Vidarfre Startet 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2009 Jeg har Vetus hydraulisk styring i båten og når jeg drar på til marsjfart drar rattet ganske kraftig mot styrbord, dette skjer ikke ved lav fart. Skjer dette fordi det ikke er tilbakeslagsventil i snekka? I så tilfelle kan jeg kun kjøpe ny snekke-med ventil i? Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
Nemo Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Det er heller fordi roret trolig er skjevt. Det skal ikke så mye til for at roret kan trekke til en side. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 (redigert) jeg har samme forferdelig irriterende effekten i min båt .. rettet på roret før fjor sommer og det hjalp litt under fart , for nå trenger jeg ikke ratte 5 omdreinger i minuttet til høyre når jeg kjører rett frem. kun 2 ca. :-) men det er ikke roret som er synderen på min. det vet jeg fordi den reagerer utrolig seint og dårlig på rattbevegelse mot høyre. må liksom ta dobbelt så mange omdreininger til høyre i forhold til venstre for å oppnå samme sving. mistenker snekka for å være sliten i etttelllerannet. men aner ikke hva. skal antagelig snart pille den i molekyler og sjekke om det er noe som ser lugubert ut.. det er fryktelig tungvindt når man er i litt sjø, det blir utrolig mye ratting.. vidarfre. tror du også kan kjøpe løse tilbakeslagsventiler og sette på din snekke.. men på min mener jeg bestemt det ikke er tilbakeslagsventilen som er feil.. Redigert 3.Mai.2009 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Du kan jo ta en test. Når båten liiger i ro, still roret i midtstilling. Se hvor mange tørn på rattet du må ha for for at roret er i bordet, først til bb og så til stb (eller motsatt). Går ut fra at roret har like stort rorutslag til begge sider. Dersom dette er jenvt til begge sider når du ligger stille med båten, men ikke under fart, da er ikke roret i balanse. Nå vil roret alltid ha et press mot den ene siden, avhengig av hvilken retning propellen går, men ikke så mye. Og lekker ventilene i pumpen så må du etterjustere litt hele tiden. Har du dråpeformet ror da er denne effekten mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.