Fanafjord Startet 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2009 (redigert) Jeg har kjøpt meg en eldre seilbåt (1977 Albin Ballad) som har faktisk 6 vinsjer: En på masten, en under sprayhood, to for fokkesjøte og to for spinnakersjøtet. Men hele opplegget med tau tilbakeført til cockpit virker litt halvhjertet. Det er en strekkavlaster for tre tau foran den vinsj under sprayhoden på babord side. Men idag ligger der bare genuafallet og en line som strammer bomliket til storseilet. (Skjønner ikke at de prioriterte genuafallet siden jeg har rullegenua.) Ellers har jeg en umontert dobbel vinsjavlaster som jeg kan montere på den styrbordsiden. Må kjøpe en vinsj til eller flytte den fra masten. På dekket er det allerede montert 4 block på hver side, slik at jeg kan tilbakeføre til sammen 8 liner. Det finnes ingen reveliner, men storseil har to rev og på bommen finnes det to blokker på en skjøtevogn som ser ut å være ment til reveliner. Jeg ønsker å legger liner til første og andre rev samt storseilfallet til cockpit. Noe annet som jeg bør tenke på? Lurt å flytte vinsj fra masten, eller bare bruke spinnakervinsj litt lenger bak i cockpiten (kommer ikke å seile spinnaker i denne sesongen...)? Er det greit å legge reveliner i vanlige clamcleats(sjøtelås) for å heller bruke vinsjavlastere til noe som blir hardere belastet, som fall o.l.? Line som ruller rullegenua går idag på siden, men jeg synes den kommer stadig i konflikt med genuasjøten, Lurt å ha den til vinsjavlaster under sprayhooden? Hva har dere lagt tilbake til cockpit? Redigert 3.Mai.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
BMP Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Jeg har alt untat flaggsnoren og ankerkjettingen lagt til copit. Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Har alt tilbakeført. Fall, reveliner og spinnakerbomsløft er ført til vinsjavlastere. Trimliner med mye utveksling festes i Harken CAMcleats (bomuthal, cunningham, kick). Jeg tror ikke du skal føre reveliner til CLAMcleats. Camcleats er bedre enn clamcleats, men pga belastningen på revelinene, ville jeg ikke vært komfortabel med reveliner i camcleats og i hvertfall ikke clamcleats (slike plastikkdingser med spor i midten og riller på sidene). Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Driver på med denne jobben nå, eg har to vinsjer under sprayhood og monterer trippel avlaster på kvar sida. Skal ha storseilfall, storseilskjøte+ 1 ledig på styrbord, babord skal eg ha reveline 1 og 2, samt bomlik til storseilet. Spinnaker har eg ikkje foreløpig. Har igjen å montere bryteblokk for det som kommer ut ved mastefot og avlaster styrbord side. Trur ikkje eg prioriterer genoafall i cockpit siden eg må fram til masta for skifte av forseil uansett. Har fortsatt wire/taufall som skal skiftes ut og. Lurer på og leige lift for tilkomst i toppen av masta, må sjekke om det er plass til tau istaden for wire. Kan eg bruke sika under avlastere? Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Enzo Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 (redigert) Jeg har 12 avlastere og 8 camcleats , eneste som er på masten er høydejusteringen på spinnakerbomskinnen. Hadde jeg hatt begrenset antall avlastere og skullet prioritere så ville jeg har trekt bak de mest brukte tauene man trimmer seil med under seilas , altså stor og genuafall , bomuthal og kick + spinnakerbomløft , nedhal og fall om du seiler med spinnaker Redigert 3.Mai.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 3.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 (redigert) Jeg tror ikke du skal føre reveliner til CLAMcleats. Camcleats er bedre en clamcleats,... Jeg mente faktis CAMCLEATS. Also de som låser tauet i mitten med en bevegelig del på begge sider. Var ikke klar over forskjellen! Redigert 3.Mai.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sun Flyer Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Jeg har stort sett alt ført tilbake til cockpit. Men jeg ville brukt båten som den er denne sesongen for å finne ut hva som egentlig trengs. Det blir veldig mye tau i cockpit når alt er ført tilbake. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
CB. Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Enig med Sun Flyer Det kan bli mye i cockpit og greit at en bruker en sesong for å finne ut hva som passer en best. Tidsvis skal også blondiner med å ikke alle liker tauverk. Fokk, Genua, Spinnaker må naturligvis av praktiske årsaker til cocpit. Resten kan en egentlig ta litt slik det føler seg etter å ha funnet ut av hva som er praktisk for den ekelte. Ifjor noterte jeg meg veldig mange pinnebåter på sjøen i forhold til tidligere år. Mange er tur seilere og de har helt behov enn de som skal seilge regatta. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Cerveza Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Det blir veldig mye tau i cockpit når alt er ført tilbake. Det er et godt poeng. Har noen funnet gode løsninger på denne problematikken? Bilder? Det eneste som ikke er ført tilbake på båten min er kicken, men jeg planlegger å flytte den. Samt legge opp det nødvendige for spinnaker. Ang revelinene har jeg per i dag begge ført tilbake, men må frem til masten for å huke seilet i en krok. Skal heller legge opp begge linene til det første revet denne sesongen, en fremme og en bak. Tror foreløpig jeg kommer til å ligge i havn og sjekke fortøyningene, hvis det er meldt være som tilsier to rev i storseilet mitt. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 3.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 ...så ville jeg har trekt bak de mest brukte tauene man trimmer seil med under seilas , altså stor og genuafall , bomuthal og kick + spinnakerbomløft , nedhal og fall om du seiler med spinnaker Det høre ut som en grei kompromis. Jeg har som sagt spinnaker, men jeg tror jeg konsenterer meg først på å lære det andre før jeg begynner med spinnaker. Mannskapet er familien som kan enda mindre enn meg. Men er det vits å prioritere genuafallet når man har rulleseil? Jeg har litt ambisjoner å seile litt tirsdagsregatta etterhvert, men eneste mål blir da vel å ikke komme helt sist. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Smurph Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 (redigert) Enig med de som sier at du bør bruke båten som den er denne sesongen, så ser du hva du trenger neste sesong. Å ha storseil- og genoafall ført til cockpit er forsåvidt naturlig, siden det å slakke/stramme fallene er en av trimmemekanismene du har. Dette gjelder også for rullegenoa. Det er derfor praktisk å kunne gjøre dette fra cockpiten i stedet for å måtte gå på dekk hver gang. Med tanke på revelinene, så ville jeg nok valgt å beholde disse på masten. Hvis forliket reves ved at du trer en malje over en revekrok nede ved bommen, så må du uansett opp til masten for å reve. Da er det egentlig mer praktisk å kunne stramme revelinen fra samme stedet. Spesielt hvis du er alene om jobben, siden maljen fremme ellers har en lei tendens til å smette ut av kroken mens du er på vei tilbake til cockpit for å stramme revelinen. Jeg har revelinene ført tilbake til cockpit etter tidligere eier(e), og vurderer sterkt å få de frem på masten igjen. Redigert 3.Mai.2009 av NOR_Smurf (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Enzo Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Med rullegenua så bruker du fallet like mye til trim som om du ikke har rulle , ved å stramme fallet så flytter du busen fram og gjør seilet flatere , slakkere fall og busen går bakover. Mye/lite vind flatere eller mer kraft osv. Bare prøv deg fram så vil du muligens bli overrasket over at det har endel å si. På den annen siden så bør du altid slakke fallet litt når du har rullet inn seilet , det bør ikke lagres på forstaget med knallhard strekk Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 3.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Man lærer stadig nytt. Da skal jeg leke meg med genuafallet neste gang jeg er ute... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Det er et godt poeng. Har noen funnet gode løsninger på denne problematikken? Bilder? Jeg har alt tilbakeført. Lar alt som kommer inn under sprayhooden - unntatt storskjøtet - henge ned i luka under seilas. Det er ikke mye i veien der det henger på hver side av trappa. Man bør imidlertid huske på å hive det ut i cockpit om man skal åpne motordekselet (trappa) med motor i gang, da det ellers ramler inn i motorrommet. Her ser du noen bilder av det som kommer akterover. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Bergen Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Det blir veldig mye tau i cockpit når alt er ført tilbake. Fra gårsdagens Spinnaker seilas! Og enda er ikke Spinnaker fall og bomopphall ført tilbake til cocpit! Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Monterte et par sånne fallposer fra blue performance. De er greie til å gjemme bort mye av tauet når jeg seiler med familien. Da er det sjelden aktuelt å seile med spinnaker. Når det er regatta blir det alltid mye spaghetti i cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Jeg har 2xgenoafall, storseilfall, kutterstag, cunningham/Babystag, løygang, kick og minst to tau til spinnaker inn under sprayhooden. I tillegg kommer selvfølgelig geoaskjøter inn på siden bak. Reveliner og bomuthal er foran ved masten. Jeg kunne godt tenkt meg å kunne justere skjøtepungtene til genoasjøtene fra cocpit, men er redd det er knotete å få til pent og uten at det blir enda flere "Snubletråder" på dekk. Spinnaker kommer jeg til å holde meg unna denne sesongen og sikkert neste også. Jeg har nok å lære før jeg begynner med det og siden jeg seiler for det meste alene, tror jeg det er viktigere å lære meg det mest elementære og bli sikker på det før jeg starter med spinnaker. (PS: Fanafjord. Har du forresten sendt kartene enda? (Det skjer at post blir liggende hos feil persjon en stund her, så det kan godt være tillfelle nå også)) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bidevind Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Med tanke på revelinene, så ville jeg nok valgt å beholde disse på masten. Hvis forliket reves ved at du trer en malje over en revekrok nede ved bommen, så må du uansett opp til masten for å reve. Da er det egentlig mer praktisk å kunne stramme revelinen fra samme stedet. Spesielt hvis du er alene om jobben, siden maljen fremme ellers har en lei tendens til å smette ut av kroken mens du er på vei tilbake til cockpit for å stramme revelinen. Jeg har revelinene ført tilbake til cockpit etter tidligere eier(e), og vurderer sterkt å få de frem på masten igjen. Jeg hadde samme løsning men istedenfor å flytte revelinene frem til masten så monterte jeg reveliner i maljene fremme ved masten også. Får dermed to liner pr rev tilbake til cockpit. Ved reving strammes begge linene (til samme rev) samtidig og like mye. Forøvrig er allt tilbakeført til cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Det er en løsning jeg må se nærmere på! Det er jo når du må reve at du gjerne har minst lyst til å gå opp til masten Men disse krokene holder jo forliket helt statisk. Klarer du å få den samme strammingen fremover langs bommen med en line? Om du skjønner hva jeg mener? Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Cerveza Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Det finnes single line reef systemer også, men det får tilsynelatende blandet mottakelse i praksis. Blir mye friksjon av flere taljer. Jeg skal prøve samme metode som Bidevind denne sesongen, bare med det første revet. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 (redigert) Har singel line system og det fungerer bra, i starten slet jeg med å få seilet ned til bommen i akterliket, men innså at dette skyldes manglede slakk på kick og skjøte, samt at det er lettere å få dette til 100% hvis jeg har litt for slakt fall, når jeg da har fått revet ned bak strekker jeg opp fallet litt. Altså ikke 100% ifht slik det skal være, men med litt trening har det blitt bra. Kan også nevne at sist jeg revet klarte jeg å få seilet inn i reveblokka fremme, det gikk nesten hulll på seilet før jeg oppdaget det... Dumt, og jeg ser nå at det er best å gjøre dette når en ser blokka fremme. MEN, det er jo stor forskjell på denne løsningen kontra å gå frem og hekte på kroken og så som noen skriver hopper dritten av mens du er på vei bak... Redigert 4.Mai.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Ask Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Bjoris skreiv "MEN, det er jo stor forskjell på denne løsningen kontra å gå frem og hekte på kroken og så som noen skriver hopper dritten av mens du er på vei bak... " På vår båt så skjer revinga frå masta, men eg dreg alltid ned revelina akter før eg hektar revemalja på kroken ved masta. Dette har fungert fint i fleire år. Eg meiner at ein bør foreta all reving frå same stad. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 MEN, det er jo stor forskjell på denne løsningen kontra å gå frem og hekte på kroken og så som noen skriver hopper dritten av mens du er på vei bak... På den annen side kan man bruke en carabinkrok i stedet slik at maljen ikke faller av når man er på vei bak.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bidevind Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Men disse krokene holder jo forliket helt statisk. Klarer du å få den samme strammingen fremover langs bommen med en line? Om du skjønner hva jeg mener? Forstår hva du mener. Den ekstra revelinen går fra trinse ved mastefoten opp til revehullet og er så festet ved bomfestet. Får dermed strammet seilet ned og frem like mye som ved å bruke revekroken. MEN, revetauet vil jo alltid gi seg noe men mener det ikke betyr noe i praksis. Dette er en rimelig, enkel og sikker reve-løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Båten vår hadde berre delvis ført fall og trimliner til cockpit. Eg valde å ta litt om gongen, og har ført tilbake stor- og fokkefall, begge reva og kicken til ein avlastar på styrbord side. Når tid og pengar blir prioritert (er det nødvendig med nytt kjøkken?) skal det byttast båt eller byttast ut avlastarar på babord side. Der blir spinnakerfall, bomuthal, spinnakerbomløft og nedhal samt cunninghammen samla. Bomløftet blir på masta. Eg ser ein del har skrive at dei helst vil ha revelinene på masta. Eg hadde det før, og fekk eit mykkje betre liv, dvs at eg rever snarare no enn før. Tida eg treng på dekk blir mindre, samt at eg ikkje hadde vinsj til å stramma revelinene med på masta. Malja på bommen sit litt stramt, kanskje eg er litt heldig der? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.