BKpeters Startet 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2009 Hei Jeg trenger slep av en motor seiler fra Kristiansand med deffekt motor som skal til stavanger/Haugesund for å repareres- Har noen noe råd om hvor jeg kan henvende meg? Eller kjenner noen noen? håper på tips da . Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 Kan den ikke seiles? Det må da være tryggere enn å slepe. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2009 ... Eller kjenner noen noen? .... Hallo BKpeters og velkommen i dette utmerkede forum. Her får du helt sikkert både råd og tips; men det kunne nok vært en ide å antyde hvor stor denne motoreseileren din er. For skal man slepe så er forskjellen på å dra med seg 20 fot og 120 fot nokså stor Jeg driver selv og sleper med min POSEIDON II , selv om det neppe ville bli noen prisgunstig løsning i dette tilfellet hvis motorseileren din er liten. Men som andre antyder: hvis det er en motorseiler med defekt motor, så må den vel fortsatt kunne seiles - og heller få assistanse der hvor du skal til lands og fortøye? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
BKpeters Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Hei båten er en 34 fots motorseiler. lengde 1050. Har erfarne seilere, men fint å ha en motor sier de... Har noen erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Det er vel over 100mil å slepe her , er det ikke bedre å seile avgårde og heller avtale slep på bestemmelsesstedet , sålenge det er vind så er det vel null problem på selve turen , problemet kan gjerne være å legge til på vanskelige plasser men skal vel ikke skje før dere kommer fram alikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Med en 34 fot motorseiler ville jeg gått for seil, kombinert med motorbrakett skrudd i akterspeil dersom dette er mulig, for å hekte på ei lita påhengs for manøvrering til/fra havner underveis. Slep skaper mye slitasje på båten din, samt koster summer langt mer enn å fikse motoren ved lokalt verksted stedet hvor båten befinner seg nå. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Har erfarne seilere, men fint å ha en motor sier de... Ja, klart det ville være "fint å ha motor", men hvis båt og rigg ellers er i god stand så bør det gå helt fin uten. Vind pleier ikke å være mangelvare på den kyststrekningen.... Har noen erfaring? I ungdommen disponerte jeg en liten seilskøyte på noe over 30 fot og brukte den flere sesonger uten hjelpemotor. Når man innretter seg deretter så er det ikke noe problem - og det er egentlig ganske moro å seile både til og fra kai Det er vel over 100mil å slepe her , ..... Ja, Kristiansand - Haugesund er ca 153 nautiske og det skal ikke store slepebåten til før man svir av noen tusen liter diesel på den turen.... Slep skaper mye slitasje på båten din, samt koster summer langt mer enn å fikse motoren ved lokalt verksted stedet hvor båten befinner seg nå. Helt enig; jeg kan gjerne avtale slep, men anbefaler det ikke . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
BKpeters Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Tusen takk er litt grønn som dere sikkert forstår hehe men vi skal nok få dette til. hvis noen får opp bilde av båten , kan en kanskje finne løsninger på vhor /hvordan en kan feste påhengs Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Hvilken båt er det? Jeg har selv brukt påhengs på min Bostrøm etter at innenbordsmotoren tok kvelden. Denne båten har negativ hekk og jeg måtte lage en ekstra brakett for å få festet braketten for utenbordsmotoren. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Seil + gummibåt/lettbåt og påhenger for buksering i havn? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Det samme tenkte jeg på. Hvis man har en båt med 20 HK eller noe tilsvarende, er vel det nok til å slepe inn/ ut av havn. Samt hjelpe underveis der det måtte oppstå behov. Samt at man da kan legge båten på svai og ta turen inn med jolla... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ask Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Kanskje BP-medlemmar som bur på denne strekninga kan vera standby for slep inn og ut av hamn på avtalt dag? Ask Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Godt forslag ASK. Hvis trådstarteren er på nett under veis og oppdaterer denne tråen under veis vil det nok tyte frem BP medlemmer nesten i en hver vik han passerer. Mye hjelp å få på BP når man trenger, og om man ikke trengr. ref. Hentetråden til Tine IV. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
BKpeters Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Hallo jeg er helt overveldet over all hjelp, og hvis vi kan få hjelp oppover av erfarne folk slår vi til på dette Er hjemme fra nordsjøen første uka i juni så da ser det ut til å være klart for reise. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Hvis du har en gummijolle med en rimelig kraftig påhenger så kan du vel også gå for motor ved å fortøye jolla stramt langsetter båten. Dermed har du bedre kontroll, og kan stå om bord i moderskipet og styre. Har lest en del på amerikanske fora (selvfølgelig...) om seilere som ikke har motor om bord, og sverger til denne metoden når de trenger motorkraft. 20hk bør du vel ha til en såpass tung båt. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Poseidon Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 .....så kan du vel også gå for motor ved å fortøye jolla stramt langsetter båten. .... Da bør man nok satse på å få jollen ganske langt akter på båten, ellers kommer hele ekvipasjen bare til å gå i ring Men det finnes saktens gode eksempler på folk som seiler umotorisert, med tildels store båter. For et par år siden var jeg borti den tyske ANITA, en nydelig førkrigs seilyacht på ca 60 fot som var på vei til Svalbard. Helt uten motor, kun med en gummijolle til å hjelpe seg ut og inn av havn i vindstille. De lå i Stavanger i en periode med kraftig nordavind og hadde ikke sjans til å komme seg ut Byfjorden. Da jeg ble oppmerksom på forholdet slepte jeg dem ut med min gamle POSEIDON; og de kom seg både til Svalbard og tilbake til Tyskland - uten motor. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.