Jump to content

Hva er kvinnens arbeidsoppgaver ombord?

litt peiling

Recommended Posts

Nå er jeg en kvinne på 32 år og jeg tar meg absolutt ikke nær av noe som har blitt skrevet i denne tråden. Slik jeg har oppfattet de fleste innleggene her så har det vært mest humoristiske og ironiske innlegg, og om det så var at noen virkelig mente at kona var best på matlaging og holde mannen med drikke, hva er så egentlig galt i det?? Jeg ser ikke problemet.

Men nå er jeg en kvinne som liker å stelle litt for mann og barn og jeg har ikke noe imot at han styrer båten mens jeg tar meg av andre ting. :smiley: Jeg er den som fikser fenderne og jeg er den som hopper i land først og fester tauverket. Er også den som pleier å huske alt vi skal ha med oss på båtturen. Ellers så nyter jeg bare det å være på sjøen med mannen som kaptein. :sailing:

Jeg skjønner at vi lever i 2009 og at idag skal liksom alt være så likt fordelt mellom kjønnene, men jeg tror ikke alltid at det er det beste. Jeg tror at hvert enkelt par må finne ut hva som er riktig for dem, noen liker å dele likt på alle oppgaver, mens andre finner ut at mannen passer best til feks å styre båten mens kona ordner med mat og unger og annet dill og dall.

Jeg jobber i en av de mest mannsdominerte bransjene i verden. Ingen av dem jeg jobber sammen med hadde kommet på tanken å hevde den holdningen som (ca) 85 % i tråden representerer. Langt mindre å antyde at vi er mindre effektive av den grunn.

Hvor f... kommer denne sjåvinismen og prestisjen fra ??

Ikke sint, bare veldig, veldig skuffet.

Overhodet ikke enig :wink:

Jeg har også jobbet i et mannsdominert samfunn (hva som er "mest i verden", vet jeg ikke ) og har heller ikke opplevd noen problem med det. På den annen side så må en på lik linkje med andre også tåle litt røffe kommentarer samt vennskapelig erting. Tror ikke mesteparten av de kommentarene som er kommet frem her på båtplassen er noe mer enn akkurat det. En må tilpasse seg det miljøet en kommer til, å ikke forvente at miljøet tilpasses "meg" av hensyn til noe som jeg kaller omvendt likestilling.

Jeg har også vært ute for hankjønn som åpent og ærlig har tilstått at de ikke synes dette er noe kvinneyrke og at de ikke hadde likt å hatt sin fru med samme jobb. (Dette går kun på deres holdninger til tradisjon og ikke meninger om at jobben ikke kan utføres tilfredstillende) Jeg mener enhver har lov å ha sin egen mening angående dette og alt er greit så lenge profesjonaliteten råder og dette ikke gjenspeiles i arbeidet. Der har det ikke vært noe problem, ærligheten og meningsutvekslingen har jeg satt pris på og vennskapet har bestått i beste velbefinnende.

Du verden her var det mange tøffelhelter du. Ikke så merkelig at dere sliter med å få med rederinnene på tur (eller har de kanskje ikke aksjer i rederiet heller) :wflag::wink:

Blir egentlig ikke så veldig overrasket over innleggene i denne tråden, det gjenspeiler nok virkeligheten ganske godt. Båt er fremdeles en ”mannegreie”, i alle fall på våre kanter. Merker at det begynner å endre seg litt når det gjelder det å være med på tur, men jeg får ofte høre at jeg er litt sær, som liker å ta del i båtpussen og vedlikeholdet av båten, også utvendig.

Jeg har ikke faste oppgaver ombord, jeg gjør det jeg har lyst til og det fungerer helt greit. Vi kjenner hverandre godt og trenger som oftest ikke å si så mye om hvem som gjør hva, det går liksom av seg selv. Jeg har imidlertid sagt fra om at jeg helst ser at rederen går ut og tar inn fenderne når vi har lagt fra, for vi har litt smale dollbord og det er litt kinkig å ta inn fenderne samtidig som en skal holde seg fast. Jeg merker også at jeg ikke er like godt kjent i motorrommet på Amica II som jeg var på Amica. Den gamle perkinsen trengte stadig tilsyn, påfyll av olje og tømming av vannfilter. Nå har vi nyere motor, som ikke trenger like mye tilsyn. Men nå må jeg visst gå ut å hjelpe rederen med rubbing av overbygget, ellers blir jeg kanskje degradert til byssegutt jeg også :giggle:

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Siden jeg er skilt i skrivende stund så sier det seg selv at båten kan bli fylt opp av varierende slag av fruentimmer fra tid til annen. Det naturlige er da gjerne å sette de til arbeidsoppgaver som tidvis ligger litt på kanten av hva en rederinne kanskje burde få av særoppgaver. Dog skjer det at også jeg blir overasket over noen som har større kompetanse på sjøen enn det hårfarven skulle tilsi. :lol:

Gutter, slipp damene litt mere til så blir det også lettere å få de med på sjøen både i godt og dårlig vær :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Artig tråd. Fruen har lest igjennom og jeg måtte ut i fra stua og spørre hva ho lo av... Her satt ho på båtplassen og så det bildet noen hadde lagt ut med et frunthimmer som drar opp dreggen med rompe tuten i været....

Ho tok seg ikke nær av noe...

Men nå er jeg rimelig tøff så ho er vant til at jeg er sjefen da , så det er sagt.

Litt spesielt tema men for all del.....

Etter skilmissen i 2006 og 15 år, tror jeg en av årsakene var at jeg var en større båt entusiast enn det hun satt pris på.

Det var naturligvis mange forhold enn båt som gjorde at dt gikk som det gikk men jeg tror vi menn til tider skal se på hva vi gjør, hva vi sier, eller manko på hva vi sier i forhold til hva vi føler. Det bør damene også gjøre til tider. Vi er menn og en mann er en mann men en mann kan også være litt mykere enn det vi ønsker å være offisielt :wink:

Kvinner bør også forstå at en mann er en mann og at en kvinne er en kvinne, dersom vi alle klarer å finne ut av det så tror jeg skilmissene i Norge faller under 60 % grensen etterhvert. I alle fall er jeg nå strålende fornøyd med å ha funnet en blondine som er glad i båt, hører hva jeg sier og er glad i å lage mat.

Trikset til menn uten hals er ofte å kile kvinnen rundt halsen samt litt masasje i nakken. Da blir de som duer :wink::lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Her i huset er vi nå sjefer begge to på hvert vårt område og nåde den som tråkker på den andres tær da hehe. :smash:

Min mann er elektriker så det er både hans jobb og hobby, stakkars meg om jeg sier at jeg ikke liker alle de tusen spottene han har plassert rundt i huset , på garasjen og i gårsdrommet med automatiske sensorer og gudene vet hva :crazy: men da må han ikke komme her og komme her hvis jeg vil ha en ny farge på gardinene eller endre interiøret i huset for da har han vandret over på mitt territorium og det vokter jeg med klørne. :giggle:

Jeg tror at uansett hvilken hobby man har så kan den ødelegge et forhold hvis den ene ikke er så interessert og den andre er overinteressert. Heldigvis er jeg og mannen veldig glad i båtlivet begge to, og jeg er glad vi har den felles hobbyen for det gjør jo mye for forholdet å dele opplevelsene med å være sammen på sjøen.

Det er greit at man ikke må ha de samme interessene i et forhold, men jeg tror som Contraband sier at det kan være en av årsakene til at et forhold kan gå rett vest, spesielt om den ene bruker all sin tid og energi på feks båten og glemmer helt kona som sitter hjemme og irriterer seg over den "dumme" båten som opptar hele mannens tid.

Men nå har vel denne tråden sporet litt vel av her. Fra båtliv til ekteskapsproblemer.., men det er vel kanskje en sammenheng for noen. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...