Superkul Startet 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2009 (redigert) hekkbølger i havn og i elva i fredrikstad - blir like imponert hver gang det kommer hekkbølgebåter forbi kaia i fredrikstad (&¤¤&(%#¤#¤%"&/()()/ i H&%#&¤#/ klarer ikke folk å bruke hue i hele tatt??? det er folk i båtene med småunger - matlaging - grilling etc etc og for å ikke snakke om all småskader /riper etc det blir ......................... hva er det som får folk til og fullstendig ignonere sine bølger bak båten sin og hva er det med alle stooore flybridgebåter ala princess som ikke EN eneste kjeft sakker farta eller ser bakover NOEN GANG blir så eitranes forbanna - skulle vært STORE BØTER FOR HEKKBØLGER og IKKE BRYTING AV 5 KNOPEN liker di og måtte sitte og holde fast alt fra unger og kokende vann til all grillmat mens andre IDIOTER lager et helvete for seg??? liker di at klysebåten denger og slenger i kaia pga andre TULLINGER ikke tar hensyn lurer fælt på hvorfor det er så sinnsykt mange som holder på med detta - i natt våkna jeg 3 ganger av duster som raste forbi IGJEN : S J E K K H E K K B Ø L G EN D I N Redigert 3.Mai.2009 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
EIRINA Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Det er dems måte og vise inteligensen sin på Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 3.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Det er dems måte og vise inteligensen sin på Hadde jeg trodd at det fantes så mange dumme folk hadde di vært unnskyldt men jeg tror ikke på at så mye duster er blandt oss Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
CB. Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Enig i det men tror ikke båttypen er det store problemet heller de bak roret med manglende vett. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Hobby 430 Sport Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Føler så veldig med deg, sjer hver gang vi er på tur med båten, alt må jo limes fast med Sika, hvis ikkje så ligger alt på gulvet Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
bert Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Hei, helt enig skulle nok hatt med en ladning med " paint ball" og hurtig tørkende lakk he he Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 3.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 spes på søndag efta når folk skal hjem står di vel i stola og hjertet banker villt for å komme hjem - men hvorfor har di da båt???? skal jeg hjemover kjører jeg saaaaaaaakte for å nyte siste rest og jo jeg syntes di nyeste største feteste båta er di som tar minst hensyn og i dag kom det koloni av di gjennom fredrikstad ................ 2 i bredden - fortest hjem til kaia Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
CB. Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 (redigert) Det er ikke båtene med CB dekk som er for store der det tittes ned på Almuen. Det er Almuens båter som er for små Tydligvis er problemet størst i østfold I Akershus har vi ikke det problemet med unntak av strekningen Blommenhold/Solvik - Middagsbukta. Dog er en passe dum om en regner med en idyllisk dag ankret opp i utfartsåren/leden. Som første mann nevnte, faktisk burde det gå begrensing på hekkbølger fremfor fart. 5 kn kan som kjent medføre store hekkbølger fra maaange båter. Redigert 3.Mai.2009 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
pete Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 IQ omvendt proporsjonal med høyden på hekksjøen. Om dette er gyldig vil du finne at mange hekksjøgeneraler har IQ som en middels tilbakestående potet. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Kjenner det koker i kroppen sjøl når jeg leser. Har skrevet 8-10 forskjellige vinklinger på dette temaet her nå og slettet dem igjen.. best å la vær å skrive... Sitér dette innlegget Link to post
Zappa_no Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 og hva er det med alle stooore flybridgebåter ala princess som ikke EN eneste kjeft sakker farta eller ser bakover NOEN GANG blir så eitranes forbanna - skulle vært STORE BØTER FOR HEKKBØLGER og IKKE BRYTING AV 5 KNOPEN Her er jeg faktisk helt enig Var borti South Carolina og kjørte litt båt for en del år siden og der hadde dem fine skilt som enkelt sa "NO WAKE" eller på godt norsk "INGEN HEKKBØLGE" Enkelt, og ingen rom for tolkning eller jeg har ingen fartsmåler. Vel ser du skiltet er det bare å snu seg, lager jeg hekkbølge eller ikke? Vi bør starte en (om enne langvarig) kampanje for å få endret regelverket spør du meg :smash: :smash: Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Vi bør starte en (om enne langvarig) kampanje for å få endret regelverket spør du meg :smash: :smash: Tiltredes. 5 kn hastigheten er meningsløs. Hekkbølge problematikken er mere nyttig i denne sammenheng. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Brynjar Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 No wake zone konseptet fungerer relativt bra i USA, et tilsvarende regelverk burde absolutt komme på plass her i landet. Selv om ikke politiet evner å håndheve annet enn tilfeldige 60 soner på land så ville en slik absolutt og uomtvistelig bestemmelse gjøre at man f.eks kunne ta bilde av sjøplogene og anmelde dersom en føler seg tilstrekkelig forulempet/forbannet. Det handler bare om å ta grunnleggende hensyn til andre båtfolk, det er egentlig ganske skammelig at vi må ha denne duskusjonen gang etter gang pga noen få (?) dri***ekker der ute. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
ollebollenor Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Er vel ikke koselig og snu seg og se bakover når man bare ser knyttede never og `fingern` Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
Draco24styling Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Superkul Svart 3.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 ja hvordan kan vi få til slik - no wake regel - VI er båtfolket og kan vel klare å få til noe her ???? kom med forslag - ringe vg??? ringe steder som folk er ute på helgeperm og be di slippe dem ut kun med verge hvis di skal ut og kjøre båt??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 I Arendal er det faktisk satt opp et "No wake" skilt. Rød 4-kant rundt med bilder av 2 bølger "oppå hverandre". Har hengt der i ett år nå. Så i avisen her forleden var det et spørsmål om hva i huleste det skiltet betydde. Det var det mange som ikke hadde fått med seg. Visstnok et EU-skilt... 5 knops grense har en betydning det også. Ikke mye koselig å bade i et sund når det pluselig farter en båt i 40 knop gjennom der - selv om den lager aldri så lite hekkbølger... Jeg har flere ganger hatt lyst på en rifle med kryssa kuler. Treffe rett under vannlinjen. Dét må jo være effektivt... - Alternativet er fjernstyrt båt med en liten sprengladning i kanonene... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
CB. Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Er vel ikke koselig og snu og se bakover når man bare ser knyttede never og `fingern` Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Kodvaag Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Hvis ikke dere dårer tåler litt hekkbølger skal dere bare vente til jeg får tak i en skabbete baktung Scand Atlantic, og lemper i en 500 hester. Da snakker vi. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Dannyboy11 Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Tenkte det samme selv da jeg leste gjennom tråden. Både - og er nok løsningen, ja ;) Hadde en Yamarin 6420 DC, med 200 gamp bakpå for et par år siden. Den gjorde nesten 50 knop, og "fløy" over vannet i den hastigheten. Lagde omtrent ikke en bølge... Men det trådstarter tar opp er virkelig ufattelig irriterende. En sinna hekkbølge kan gjøre deg forbanna i timesvis etterpå. "No wake" og "Max 5 knop" bør stå sammen overalt. 5 knopsskiltet som hovedregel og med "No wake" som underskilt. Eller "Ingen hekkbølge" som det heter her i landet. Amen. (betyr "LA det skje" for de som ikke er religiøst opplyst) Sitér dette innlegget Link to post
bjaas Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 ja hvordan kan vi få til slik - no wake regel - VI er båtfolket og kan vel klare å få til noe her ???? kom med forslag - ringe vg??? ringe steder som folk er ute på helgeperm og be di slippe dem ut kun med verge hvis di skal ut og kjøre båt??? Dagens metode er å lage en gruppe på Facebook og invitere flest mulig venner. Blir det over tusen medlemmer begynner det å få journalister interessert. Hva med gruppa "Foreningen mot halvplanere"? Gruppa beskriver seg sånn: For oss som er lei av halvplaner som har hekksjø høy som en låvevegg, drar med seg hele sjøen og bruker et lite statsbudsjett i drivstoff i løpet av en sesong. Har tenkt på paintball eller vannballonger fylt med fiskeslo mer enn en gang. Men en solid dose uthenging av baugpropellluftere på Fjeseboka kan få fjortisene til å skrike Stopp til gamlingene når rompa graver opp hekkbølger foran kompisene. En grunn til å hive seg med på Facebook? Sitér dette innlegget - ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn Link to post
Brynjar Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 ¨-baugpropellluftere.. :lol: Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
CB. Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Hva med å tillate bare planende båter.......som aldri går i plan Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
-Matros- Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 5 knops grensen er egentlig litt dum. små båter lager jo mye mer bølger i 5 knop og ligger og "pusher" på vannet enn når de ligger på plan.... og vist man har en stor båt med trim plan så kan man sikkert trimme disse planene slik at båter ikke går i plan, og man kan gi full gass og båten graver MYE sjø uten å overgå 5 knop. burde heller vært en regel som het noe med at man skal kjøre så båter ikke lager så jevla mye bølger, helst minimum. Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Superkul Svart 3.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 hvem tar man kontakt med eller hva gjør man for å få opp et slikt tema og ikke minst fått opp slike skilt Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.