Jump to content

Elektronisk kart vs papirkart


Dieselboy

Recommended Posts

Det ble en liten aha-opplevelse for meg i sted da jeg var ute å gikk en liten tur på fjorden.....var inne mellom noen holmer og skjer, gikk etter plotteren/loddet, men vips vart skjermen sort !!!!!!!!, samtidig som instrumenter og lanterner sluknet. På toppen begynte det å blåse opp .....lite hyggelig opplevelse.

Tenkte først det var en sikkring som var gått, sjekket kjappt, men alle var hele. Lurte meg ut i åpent farvann før jeg kunne sjekke noe mer. Da jeg bruke litt mer tid på feilsøk, gikk jeg rett på hovedbryteren, slo denne av og så på igjen, og da var alt i orden igjenn. Tydelig en kontaktfeil i bryter. Dette er den dobble store sorte med 1 - 1 + 2 og 2 stilling på. Andre som har hatt problemer med denne typen brytere ?

Men og etter dagens opplevelse tror jeg at plotteren kommer til å bli koblet direkte til batteribank, med kun den nødvendige sikringen. Plotter blir uansett koblet bort ved landligge, så det blir ikke fare for batteritapping.

Link to post

Da eg i fjor gikk Bergen- Lofoten, Blei eg veldig klar over ein begrensing for plotter/pc.

Gikk strekning Stad - Lofoten på plotter, med PC kart som backup. Savnet fort den oversikt som papirkart gir. og blei meir avhengig av god planlegging i fortid, for å gi meg overblikk i hodet?

Rutinen var planlegging om morgenen før oppstart, dette på PC og Havnegaid/Norskelos for det området som eg planla dekket. Overførte plan og laget rute på plotter. Det gikk problemfritt, men savnet den kjappe oversikten som papirkart gir, spesielt når en er på ukjente plasser.

Ingen tvil om at PC/ Plotter er best til å holde oversikt på nærområde og posisjon god oversikt på nærområdet runt båt. Men for å få oversikt og alrernativer/planlegging, er papirkart det klart beste.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post

Jeg har begge deler, hvis noen har opplevd å gå i ukjent farvann med sånn liten plotter på 4-5 tommer må man zoome ut og inn for å finne grunner etc og zoome ut igjen for å kunne kjenne seg igjen og finne leden... dette synes jeg er sykt tungvint. Så før jeg kjøpte Lorenz 11" plotter med C-map brukte jeg mest papirkart i ukjent farvann (det er jo der man trenger den).Nå er det bare fryd å kjøre i ukjent farvann men har kartmappa med allikevel.

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post

Jeg prøver å være bevisst på å ha papirkart fremme så ofte som mulig. Tror det kan bli risikabelt å orientere seg på et kart hvis man ikke har åpnet det iløpet av sesongen. Egentlig burde man sikkert føre bestikk i papirkartet for å være forberedt, men for min del har jeg ikke vært i særlig ukjente farvann, så jeg har ikke tatt det så høytidelig.

Link to post

Det er nå fem år siden jeg hade papirkart i båten men har ligende papirkart fra Vigo til Svalbard på kvisten. Det er ikke det at jeg ikke kan brike disse da jeg har vært skipsskjef på gråmalt fartøy i mange år og der hadde vi ikke anet en papirkart kompas, log og radar. I båten jeg har nå har jeg en bærbar PC nede med SeaPro 3000 og en Seiva Baracuda plotter oppe (skal skiftes ut med PC) samt kompas, log, GPS, AIS, og Radar. Ser ikke noe behov for papirkart. På lengre turer har jeg i tilegg somogtest med jobbPC og det er SeaPro også på den. Forøvrig tror jeg jeg skal klare meg ganske bra på leia langs Norskekysten uten noen som helst form for kart. "Skulle jeg bli i tvil får jeg heller lege meg i ro og vente på Hurtigruten".

Link to post
I båten jeg har nå har jeg en bærbar PC nede

Dette tror jeg er den optimale løsningen. Dimensjonen på PC skjermen gir det beste elektroniske kart bildet. Det er også letter å lese bildet, sien man ikke er blendet av solen.

 

På toppen av det hele ungår man den største ulempen som jeg synes er - å navigere med nesa i "plotteren".

 

Navigasjon i trangt farvann gjøres ned øynene "oppe på broa" ved hjelp av land, staker, fyr, merker, koster ol.

Link to post

Har Raymarine E-80 nede og i cockpit. I tillegg har jeg en 17 tommer bærbar nede som viser de samme data, via Seatalk hs. Har et par håndholdte GPS med kart i tillegg, i tilfelle stømstans/lynnedslag.

 

Bruker kun papirkart (av type 1/1000000 e.l.) ved kryss av hav, og da for å plotte tid/posisjon.

 

Mye mindre sjangs for feilnavigering ved riktig bruk av plotter, enn ved bruk av papirkart. Men det er viktig å kunne bekrefte sin posisjon visuelt eller ved hjelp av radar, fordi en GPS kan vise feil. Radar opppå kartplottet syns jeg er yppelig, særlig om natten.

Link to post
står det noe annet på papirkartet enn på plotterkartet da?

 

Nei, ikke nødvendigvis. Den største forskjellen er at det står der hele tiden - selv om sikringen ryker . . . .

 

Jeg har forøvrig to helt uavhengige plottere, begge med 20" skjermer ombord, men papirkartene ligger fremme hele tiden. Senest fredag gikk jeg over Nedstrandfjorden, med god avstand VEST for Lyrgrunnen - mens begge plotterne påstod at vi gikk ØST for Lyrgrunnen.

 

Altså: vær forsiktig med å stole blindt på plotteren, selv om det er aldri så behagelig :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Har selvsagt begge deler, de som kun stoler på elektronikk anser jeg som useriøse. FOr oversit og plan leging er alltid kart best synes jeg, samt for nattseilas på fyrlykter. MEN er enig i at plotteren gjør at man blir sløvere. Hadde selv et tilfelle der plotteren plutselig sviktet på vei ut av en havn i stiv kuling. Det ble travelt med å finne frem kurslineal og riktig kart ja.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...