Jump to content

Hvordan fjerne brakkvanns brunfargen i vannlinjen?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Hempel Gelcoatcleaner gjør jobben, men det gjør også saltsyre (har og har brukt/prøvd begge). Prøvde å kjøpe oxalsyre på apotek i fjor, men til den prisen de skal ha for det så er det faktisk mye billigere å kjøpe Hempels produkt og aller billigst blir saltsyre fra jernvarehandelen, etter mitt syn og erfaring!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg var innom Maritim nå for å kjøpe bunnstoff, så da tok jeg med meg Hempel Gelcoat Cleaner i pulverform. Stod der i hylla, så da prøver jeg det.

Var innom Biltema og hentet Black Streak remover - så kan jeg få testet begge på samme båt.

Fjerner overnevnte (alle ting egentlig) voks fra i fjor osv...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ok. Kjøpt og testet:

Black Streak remover hadde ingen virkning på min gelcoat. Like gul etterpå (i vannlinjen).

Hempel Gelcoat Cleaner derimot fungerte fantastisk bra!

1. Blandet til en tynn "pasta" av pulveret og litt vann.
  2. Fuktet skroget der jeg skulel ha det på
  3. Smurte ut et tynt lag av pastaen med svamp
  4. Lot det virke i ca 20 minutter
  5. Gikk over med våt svamp innimellom (når det begynte å tørke)
  6. Avsluttet med å gnikke (relativt lett) med svamp
  7. Spylte godt av med vannslangen

Resultatet var at all gulfargen er borte. Eksosen på bakenden også...

Anbefales!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

At Black Streak Remover (svartstrekfjerner) ikke fungerte på den gule stripen, var vel ingen overraskelse? Den er beregnet på de svarte stipene nedover siden av båten som skyldes sot og annen forurensing i luften, ikke dritt i vannet som setter seg i vannlinjen. Men til disse svarte stripene er den uovertruffen. Og den tar ikke voksen heller.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

At Black Streak Remover (svartstrekfjerner) ikke fungerte på den gule stripen, var vel ingen overraskelse?

Nei, på ingen måte LarsH. Men Lustpånybåt skrev:

Black stripe remover fra biltema, konge produkt.

Tok alt på min båt...

og jeg startet hele tråden med å spørre etter hva som fjerner det brune i vannlinjen. Så jeg tenkte jeg kunne prøve. Hadde blitt overrasket hvis det fungerte jeg...

Hempel Gelcoatcleaner in action

Jarle

p1040099.jpg

Det var godt å se deg i Arbeid, jarle. :yesnod:

men til tema,

Jeg bruker Sitronsyre til samme jobbe. men det skal ikke stå på forlenge da skader den gelcoten.

Dette fjerner så godt som alt du vil ha bort. Skyll godt med vann etterpå.

f.eks Vask teaken med dette og den blir som ny. :wink:

Blander sitronsyre pulver oppi vann, røret rundt og det er klart til bruk.

hvor mye jeg har oppi, ? sånn passe en neve pellets på ei bøtte trur eg :rolleyes:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Jeg (trådstarter) behandlet hele båten med Autosol i fjor og er strålende fornøyd. Men da det er slipemidler i Autosol ville jeg ikke bruke det i vannlinjen på båten i år, bare bli kvitt gulfargen.

Hempels Gelcoat Cleaner gjorde susen, uten noe særlig skrubbing i det hele tatt. Egentlig ganske løst med svamp...

Edit: Jeg skrev feil. Nytt innlegg her:

Autosol er vel et merke, så selv om de fleste (inkl meg) tenker på det som et slipemiddel kan de ha et annet middel som fungerer som du sier. Husker du innpakningen: Tube eller boks?

Min Autosol er lys grå "pasta" i en boks...

Hmmm... Jeg skal ikke lakkere båten. :eek: Har aldri nevnt det heller... Er strålende fornøyd med glansen og fargen som er jeg :cheers: Ville bare bli kvitt den gule "ferskvannsranden" på båten...

Hva er det jeg har kommunisert som får deg til å tro at jeg vil lakkere båten? :confused::wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...