Ulv I Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Lurer på om ikke jeg ble minst like irritert i fjor jeg.. skal vi se.. søke litt "hekksjøgeneraler".. åja.. jo.. det var vist endel av dem i fjor også. Jeg var i vinter innom en butikk som selger paintball, og der spurte jeg han bak disken om de solgte kuler med hurtigtørkende bengalakk.. Han lurte fælt på hva jeg skulle med det.. og da jeg fortalte han historien om IDIOTENE som holdt på å senke oss i fjor, så var han enig i at slikt burde finnes.. Jeg lå i lillesand i helga.. og hva i HELV"#¤"#¤" er dette med å begynne å gi full gass INNE i havnebassenget, altså innenfor moloene/flytebryggene og gjestehavna, for så havne i plan 5 meter på utsiden av flytebrygga. De sparer kanskje 1 minutt eller noe slikt.. men lager en hels#¤%#¤ med bølger for oss som ligger der å nyter sola og friheten og lader helsa.. Ikke bra for blodtrykket mitt det derre der.. Tror jeg hadde tømt den paintball magasinet ganske mange ganger i helga.. hehe.. Altså.. frustrasjonen til trådstarter støttes!!! Hilsen en som ser OFTE bakover.. og VISER hensyn med tanke på bølger osv. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
gimi Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Det kan jo bli litt ekstra problematisk i elva i fredrikstad......for å få fremdrift motstrøms må man jo opp i 5-6 knop i enkelte tilfeller Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Jeg har for lengst sluttet å irritere meg over hekkbølger, men ser på det som en naturlig del av båtlivet. Jeg kan likevel ikke gjøre noe med hekkbølgene, og problemet kommer heller aldri til å forsvinne. Det snodige er at etter at jeg sluttet å irritere meg, så virker det også som det har blitt mindre hekkbølger. Fortøyer og fendrer slik at jeg skal tåle det meste uansett hvor godt i le jeg ligger. Alltid spring begge veier og overdimensjonerte fendere hjelper en del. Har merket meg at det ofte er de båtene som ikke er så nøye med fortøyningen som også har det værst når hekkbølgene kommer. Tror det finnes tre typer båtførere som lager hekkbølger: - De som er uerfarne og ikke er tilstrekkelig klar over problemet - De som glemmer seg bort, gjør en tabbe - De som gir blaffen Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Blir dumt å gi skylda på halvplanere....Bjaas..! Er vel mer den som kjører de ulike båt-typene. Om du har halvplaner, flybridge-båt eller badekar... tror jeg ikke spiller noen rolle. Jeg kjører baltic, og den får gjennomgå ang. hekkbølger. Men jeg lager ikke hekkbølger der det ikke hører hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Fortøyer og fendrer slik at jeg skal tåle det meste uansett hvor godt i le jeg ligger. Alltid spring begge veier og overdimensjonerte fendere hjelper en del. Har merket meg at det ofte er de båtene som ikke er så nøye med fortøyningen som også har det værst når hekkbølgene kommer. Tror det finnes tre typer båtførere som lager hekkbølger: - De som er uerfarne og ikke er tilstrekkelig klar over problemet - De som glemmer seg bort, gjør en tabbe - De som gir blaffen Joda, vi fendrer også for det meste; etter ca 1980 ble det nødvendig, for det var for mange som dreit tynt. Kajakpadleren Lars Verket kaller fellesferien for "helvetesukene", for da er det ekstra mange idioter ute og kjører. I Herøysundet øst for Kristiansand har vi et lite, men velkjent, antall båteiere med landsted på Herøya, som konsekvent bryter fartsbegrensningen og lager grov sjø og utrygge forhold, selv med en kort kjøretur rett over til Tømmerstø på fastlandet. Jeg er ganske sikker på at de hører til tredje kategori som bliss X nevner, nemlig de som gir blaffen. Og hvordan skal vi få stoppet disse? Jeg er lite glad i politi og overvåking, og enda mindre i at privatfolk skal angi "lovbrytere". Men kanskje radarovervåking og fotografering av fartsovertredere er tingen? Ellers er jeg helt enig i at her er to ulike utfordringer: Bølgehøyde, som genereres av feil - og dermed av og til for liten - fart, og høy fart, som ganske riktig ikke nødvendigvis genererer høy sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 3.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Det kan jo bli litt ekstra problematisk i elva i fredrikstad......for å få fremdrift motstrøms må man jo opp i 5-6 knop i enkelte tilfeller den trur du ikke på sjøl engang - mulig nedi elva men gjennom byen er det helt på trynet og det er der det ligger folk langs bryggene jeg har prøvd akuratt det gjennom byen og det går på tomgang så der er INGEN unnskyldning Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
mateco Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Å få uønskede sidebølger når man ligger ved ei brygge/kai vil føles ekstra ubehagelig for Jarle B, og alle oss andre som har dekk over akterkabinn hvor tiden tilbringes i godt vær. Oss innkludert med vår P414! I tillegg til den vanlige rullinga får vi, som sitter relativt høyt over vannlinja, den forbaskede pendel effekten som gjør at alt på dekk sklir sideveis !! Jeg har meget stor forståelse for irritasjonenen/frustrasjonen over folk i båt som ikke tar hensyn til fortøyde båter langsmed i trange sund og viker!! Det skulle vært lagt ut noe ala "fartsdumper" på veiene. Kanskje en slags slalomrenne Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Jepp, men så er det også forskjell på en Princess 414 (som jeg har lyst på for øvrig) og en Nidelv 24 når hekkbølgene kommer: Det skvulper i kaffen din, mens koppen og kaffen og det meste andre faller i dørken hos meg... (For å sette det på spissen som ikke er så langt unna sannheten. ) Utfordringen er vel også det at vi husker hvordan det var, og ser hvordan det er blitt. Da er det lett å bli irritert... ..når idiotene kommer i bølgehastighet forbi. Men svaberget, det står stødig uansett. Så vi sitter mest der. Men det er jo litt kjedelig å koke suppe av og til. Spesielt når vi må presse mest mulig suppe oppi minst mulig gryte Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Superkul Svart 3.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 (redigert) det virker vertfall håpløst - har tuta - hytta med neven - brøla - gasshorn på di verste men det kommer en ny rett etter Redigert 3.Mai.2009 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Poseidon Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Hos meg har løsningen vært å skaffe en isbryter: Den er også utrolig effektiv som glassfiberbryter . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Suggen (i sundet) Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 (redigert) 5knopsgrense er egentlig ikke så veldig dumt, det er ikke noen båter som jeg vet om som lager hekkbølger i 5 knops fart. Redigert 3.Mai.2009 av Suggen (i sundet) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seilærn Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 De har fått det til i Vesterælva, så hvorfor ikke i Østerælva? (Fredrikstad) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Litt av gleden med båt er vel at den beveger seg litt, og er man ikke vant med det går det over. Etter diverse hekkbølgediskusjoner er jeg redd for at det eneste som hjelper er en større båt eller å infinne seg med at slik er det. Når jeg har vært lenge i båt så føler jeg at senga beveger seg, men dette går også over. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Er det mulig å få presset frem flere slike "no wake" skilt? Hvem snakker man med, havnevesenet? Kan man kjøpe slike skilt i butikken? Jeg vet ihvertfall om ett sted som trenger det... Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Hei, tror ikke skilt hjelper de fleste som gjør det ,bryr seg ikke.De gir nok f... allikevel de skjønner nok ikke bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 5knopsgrense er egentlig ikke så veldig dumt, det er ikke noen båter som jeg vet om som lager hekkbølger i 5 knops fart. i en ellers så rolig elv gjennom fredrikstad by så kan jeg love deg det er irriterende med folk som ikke tar hensyn og jo det er maaaaaaaaaaange båter som lager hekkbølger under 5 knop - kansje ikke høye som en låve men nok til at det vugger bra på seg Litt av gleden med båt er vel at den beveger seg litt, og er man ikke vant med det går det over.Etter diverse hekkbølgediskusjoner er jeg redd for at det eneste som hjelper er en større båt eller å infinne seg med at slik er det. Når jeg har vært lenge i båt så føler jeg at senga beveger seg, men dette går også over. hmmmmmmmmm selvsagt skal båt bevege seg og jeg har da stor å tung nok båt men vi snakker om å ta hensyn - en ting er idioter som lager hekkbølger utpå og stryker sia så man ikke rekker å svinge mot bølgene men INNE i havner og elver hvor det ligger folk må det da gå an å få ligge noenlunde rolig uten å bli hivd rundt i båten Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
SeaRaymond Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Amen Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Det blir da bølger av alle båter?! og alle bølger er uønskede dersom en ikkje er forberedt på de Har aldri opplevd problemet i havn eg. For der bare henter eg båten, og så reiser vi til sjøss På sjøen er det bølger. Av og til i åpnere gjestehavner eller uthavn sitter vi og ser etter trafikken, og venter på rutegående katramaranskrog i 25knop. Ikkje for å skyte etter de nei. Men for å gå ned å holde båten..... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sydvesten Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Nå er det vel ikke utleukkende for å redusere hekkbølger at 5 knops grensen er innført, men det er gjerne andre årsaker til dette... Det kan være båttetthet, i havne baseng osv... Det handler nok mest om sikkerhet der hvor dette ofte er... Eller så er jeg enig i at det ikke hjelper stort å irritere seg over slike ting... det er bare å innse at svært mange bårførere dessverre ikke evner til å se at hekkbølgene de lager er til ulempe for andre sjøfarere... eller som en annen så fint beskrev så fint og sammenlignet med poteten tidligere i tråden... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fevik 21 Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Har brygge i tromøysund som desverre er umulig å bruke som båtplass grunnet store hekkbølger. Føler dette bare blir verre for hvert år. Sommeren 2007 var det 3 stk 65 fotere som skulle rekke båtracet i Arendal. De halvplanet gjennom tromøysund med det resultat at en brygge med uteliggere knakk, og tre små båter havnet på land. Skader for ca. 200 000 - 300 000. De fikk hver sin bot på 1500,- Riktig straff? Hilsen en liten gyngende irritert Fevik 21 Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Det blir da bølger av alle båter?! og alle bølger er uønskede dersom en ikkje er forberedt på de Har aldri opplevd problemet i havn eg. For der bare henter eg båten, og så reiser vi til sjøss På sjøen er det bølger. Av og til i åpnere gjestehavner eller uthavn sitter vi og ser etter trafikken, og venter på rutegående katramaranskrog i 25knop. Ikkje for å skyte etter de nei. Men for å gå ned å holde båten..... tror selv du hadde brydd deg om hvis du legger deg fint i en avkrok inne i en by eller havn hadde satt pris på å få ligge noenlunde rolig selfølgelig vugger det i skuta i ny og ne men når du ikke kan gå fritt rundt i båten uten å tryne rundt med unger i arma eller kokende vann etc blir det ille og ikke minst burde man vertfall kjøre rolig om natta når folk prøver å sove uten plutselig og bli far uten å ha skjønt hvordan det skjedde ellers er DU velkommen til og komme hit og holde båten vår en gang det passerer en hekksjøf**n Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Jeg har tipset vg (med link til sia her) i et sterkt håp kan dette kansje bli belyst - så alle di som ikke skjønner det kansje leser det og oooooooooooooooooooops - til mere vi roper og flere vi er til bedre kan det bli?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Astor Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Vi plikter å sette oss inn i de respektive kommuners bestemmelser når det gjelder hastighet i de områder vi skal bevege oss i med båten. Mange glemmer dette. Jeg har båten liggene på Storsand ved jetteen som har åpningen innenfor 150 meters sonen for 5.knop på Hurum. Med to politibåter i området kan det bli kostbart for båtførerene når lovens lange arm griper om seg. De "store" raser gjennom åpningen til jetteen i god planene fart. Min båt ligger godt skjermet for bølger fra båtene som farer forbi. Heldigvis. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Superkul Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 (redigert) da er dere heldige astor, som sagt i en annen tråd har jeg tilgode å se en eneste politibåt i elva her enda - di hadde blitt søkkrike..................... di kunne vertfall finansiert båt og mannskap +++++ skape arbeidsplass på en måte Redigert 4.Mai.2009 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
seilærn Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Ser de stadig vekk om sommeren.. I halvplan svært nærme bryggene Men "sakte fart"-skiltet er jo bare en anmodning så Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.