Jump to content

hvorfor klarer ikke folk i båt å ta hensyn

Superkul

Recommended Posts

På vei hjem fra ferien i sommer ble jeg forbikjørt av en V-65 i Larkollsundet, min fart var ca. 7 knop, hans fart var vel rundt 20 og avstanden var kanskje 15-20 meter, de vinket og smilte og var veldig fornøyde selv. Jeg med min sinte kone og store opprydningsarbeid var ikke like blid. MEN... tilbake på jobb (på slepebåt)noen uker etterpå tok jeg igjen samme båt med samme mannskap da jeg rundet Arisholmen på vei ut Kjøkøysundet, da hadde de vel rundt 5-6 knop. Jeg er kanskje ikke stolt av det men jeg ga absolutt "fullt jern" ved passering (og vi lager myyyye sjø) å ba mannskapet gå ut på brovingen og vinke og smile. Jeg tror nok de rydder ombord der ennå, som sagt er jeg ikke stolt av handlingen, men det var som balsam for sjelen å gjøre det.

du er jo heller ikke så glad i hekksjø :lol::lol:

Jarle b skal ikke lage så mye som en skvulp i båtsia mi før jeg kommer. drikker ikke øl så må finne noe annet å kaste...

Hekksjø forekommer om du liker det eller ei. Nå har det seg slik at det er tusener på tusener av båter i skjærgården... desverre tenker ikke alle like langt.

Skal man hele tiden ta hensyn til alt og alle så må man ro. I indre oslofjord er det båt overalt. folk ligger å driver mitt i leia og da prøver man å kjøre rundt men ikke alltid man kommer langt nok unna før en annen også ligger å koser seg... roer ned men kjører ikke hele oslofjord på tomgang...

Går det ikke ann å ligge i le så må man desverre tåle litt... sorry facts of the sea...

Jeg glede meg til å kose meg på vannet, OG kjenne vinden og sjøsprøyten rusker i en;)

Jeg forsvarer ikke tullinger som ikke bryr seg. så finn noen andre å bråke med... og hvem skulle det være, jo dem som faktisk driter i deg... på sjøen...

Sorry duden. skrik ulv til dem som faktisk kan gjøre noe med tossekjøringen. altså politi, eller direkte til personene... Noe jeg HAR gjort...

Hvis dere titter på youtube filmingen av idiotkjøringa mi, så ser dere, at når jeg har tatt ei hel runde i 25 knop og treffer egne bølger, så er det såvidt man kjenner at det er krusning der.

Men, jeg kjørte fort forbi ei 24 fots snekke i helga som gikk, og jeg tittet bak meg, og snekka kjørte baugen opp mot bølgene.

Da følte jeg at jeg hadde laget litt for mye bølger... Var kanskje litt nærme å passere med 20 meters avstand?

Får få en kompis til å kjøre min båt, og legge meg stille i en båt og kjenne om det blir noe særlig bølger.

Noen som har en 50 fots stålbåt å låne meg til dette forsøket? :lol:

Håper jeg lærer før jeg får bank...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

å så sinna -

:lol::lol:

jeg snakker faktisk om HEKKBØLGER og unormal drittkjøring

jeg har ALDRI sagt at det skal være flatt vann gjennom fredrikstad

jeg snakker om folk som flekker gjennom elva og andre steder i drittfart

jeg snakker ikke om folk som rusler i 7 knop hvis di ikke lager bølger

jeg snakker om å ta vanlig hensyn og normal kjøring -

jeg snakker om når man bråvåkner kl 04 om morran av at man nesten detter i dørken

jeg snakker om såpass hekkbølger at det kan SKADE ANDRES BÅTER

(kodvaag la inn før meg)

Redigert av Jarle B (see edit history)
kodvaag - hva var poenget???

øøø... vet ikke. Pleier det å være noe poeng med det jeg skriver? :lol:

Skulle heller vært i båten enn trøtt hjemme foran pc'en, med en ny arbeidsdag kun 7-8 timer unna.

Jeg tror at de fleste som leser og deltar i disse diskusjonene på Internett stort sett ikke lager så mye bølger at det blir problemer.

Selv kjører jeg 200 rpm UNDER anbefalt tomgangsturtall i havner, for å ikke plage andre med bølger, selv om jeg bare har en liten båt.

Og Jarle?

Du må ikke klage på hekkbølger.

Sånn som jeg har oppfattet det så er det uværet som pleier å straffe deg? :lol:

(Har medlidenhet med dere for det drittværet dere opplevde i fjor)

God natt!!!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

mulig di knekker i latter men bare så det er på det rene - er et par kjøttsveiser som ikke skjønner forskjell på stor hekksjø som resikerer skader på båt etc og småskvulp - jeg tåler da for svarte vanlig kjøring og at skuta beveger på seg er jo båtlivets glede - hadde jo vært kjedelig om den lå dønn rolig

i dag har jeg vært i båten siden tidlig morges og ferja lager ikke noe som ligner engang - byferja håper jeg alltid kommer til og gå for den er en del av bybilde - JEG SNAKKER FOR POKKER OM BØLGER OG VILLMANNSKJØRING og det kan jeg love deg det er spes om natta i helgen og på søndag når alle di store gutta skal fort hjem

så til dere som rakker ned på en som bryr seg om villmannskjøring osv - det er ikke mulig at noen syntes det er helt ok og få ripa opp /skadet båten selv om man fendrer aldri så godt

blir like dumt som tråden med folk hengende ut i baugen I STOR FART hvor plutselig noen pappskaller som ikke kan lese får det til at vi er idioter som mener ikke noen kan sitte foran i 3 knop :eek:

LÆR DERE Å LES - SVAR PÅ DET SOM DET HANDLER OM eller gi f

tjallabais :lol:

Næmmen så sinna da;)

Foreslår du legger deg til å sove hjemme jeg siden andre ikke får kjøre båt rundt deg bare fordi du spiser eller sover...

Slapp av. Jeg skjønner hva du mener, men ikke helt lett å tyde forskjell på hva DU synes er greit og hva andre synes. Jeg for min den sliter med riper i båtsiden da båten er så lav bak at fendere nesten er umulig. Som oftest dyttes fender opp i båten eller at den garantert ikke er på rett plass når båten går mot brygga...

Foreslår du legger deg på plasser mere i le for trafikk med potensiale for stor fart når du skal sove spise... Er det plass for en 50 foter forbi deg så må du for evig regne med å rulle litt i sjøen... facts of the sea. fortrengt vann må et sted...

Når du biter i start tråd må du regne med motgang samt medgang.

God sommer;)

Syntes du skal gå for den camping bussen din jeg,,, det har vært mye syting om store bølger og ditt og datt nå syntes jeg...jeg hadde vel ikke kjørt i 3 knop bare for at du ikke skulle få bølger i håret og vann i kneea vel,, Du som har en 40 fots båt bør vel ikke klage på noen små bølger fra andre båter,,, skjønner di godt jeg di som koster på hjemmover søndags eftan,,, har vært utpå med masse bølger og dritt, da er det deilig og komme hjem i vannsenga som det bare skvalper litt i,,,

Hvorfor tar ikke KNBF tak i problemet? For dette med hekksjø begynner utvilsomt å bli et stort problem, og ikke bare her på østlandet.

Spisse albuer kombinert med god økonomi og stor båt, det kan virke som om det er en dårlig kombinasjon for oss vanlige folk som tar hensyn til andre og oppfører oss normalt når vi er utpå, for dessverre er problemet størst i denne gruppen båter/båtførere som gjerne har en 40+ fot båt som koster flesk og går fort.

Dette med å vise hensyn er liksom ikke så viktig lenger, mentaliteten hvor man tenker på seg selv først og kun tar hensyn til seg selv og sine begynner å bli veldig tydelig ikke bare på sjøen dessverre. Hva kan vi gjøre med dette på sjøen? Kampanjer med posters hvor det står `Vis hensyn!`har jo vært brukt tidligere, og oppslag på alle båtforeningers tavler og marinaer er vel også en god ting, men det beste er kanskje et påtrykk til våre myndigheter om å innføre et strengere regelverk rundt dette med hekksjø problemer, og det er vel bare et tidspørsmål før det går liv tapt pga hekksjø fra en som ikke viser hensyn.

KNBF, KNS, andre foreninger og ikke minst båtplassen.no, bør her mobilisere som i Dieselsaken og ta dette opp med myndighetene. Det er på høy tid å få bukt med problemet!

Hva sier du Syvertsen (http://www.knbf.no)??

Er det på tide å brette opp ermene og rydde opp før det går galt?

:flag:

Redigert av Spinnaker (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Jøss.

Og jeg som trodde Kongelig Norsk Brøytebil Forening representerte hekksjøgeneralene.

Aha, hekksjøgeneralene er egentlig brøytebilsjåfører.

Ok, da har jeg lært noe nytt i dag også :lol:

Hvor står det om brøytebil?

Nå må vi forsøke å være litt seriøse her, få Syvertsen på banen å høre hva han har å si om problemet.

[Moralens glade vokter!]

Men når vi er underveis og båtene har jevnbyrdig størrelse bør man tåle noen bølger i sida uten å gå amok.

Jeg har tilgode å se at det kun er båter samlet på et sted utpå og hvor alle er omtrent like store, hvor kan du se slikt da?

Det handler forøvrig ikke om når man er underveis, men når man er fortøyd på steder det normalt ikke skal komme slik hekksjø fra store båter, altså hensynsløs kjøring. Det handler også om at store båter med stor hekksjø passerer svært nær, uten å vise fnugg av hensyn, og dette kan man se daglig utover nå. For ikke så lenge siden ble en jolle med barn fyllt av vann pga stor hekksjø i tønsbergfjorden, og da på et sted hvor fartsgrensen er 5 knop. Dette var en av båtene som hadde vært på Princes-treff i Tønsberg :nonod:

Har man ikke opplevd slik hekksjø mange ganger i løpet av sesong, lurer jeg på hvor man ferdes, eller ligger båten kanskje mest ved brygga,

[Moralens glade vokter!]

Prøv Kragerø i Juli! Hvis du gjør det, så får du garantert samme frisyre som meg. Og det betyr ikke et jæ...g hårstrå igjen.

Jeg er så heldig at jeg har tilbrakt 40 (42, men jeg liker å juge på alderen )sommre i Kragerø. Har 38 fot i Trondheim og 20 i Kragerø. Kan helt ærlig ikke si at jeg har noen gang blitt forbanna på sjøen pga. hekkbølger.. Jeg syntes faktisk folk i de fleste tilfeller er både høflige og tar hensyn.

Jeg er opplært i en snekke som ruller med Marna motor og starthjul. Og lærte tidlig at jeg førte båten mot hekkbølgene når de kom. I Kragerø spesiellt er jo taxibåtene utsatt for mye pes, Men jeg er kanskje så ung enda at jeg liker litt bølger på sjøen,.

I Trondheim bruker jo nesten ingen båtene sine, så der er det kun strømmer som går i alle retninger og 600 meters dyp som er problemet. Dette skaper mye større bølgehøyde en en P58. Så for min det.. sliter jeg IKKE med hekkbølger, Hverken i Kragerø, Jomfruland, Skåtøy eller i Trondheim..

Er det bare jeg som er sær??

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Noen som lurer på hvorfor det er krig i verden?? :rolleyes:

NEI det er ikke rart det blir krig når sånne døller ypper mot over 70%

omtrent som å dra danmark i krig mot usa :lol::lol:

over 70% er mot hekkbølger

10% har aldri liggi i havn eller vært utpå der det kan komme store hekkbølger

10% er døller og idioter som er svære i kjeften og kverulerer enda di selv ikke liker hekkbølger

resten av % skryter på seg båt og sitter hjemme og drømmer :drink:

:giggle::tongue::tongue::tongue::tongue::tongue::giggle:

Redigert av Jarle B (see edit history)

ligger man et sted man er utsatt for bølger og det plager deg så FLYTT PÅ DEG.. ikke værre en det.. kan ikke si jeg til dags dato har vært plaget av hekkbølger annet en en eller annen tufs som kjører forbi for nærme båten ..

kan være det er fordi man tenker litt før man legger seg til et sted. ??

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...