Jump to content

Skibsplast 660, Montering av trimflaps

kjellsea

Recommended Posts

Hei! er det noen som veit sånn ca hvor mye det koster å få montert trimflaps på en sånn båt? har ikkje så lyst å begynne å borre i skroget selv!

Båten har en tendens til å legge seg mot vinden og bølgene,samt ligger en del med mykje folk ombord.Den vingler også en del på sakte fart og har hørt att det hjelper å kjøre flaps helt ned i såfall.

Jeg har montert SmartTabs på min Karnic, den er vel ca. samme str som din båt. SmartTabs er "automatiske" trimplan, jeg har ingen individuell styring på dem. De justerer seg selv ved hjelp av en støtdemper-"aktuator"

Hos meg ble resultatet null planingsterskel - jeg kan bare sige rolig opp i plan uten å få baugen i været eller måtte gi full gass. Den er stødigere i fart og ikke så utsatt for vektfordeling fra side til side.

Jeg ligger flatt i plan helt ned i 12-13 knop.

Har ikke fått testa hvorvidt det affekterer toppfarta, men det er heller ikke interessant for meg da jeg primært holder rundt 22knop max marsj.

Ønsker du å kunne styre planene på hver side individuelt må du ha el-hydrauliske plan ala Bennet. De koster fort 4-5 ganger mer enn SmartTabs men gir definitivt mere kontroll.

Jeg monterte mine selv, det tok en times tid og var veldig lett. El-hydr. plan krever noe mer montering og tar nok fort et par-tre timer hos et verksted men du kan absolutt gjøre det selv.

.

.

bmhe

Fikk pris på mine på 10.000,-. Fikk imidlertid prutet litt på det, da jeg mente det "nesten" burde vært standard på båten min. :lol:

Det var av typen Lectrotab.

Det er verdt investeringen, du får en ny båt å manøvrere.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Skibsplasten har 19` v bunn og ser att det kanskje ikkje passer med Smart tabs på denne båten:-( Båten er vel mellom 1100 til 1200 kg. Se test av Finnmaster under:

Finnmaster 6100 MC er en V-bunnet overnattingsbåt på like over 20 fot, og den var utstyrt med en 90-hesters Honda firetakter. Også denne båten lastet vi ned med 4 personer, og målte toppfarten til nøyaktig 28 knop - både med og uten trimplan. Akselerasjonen opp til 20 knop var ca. 1,5 sekunder raskere med plan enn uten. På de høye turtallene merket vi ikke store forskjellen, men når vi kom ca. 2000 omdreininger under toppturtallet, merket vi effekten av trimplanene. Her holdt vi ca. 2 knop raskere fart enn uten.

Denne båtstørrelsen med en vekt på ca. 1.000 kg. med motor blir nok noe for tung for de selvjusterende trimplanene, i hvert fall for den modellen som er på markedet i dag. Har båten i tillegg en ganske dyp V-bunn, lener båten seg enda kraftigere mot sidevinden, og dette klarer man bare å justere med justerbare trimplan av elektrisk eller hydraulisk type.

Smart tabs vil ikkje hjelpe deg mht at båten legger seg i sidevind. Dette er planingstrimplan av enkleste sort. Men derimot får du du får bennet elekrohydrauliske komplett sett for under 3000.- (baatservice.net). Lectrotab , som er elektriske og litt enklere montering kommer på det doble. eksklusive montering seff. Men om du absolutt ikkje vil montere dette selv så skulle nå det være mulig å få montert dette på et par tre timer på et verksted.

• 3 uker senere...

Trimindikatorer: http://www.bennetttrimtabs.com/indicators.php?cID=2

Sinkanoder: standard roranoder går greit. Bor et hull tversigjennom planet og fest med en bolt & mutter (med anoden på oversiden av trimplanet og helst bare bolthodet på undersiden for minst mulig vannmotstand).

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=87188

Man får også egne sinkanoder til Bennett trimplan: http://www.boatzincs.com/bennett-trim-tab-...-anode-kit.html

Priming & bunnsmøring: smak & behag. Skal ikke være nødvendig, men mange gjør det allikevel. Ikke mal under sinkanodene, selve sylinderstengene eller slik at hengslene tettes igjen.

Redigert av Stevens (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...