Jump to content

Elektronisk kart vs papirkart

Dieselboy

Recommended Posts

Jeg mener det er veldig viktig å ha en backup mulighet om det primære navigasjonshjelpemidlet svikter. Dette gjelder ved all ferdsel utenfor kjente farvann.

Jeg navigerer primært etter kartplotter i ukjente farvann, men har båtsportkart også. Det ligger framme, og er et godt supplement for oversikten sin skyld. Og altså backup.

Må bare nevne en episode fra i fjor sommer. Vi var på tur i ukjente farvann, Kristiansand - Farsund. Hadde aldri vært lenger vest enn Søgne før. Opplevde da at kartplotteren sluttet å virke mens vi var i Farsund. Og akk - hadde kun båtsportkart D som ikke går lenger vest enn Lindesnes...

Da ble det å navigere tilbake fra Farsund til Lindesnes etter hukommelsen fra dagen før - ingen god følelse. Heldigvis var det godt vær og høylys dag, så det gikk helt greit.

Turen Lindesnes - Kristiansand ble navigert etter papirkart, en grei repetisjon i den kunnskapen.

Jeg vil gjøre oppmerksom på at det eneste godkjente navigasjonshjelpemiddelet vi har i båtene våre er, ja nettopp, papirkartet.

Ja, men ikke båtsportkartet :headbang:

Det er nemlig ikke lenger et godkjent produkt fra Statens kartverk, Sjøkartverket . . . .

I en periode var båtsportkartene sogar merket med "Må ikke brukes til navigasjon!", men det har man visstnok fjernet på de nyere utgavene - selv om kartene ikke er blitt merkbart bedre av den grunn.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Synes papirkart er bedre for å få den informasjon jeg trenger.

Den samme informasjonen er mer lettlest på en på en 17"

det eneste godkjente navigasjonshjelpemiddelet vi har i båtene våre er, papirkartet.

Har papirkart.

Hvis en slår av GPSN`n og leser kartet på PC`n hva er forskjellen på det og lese papir kart?

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

.....Jeg er ikke sikker på om Båtsportkartet fremdeles rettes. ......

Jeg har ikke inntrykk av at man foretar noen systematiske rettelser, eller at eventuelle rettelser blir kunngjort.

Det er også en av grunnene til at jeg benytter enhver anledning til å advare mot å stole på disse "plastposekartene" - ihvertfall til nattseilas!

Kjøp heller vanlige kystkart i hovedkartserien og brett dem sammen til passe størrelse hvis de på død og liv må passe i en plastpose! (Det finnes forøvrig plastposer i størrelse helt opp til A0, med en praktisk "glidelås".)

Hei.

Jeg kjøpte for et par dager siden nye båtsportkart for Oslofjorden, serie-A. De var nettopp kommet til butikken og var merket:

• Navigasjonsopplysninger ajour pr. 2/2008
  • Båtsportopplysninger ajour pr. 2/2008

Til "daglig bruk" er det kartplotter jeg bruker. Jeg har en 11" plotter med C-map kart som jeg oppdaterer hvert eller annet hvert år. Men papirkartene ligger alltid fremme på kartbordet fremfor nesen på meg.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hadde en lengre seiltur fra Oslo til Bergen i påske og var overaske hvor mye glede vi fikk ut av papirkartene, selv om plotteren virket (nesten) hele tiden. Nå man er i ukjennt område så er papirkart helt souveren å skaffe seg oversikt på.

Når det er sagt så synes jeg at å ha en fungerende GPS i ukjennt farvann er en sikkerhetssak på lik linje med VHF, Redningsvester etc. Når jeg er i ukjennt farvann så har jeg i allefall tre GPS med meg: Kartplotteren, Mobiltelefon og en liten handholdt Garmin tur GPS. (På langtur en USB GPS til PCen i tillegg) Da vil jeg alltid kunne plotte posisjon i sjøkartet uansett. GPSene har uavhengig strømforsyning og sjansen at alle tre faller ut er veldig liten.

Jeg synes mange snakker GPS litt ned. At man må kunne navigere uten også etc, etc. Jeg tror nok at jeg hadde klart tradisjonell navigasjon men hvis vi er ærlig så er mange av oss ikke noen racere på det. Da blir en eller to uavhengige GPS et sikkerhetssak. (I sambruk med papirkart selvfølgelig.)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg navigerer etter følgende:

kartplotter (E80) på ute (viser bildet også på monitor ved kartbordet nede)

båtsportkart i cockpit

PC står på nede ved kartbordet, der har jeg sjøkartene på fil og det er veldig lett å zoome inn/ut for å planlegge ruter, sjekke detaljer o.l.

I krevende farvann er det stadig veksling mellom båtsportkart og plotter

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg synes mange snakker GPS litt ned.

Det synes jeg egentlig ikke. Jeg har inntrykk av det motsatte.

At man stoler blindt på GPS i enhver situasjon. Særlig nybakte båteiere med nyinnkjøpt plotter synes å ha en kullsviertro på denne.

Man bør vite hvordan den virker og dens feilkilder og begrensninger.

Når noen legger i vei med hjemmeskannede kart og ei mus fra CO, ja da håper jeg de har en annen forsikringsforbindelse enn jeg har.

Selv bruker jeg utelukkende sjøkart innaskjærs. Det gir meg den informasjonen jeg trenger på en rask måte uten å måtte trykke på noensomhelst knapper. Et kjapt blikk på kartet forteller meg hvordan jeg skal forholde meg til neste stake, neste odde eller neste lykt. Uansett om noe er posisjonert feil i kartet eller om det er feil på GPS.

Jeg har kartmaskin også. En noe påkostet en. Men den står nede på kartbordet og brukes kun ved kryss av åpne strekk for å vise meg separasjonsoner, anbefalte leder osv.

Jeg har opplevd mange ganger at jeg har feiltolket min egen posisjon når jeg kun har navigert etter kartet. Spesielt der det er kronglete farvann langt fra land med få faste holdepunkter. Jeg kan ikke huske å ha opplevd vesentlig feil i egen posisjon ved bruk av kartplotter, men det kan selvfølgelig skje når som helst selv om det ikke har vært noe problem enda. For meg er kartplotteren derfor et veldig kjært hjelpemiddel, og kombinert bruk med kart mener jeg at dette øker sikkerheten betydelig.

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hei.

Jeg kjøpte for et par dager siden nye båtsportkart for Oslofjorden, serie-A. De var nettopp kommet til butikken og var merket:

[*]Navigasjonsopplysninger ajour pr. 2/2008

[*]Båtsportopplysninger ajour pr. 2/2008

Da kunne du kanskje, som den meget systematiske ingeniør du er, ha interesse av å sammenligne med de siste Etterretninger for Sjøfarende, for å se hvordan det virkelig ligger an med de rettelsene som sjøkartverket har sendt ut?

Her finner du:

Etterretninger for Sjøfarende 2008

Etterretninger for Sjøfarende 2009

Hvis du ønsker å sammenligne med de eldre for å se hva de har fått med seg fra 2006 og 2007, så har jeg de liggende også . . . .

Jeg blir litt bekymret når folk med solid praktisk og teoretisk grunnlag advarer mot bruk av båtsportkartene til navigasjon. Ifølge hvordan f.eks. Nautisk Forlag beskriver disse kartene ville jeg i mitt uerfarne og naive sinn ikke nølt med å bruke disse til navigering.

Klippet fra Nautisk Forlags nettsider:

"Båsportkartene inneholder den samme navigasjonsinformasjonen som sjøkartene i hovedkartserien, og er i samme målestokk.

Båtsportkartene måler 47 x 36 cm og kommer i serier på 7-8 enkle kartblad i målestokk 1:50 000. Disse er laget på data fra Statens Kartverk, og kommer i ny, oppdatert utgave annet hvert år."

Jeg undres hvor på veien feilene oppstår når de lager kart basert på hovedkartserien i samme målestokk bare fordelt på flere ark.

Jeg ser det er spesialkart for trange farvann i hovedkartserien i større målestokk enn det båtsportkarta kan by på om jeg har forstått det riktig. Da vil jo disse naturligvis være bedre å forholde seg til og jeg kan forstå advarslene mot å bruke båtsportkarta her. Eller er det slik at båtsportkarta rett og slett inneholder feil i forhold til hovedkartserien selv om de er oppdatert og i samme målestokk?

Redigert: Ikka uventet har Poseidon allerede kommet med et bra og entydig svar. Skremmende hvor dårlig oppdatert båtsportkarta er.

Redigert av Trulte37 (see edit history)

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Da kunne du kanskje, som den meget systematiske ingeniør du er, ha interesse av å sammenligne med de siste Etterretninger for Sjøfarende, for å se hvordan det virkelig ligger an med de rettelsene som sjøkartverket har sendt ut?

Vel, - så veldig "systematisk ingeniør" er jeg vel ikke, snarere en pensjonert "rotehode ingentingjør"!

Men ja, jeg sjekker nok innom EFS'ene rett som det er. Skal bli interessant å så hvor mye av den nye oppmerkingen i Drøbaksundet som er kommet med. Ved innløpet til Horten indre havn manglet i hvert fall en rød stake i kartet. Var over der og fyllte diesel for en uke siden. Men uansett er nok de nye kartene mine bedre en den gamle pakken som var nesten 9 år gammel(!) :blush: Før den årlige ferieturen nedover svenskekysten, går jeg alltid gjennom svenske EFS'er for det siste året for områdene jeg har tenkt å ferdes i.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

"Båsportkartene inneholder den samme navigasjonsinformasjonen som sjøkartene i hovedkartserien, og er i samme målestokk.

Båtsportkartene måler 47 x 36 cm og kommer i serier på 7-8 enkle kartblad i målestokk 1:50 000. Disse er laget på data fra Statens Kartverk, og kommer i ny, oppdatert utgave annet hvert år."

Redigert: Ikka uventet har Poseidon allerede kommet med et bra og entydig svar. Skremmende hvor dårlig oppdatert båtsportkarta er.

Jammen da kan det jo ikke være sant det Nautisk Forlag sier da; at de "inneholder den samme navigasjonsinformasjonen som sjøkartene i hovedkartserien" og at de "kommer i ny, oppdatert utgave annet hvert år." :crazy::confused::confused:

For da skulle jo disse være gode og oppdaterte kart.....

Nå først skjønner jeg ingenting :cryin:

Vennlig hilsen Capt'n.

En annen fordel som papirkart har over plottere er at man kan gjøre notater i dem. Her er ett eksempel, for et par dager siden var jeg ute og byttet propellvann.

Jeg gikk en led som jeg ikke har gått på litt over ett år, se kartutsnittet. Jeg gikk fra øst mot vest, omtrent langs den brune streken. På utsnittet har jeg ringet inn tre staker med lys (to av dem er i samme ringen). Siden sist jeg var der er de tre blitt byttet ut med to hurtigbåtmerker. Som kjent har disse også lateralmerking.

Det østlige merket er merket med grønt, det vestlige rødt. Se så på de to pilene i utsnittet som viser ledens hovedretning. Naturlig å tro at leden jeg gikk har hovedretning fra øst mot vest, ikke sant? Vel, den er motsatt, eller så har Kystverket blingset på fargene og nummereringen av hurtigbåtmerkene.

Poenget mitt er at nå er det skrevet inn et notat om dette i kartet mitt. Det kan jeg ikke gjøre i kartplotteren.

buaroy.jpg

Utsnittet er hentet fra Kystverkets kartapplikasjon for to minutter siden.

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Jeg har utviklet samme praksis som Bitteliten.

Kartmaskinen ombord er en flerfunksjonsskjerm som jeg hovedsakelig benytter for å vise radarbildet.

En ulempe med noen av papirkartene er at de er ganske store (vet at de også finnes i fine permer, eksempelvis Kystatlasene). Fordelen med de store kartene er at det også er mulig å lete etter gode overrettere på land. Jeg foretrekker å ha endel landmerker å kunne forholde meg til. Etter hvert har det "vokst" opp endel store master langs kysten, og disse er mange ganger fine overrettere. Det er ikke så lett å få dette forholdet med seg på kartplotteren.

Jeg har forståelse for at kartplotteren i praksis har økt seilingsdistansen for mange fritidsbåtbrukere - og det er hygelig. Sikker navigering krever etter mitt skjønn papirkart - for de av oss som ikke har investert i godkjente elektroniske kart for navigering.

Bruker alltid papirkart. Noen ganger plotter, men da mest som "latmannsutsikt".

Plotter er spesielt deilig fordi den forteller meg ganske nøyaktig hvor jeg er, og spesielt ved kryssing av større avstander (Stavern - Kragerø feks) er det lettere holde en "rett kurs" - uten å måtte sikte hele tiden... Min båt går i 6 knop, så det tar litt tid å krysse der...

Nær land (som jeg som oftest er ) følger jeg alltid med på papirkartet. Både fordi jeg er vant med det, fordi jeg synes det er koselig - og fordi jeg vær lære bort "kunsten" til mine barn oh min kone.

Samtidig er jeg ikke så veldig redd for om kartet er nøyaktig eller ikke, da jeg stikker vel ca 70 cm og har solid kjøl, og knapt hastighet. Noen fordeler er det med det også... :lol:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

.....

Båtsportkartene måler 47 x 36 cm og kommer i serier på 7-8 enkle kartblad i målestokk 1:50 000. Disse er laget på data fra Statens Kartverk, og kommer i ny, oppdatert utgave annet hvert år." .....

Jeg får si som min salige bestemor: "Selvskryt skal man lytte til, for det kommer fra hjertet!"

Forstår jeg deg riktig så tok du en liten sjekk på dine lokale forhold, og dine lokale båtsportkart?

Mine erfaringer gjennom flere år er helt entydige: Båtsportkartene oppdateres sjelden og tilfeldig. Hovedkartene oppdateres relativt ofte og man har alltid tilgang til både trykkedatoer og status i forhold til EfS.

For meg er det grunn nok til å advare mot båtsportkart og anbefale vanlige sjøkart fra sjøkartverket.

Når noen legger i vei med hjemmeskannede kart og ei mus fra CO, ja da håper jeg de har en annen forsikringsforbindelse enn jeg har.

Selv bruker jeg utelukkende sjøkart innaskjærs. Det gir meg den informasjonen jeg trenger på en rask måte uten å måtte trykke på noensomhelst knapper. Et kjapt blikk på kartet forteller meg hvordan jeg skal forholde meg til neste stake, neste odde eller neste lykt. Uansett om noe er posisjonert feil i kartet eller om det er feil på GPS.

Jeg laget og kalibrerte kart til Seacler i det forre århundre fra Mandal til Gauteborg, det var rent moro og stryke staker og se at kartet stemte til vi kom til Kreppa, at GPS`n markerte at nå gikk det over stokk og stein brydde jeg meg ikke om, en må lese PC-kartet som en leser papirkart det er da ikke forskjel på papir kartet og det jeg har på PC`n( med dagens GPS-mus er kartet rett i kreppa) Så var alt rett til vi kom til Lyngør der forsvant GPS`n på feil side av staken hele Lyngør kartet er 50 m feil Har lagt inn feil koordinat ( har jeg rettet det opp nei) Ikke noe feil med kartet som kart.. resten av kartene var ok. Bra innlegg i nr 46
, Jeg foretrekker å ha endel landmerker å kunne forholde meg til. Etter hvert har det "vokst" opp endel store master langs kysten, og disse er mange ganger fine overrettere. Sikker navigering krever etter mitt skjønn papirkart - for de av oss som ikke har investert i godkjente elektroniske kart for navigering.

Jeg ser ikke forskjell på papir kartet og det jeg har på PC`n det ene er jo kopi av det andre, så hva som er galt med å lese kartet på PC`n ser jeg ikke.Det er blitt noen papir kart som har blåst over bord fordi jeg måtte legge det ned et øyeblikk.Det fine med å ha GPS`n tilkoplet er at en slipper å skifte kart og så kan en velge hvor langt forover en vil se. Spurte kartverker på 90 tallet om posisjonen til syndspissen av Jomfruland kart nr 5 og 6 viste 0,5Nm forskjell, svaret jeg fikk var at det lå der det lå inntill de hadde målt opp på ny,så jeg fikk glemme posisjonen og holde meg til stakene som var utplassert.Og da kan en jo like gjerne lese papirkartet på PC`n.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...