Jump to content

hvorfor klarer ikke folk i båt å ta hensyn

Superkul

Recommended Posts

Jeg har en Paramount 21 sportfisherman(jeep) med 200hk og vekt på ca 1500kg som pløyer noe vilt mellom 3-10 knop.

Ble stoppet av politi engang på vei ut fra aker brygge. jeg hadde båten i nøyaktig 10 knop og da ligger den såppas oppå at det nesten ikke bølges det minste. Jeg skjønner at han ville jeg skulle senke farta og takker for at jeg slapp bot. men jeg ba han titte etter båten når jeg kjørte derfra i 5 knop, og da la han armene ut i en slags "jeg skjønner hva du mener men reglen er max 5knop"..

Båten graver bare jeg beveger gassen...

så dette gjelder ikke bare store båter...

Da leste du ikke nest siste linje...

Jeg har fått stygge blikk fra hvisse folk selv om jeg knapt glir fremover...

så før man bjeffer for mye på "tullinger" så husk sjøen er for alle. Ikke alltid slik at alle plasser er like bra å ankre opp eller ligge på svai. Eneste grunn jeg hadde for å kjøre litt fortere var for å begrense hekkbølgen.

Neste gang... ta frem kamera og film... prøv å få nr på båten... å klag direkte eller til politi om du mener dem passerer god sjøvett..

jeg tror deg ikke- en båt lager ikke plagsomme hekkbølger i 3 knop - ikke snakk om

i såfall hadde jeg bytta båt tvert - jeg ville ikke vært så upopulær :giggle:

du er nok av di egoene som gir f da du kan si : sjøen er for alle i denne sammenheng - det er komplett idioti og ikke ta hensyn til andre og værtfall i havner og trange sund etc

Redigert av Jarle B (see edit history)

I fjor mens vi ventet på å fylle diesel på Lindøya kom det en ca 35 foter i rundt 15 knop, 30 meter ifra land og toppen 7 meter bak båten vår. Massevis av båter som lå å ventet på å fylle. Sjelden jeg blir virkelig forbanna men, da gikk det i svart. I reint drittsinne fant jeg en tom "bjørnunge" (0.33 ringnes) og pælma alt jeg orka rett i skutesida på den jæ... apekatten! Veit at man ikke skal kaste flasker i sjøen, men tror egentlig ikke jeg tenkte..... Det ble i hvertfall full jubel i flere av båtene som lå ved siden av oss!!

Men det trådstarter tar opp er virkelig ufattelig irriterende. En sinna hekkbølge kan gjøre deg forbanna i timesvis etterpå. "No wake" og "Max 5 knop" bør stå sammen overalt. 5 knopsskiltet som hovedregel og med "No wake" som underskilt. Eller "Ingen hekkbølge" som det heter her i landet.

Her er vi gjerne med kjernen.

Noen vil ha forbudssone fra Oslo til Lindesnes, andre vil ha håndhevelse av reglene som stort sett allerede finnes.

Tror ikke det er mangel på lover og regler, det finnes i bøtter og spann.

Å kjøre tullball i indre havner er da ikke lov, det hjelper neppe med flere lover.....

For de som ikke tåler å se hekksjø i leia er det ikke lover som mangler, men erfaring og forståelse.

Sjelden jeg blir virkelig forbanna men, da gikk det i svart. I reint drittsinne fant jeg en tom "bjørnunge" (0.33 ringnes) og pælma alt jeg orka rett i skutesida på den jæ... apekatten! Veit at man ikke skal kaste flasker i sjøen, men tror egentlig ikke jeg tenkte..... Det ble i hvertfall full jubel i flere av båtene som lå ved siden av oss!!

min fulle sympati/støtte - det eneste dumme er å tenke seg hvis den flaska traff en "stakkar" som glemte seg for en eneste gang skyld :lol::lol:

er vel eneste grunnen til ikke jeg har pepra båter med div saker + represalier

kaster jeg noe i båtsia når di passerer i elva regner jeg med store stygge ting på skuta mi

Låg uttafor ei drivstoff-kai(flytebrygge), og venta på plass. Det låg to båter der å fylle diesel.

Eine var ei snekke med to karer på ca 30, den andre var ein daycruiser med ein far og sine to døttre (delvis antakelser at det faktisk var hanna avkom).

Så når daycruiseren var ferdig, så skudde han fra kaia, og ga "full gass". Stakkars karane i snekka måtte kjempe for å halde den ute frå brygga.

Både dei og vi var temmeli oppgitt, og tenk når avkommet hass skal ut på sjøen sjølv, og trur at det er slik dei skal oppføre seg på vatnet...

*skremmande*

Men sann generelt så vil eg påstå at folk oppfører seg veldig bra på sjøen her på Sunnmøre :)

I fjor opplevde vi den hekksjøen som har voldt mest ubehag og på nippet til store skader.

Vi lå i middagsbukta utenfor Sandvika, og hadde for en gangs skyld lagt oss longside med fjellet. For første gang. Fendret opp med alt jeg hadde, og syntes vi lå bra. I teorien skulle vi også være forskånet fra slike hekksjøer, da middagbsbukta er svært så rolig. Selv de store tar det i ruslefart der.

Så er det en liten kjekkas på 18-20 fot som legger båten opp i plan i god tid FØR 5 knops sonen slutter. Han trodde nok han var klar av alle, men vi fikk noen voldsomme bølger på tvers. Unger, mat, drikke og alt som var løst gikk veggimellom. Vi satt jo naturligvis midt i middagsmaten. Jeg spratt ut av båten og klarte med nød og neppe å holde den klar av fjellsiden.

Det er ikke bare de store som kan forvolde sterkt ubehag eller skader. Også mindre båter har store muligheter for dette.

Akkurat da hadde jeg lyst til å rive føreren av denne båten i fillebiter, og hadde muligens også vært i stand til det om jeg hadde fått tak i ham. Heldigvis skjedde ikke det. Nå er det et fjernt mine, og en erfaring rikere. De fleste steder er som oftest utsatt for et-eller-annet. Fortøy for storm er vel eneste som hjelper. Selv i badekaret :smiley:

jo jeg tror og håper det kan bli bedre hvis alle på bp hadde engasjert seg og det hadde kommet frem i noen medier - jeg tror di fleste ikke tenker så mye på det og tror kansje det er mindre bølger en di ser/tror selv- la oss vertfall håpe og prøve - hadde jo vært litt deilig ...............

sånn jeg ser det er det jo alltid litt ære i å ikke bli gjennkjent rundt omkring som et r....høl

jeg og sikkert mange andre kan nok glemme oss men ikke hele tia :yesnod:

i en ellers så rolig elv gjennom fredrikstad by så kan jeg love deg det er irriterende med folk som ikke tar hensyn og jo det er maaaaaaaaaaange båter som lager hekkbølger under 5 knop - kansje ikke høye som en låve men nok til at det vugger bra på seg

hvor mye strøm er det i elva? 2-3 knop? Med 5 knop blir kanskje farten 7-8 gjennom vannet, og bølger motstrøms har gjerne en tendens til å bli noe bratte.

red. da er kanskje 5 knop for mye mener jeg.

Redigert av traust (see edit history)
jeg tror deg ikke- en båt lager ikke plagsomme hekkbølger i 3 knop - ikke snakk om

i såfall hadde jeg bytta båt tvert - jeg ville ikke vært så upopulær :giggle:

Det er er nok ikke snakk om å være bare upopulær, men om en 21 fot båt skjærgårdsjeep lager store hekkbølger i 3 knop så er den nok totalt feilkonstruert også.. Ingen normale båter lager "mye" hekksjø før de er i nærheten av skrogfarten.... de fleste lager mest hekksjø når de har passert skogfarten og prøver på mer fart

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jarle B at du ikke finner deg en annen båtplass, det har alltid vært masse trafikk med småbåter, ferjer, taubåter og alt mulig som passerer der i elva og det kommer sikkert aldri til å ta slutt heller.

balder som du kjører er stoooor men aldri lagd en bølge - ferjene er heller ikke plagsomme - hadde det kun vært i elva det var plagsomt kunne jeg vurdert det men det er overalt og værre og værre har det blitt - en annen ting er at der jeg ligger er helt i begynnelsen eller i enden og der sakker folk farta når di passerer meg eller begynner å gi på føre

du kan legge deg i privatbalja di bak meg så kan du kjenne på det selv

da havner også du for meg i katogorien gi f typen - jeg kan bytte plass og vike - holde kjeft mens andre kan fise på hmmmmm

jeg drev og vurderte en plass på gressvik der jeg hadde båten oppe på vinterlagringa men det var ikke bedre der heller - like mange tullinger som lå i halvplan ut fra båsene sine der også.....

noen mener at bøter og regler er det nok av men hekkbølger er for meg det mest plagsomme som er på sjøen - om folk kjører i 7 knop i 5 knop sona driter jeg laaaaaaangt i hvis di ikke lager hekkbølger osv men hekkbølge som forulemper andre kan det være 5000 i bot for min del

det må gå an å sove i båten uten å våkne av at man omtrent blir slengt i dørken midt i svarte natta???????

Redigert av Jarle B (see edit history)
Det er er nok ikke snakk om å være bare upopulær, men om en 21 fot båt skjærgårdsjeep lager store hekkbølger i 3 knop så er den nok totalt feilkonstruert også.. Ingen normale båter lager "mye" hekksjø før de er i nærheten av skrogfarten.... de fleste lager mest hekksjø når de har passert skogfarten og prøver på mer fart

nemlig og derfor svarte jeg også at jeg ikke trodde på det - kansje han trur det sjøl eller kansje han burde bytte knopmålern sin???

Ja kanskje det kan være at måleren er feil, men hekkbølger lager den... Men du veit vist best... Men jeg legger ved ett bilde av hekken. og et fra tønsberg i fjor sommer. jeg fulgte broder og vi holdt garantert ikke mere enn 5 knop. se bare hvor dypt jeg graver. sola gjør så du ikke ser bølgene spess...

Grunnen til at jeg la båten i noe høyere hastighet er jo fordi jeg faktisk kikker bakover for å se på hekkbølgen...

Båten er ikke som andre båter. amerikaner

se her:p4120001.jpg

mdmdmd.jpg

Viktig å huske her at jeg ligger ikke plent 5 knop om jeg ser at båten lager krøll. og spess ikke der båter ligger stille. men jeg skal vel ikke ro heller. Tror heller du må finne deg plass å ligge som ikke er utsatt for båtpassasje. Noen tar ikke hensyn, noen glemmer seg og DU er garantert ikke bedre enn oss andre.

Ingen normale båter lager "mye" hekksjø før de er i nærheten av skrogfarten.... de fleste lager mest hekksjø når de har passert skogfarten og prøver på mer fart

Mine 10-11 tonn lager ikke bølger før vi passerer skrogfarten. ca 9 knop.. Og da snakker vi om en Fjord på 38 gamle "føtter" fra 70`tallet..

Jeg er enig med Sydvesten her.

Mvh

Pjoler

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Jeg ser nå mer på hva jeg drar opp bak meg enn hvor fort jeg går. Og tomgang er tingen når enn skal vise hensyn! :smash:

Nå går den nye båten med lavere fart på tomgang enn Butzfleth'en så det kan jo være en trøst for noen.

....men skulle det bli nødvendig kan/kunne begge dra opp 1,5 m hekkbølger. Det er en liten advarsel til kommende hekkbølge generaler. De hekkbølge generalene som har gjort det og jeg har sett igjen vet hva jeg snakker om. :lol::lol::lol:

Jeg lå ved en brygge i Drammen her for leden, også plutselig kommer en båt som ikke viser hensyn i det hele tatt! Han bare kjører, og bryr seg ikke. Ser ikke bakover, men der er det de hekkbølgene! Blir så irritert over folk som ikke klarer vise hensyn til andre på sjøen.

Når de kjører slikt ødelegger de for alle oss andre der.

Båten jeg kjørte, forresten en 14-foter, som lå ved en brygge som var utsatt for disse bølgene. Båten "hoppet" opp og ned ved brygga, og det var nesten så den ene siden ble skrapt opp. Jeg hadde forresten fendere ute...

Ja kanskje det kan være at måleren er feil, men hekkbølger lager den... Men du veit vist best... Men jeg legger ved ett bilde av hekken. og et fra tønsberg i fjor sommer. jeg fulgte broder og vi holdt garantert ikke mere enn 5 knop. se bare hvor dypt jeg graver. sola gjør så du ikke ser bølgene spess...

Grunnen til at jeg la båten i noe høyere hastighet er jo fordi jeg faktisk kikker bakover for å se på hekkbølgen...

Båten er ikke som andre båter. amerikaner

Viktig å huske her at jeg ligger ikke plent 5 knop om jeg ser at båten lager krøll. og spess ikke der båter ligger stille. men jeg skal vel ikke ro heller. Tror heller du må finne deg plass å ligge som ikke er utsatt for båtpassasje. Noen tar ikke hensyn, noen glemmer seg og DU er garantert ikke bedre enn oss andre.

TROR DEG FREMDELES IKKE - jeg snakker om hekkbølger ikke småsvælping fra småbaljer under 5 knop

tror du jeg hadde detti ut senga på natta av det der så skjønner jeg du tenker at jeg skulle flytta meg et roligere sted

vurdert å justere/ tilte motorn din??? trimplan ??

slutt og forsvar hekkbølger - det er neppe noen som liker dem -

Sakte fart, ingen hekkbølger: (kun et lite hekklikopter)

IMAGE_629.jpg

Medium fart, hekkbølger:

IMAGE_615.jpg

Høy fart, ingen hekkbølger:

IMAGE_619.jpg

Hvis ikke denne tråden snart tar slutt drar jeg frem Ulvens klagetråd fra i fjor, med hekksjøgeneralene.

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

TROR DEG FREMDELES IKKE - jeg snakker om hekkbølger ikke småsvælping fra småbaljer under 5 knop

tror du jeg hadde detti ut senga på natta av det der så skjønner jeg du tenker at jeg skulle flytta meg et roligere sted

vurdert å justere/ tilte motorn din??? trimplan ??

slutt og forsvar hekkbølger - det er neppe noen som liker dem -

Prøv Kragerø i Juli! Hvis du gjør det, så får du garantert samme frisyre som meg. Og det betyr ikke et jæ...g hårstrå igjen.

Kan love deg at det er 10 ganger værre en i elva hos deg.

Kragerø er en forbanne møkka plass i ferien. Styr unna! :headbang:

Redigert av My Tax (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...