. Litt slark på alle de andre også men det er veldig lite. skal sikkert være litt for at oljen skal få plass.

Lurer på hvorfor dette har skjedd, har det vært brukt feil olje, har de kanskje satt på lageret feil.....

Det høres ut som rådebank, kan bli sånn vist de lagerene er montert feil, eller veiva har vært slitt, slik at standar lager ikke passer, plukk av veiva og få den målt hos et verksted som driver med slik, få kjøpt deg nye rådelager og bærelager, koster ikke al verden,

Får håpe veiva ikke har tatt skade.

Service manual fås kjøpt hos Ravn`s garage i Båstad

Lykke til

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...