S/Y Emma Startet 4.Mai.2009 Del på Facebook Startet 4.Mai.2009 Jeg er ganske fersk i båtfaget, og har derfor en del spørsmål om det meste om bord. Lager en samlepost her for ikke å oversvømme forumet med småspørsmål :-) 1.) Jeg har en varmtvannstank i motorrommet som blir varmet av motorens kjølevann. Dette fungerer fint, men man må kjøre motor i 20 minutter for å få varmt vann. Derfor ønsker jeg å montere en elektrisk varmtvannsbereder i tillegg, så jeg får varmt vann når jeg har landstrøm (jeg bor om bord). Er det fryktelig mye arbeid å montere en elektrisk varmtvannstank i tillegg til den motorvarmede? Eller bør jeg kutte ut en av delene? 2.) Jeg har en kjøleboks med ACD. Når jeg har brukt litt av batteriene om bord, eller har på flere lamper samtidig, lyser det "low battery", og lysene på kontrollpanelet blinker lynraskt. Tror den skrur seg av og på ca 10 ganger i sekundet eller noe. Setter jeg den på "economy", fungerer det fint. Når jeg kjører motor, eller har fulladete batterier på landstrøm (uten for mye på om bord), fungerer den som den skal. Multimeteret viser over 14V spenning på batteribanken. Kan årsaken være spenningstap på vei fra batteriet til kjøleboksen? 3.) Jeg har en 29 hk Volvo Penta 2003 i motorrommet. Motoren er veldig tungstartet. Må som regel bruke startmotoren i minst ett minutt før motoren starter. En som var på besøk i går mente at Volvo Penta 2003 har gløding, og at min gløder muligens var gåen. Har VP 2003 gløding? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
BMP Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Det enkleste for deg når det gjeldet VVT er nokk bare og kjøpe en ny med 230V kolbe de koster ikke stort. Dålig kabling til kjøleboksen kan helt klart fororsake dit problem der. Motoren din skal ha gløding og virker ikke den må du nokk tørne et min for og få start om glødingen virker som den skal starter denn motoren forholdsvis lett. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 (redigert) Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Redigert 4.Mai.2009 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Mulligan Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Jeg tviler på om den motoren har gløding. Har den gått mye, så sjekk dysene. Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 (redigert) hei har hatt VP2003 og den har ikke gløding, min var også tung og starte Det er noe kaldstart system men husker ikke helt hvordan, tror du skal ha full gass når du starter men ikke sikker Redigert 4.Mai.2009 av nroo7 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 (redigert) Gasshendelen settes på "full fart". Deretter drar du stopphendelen helt ut, holder den der et par sekunder, så inn igjen. Sett gasshendelen på ca "halv fart" før det startes. Mulig det hjelper, men ikke alltid dessverre. Redigert 4.Mai.2009 av Seabiscuit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 En diselmotor trenger 3 ting i sylinderen. 1. forstøvet diesel. kommer fra dysene. 2. luft. kommer utenfra 3. varme (kommer fra kompresjon) Jeg synes at problemet ditt høres ut som dårlig kompresjon. Kanskje fastbrente stempelfjærer - slitasje i sylindervegg? Etter at du har dratt den rundt på starteren i et minutt kommer det oljeog det hjelper til med å øke kompresjonen - åsså tenner'n. Hvis du greier å dra en kald motor rundt for hånd (en omdreining) så har du dårlig komp. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Hei Eg trur det er ei betre løysing å kjøpa ein ny varmtvasstank enn å ettermontera kolbe på ein gamal tank. Kjøp ein så stor varmtvasstank du har plass til og med så lite varmelement som mogeleg. Iso- /termotemp har kome bra ut i testar. Dersom du vurderer vassboren varme så kan det vera ein ide å kjøpa ein varmtvasstank med to røyrslynger. VP er VP. Tenk deg godt om før du brukar pengar på denne. Ask Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 (redigert) Det lettaste er nok å kjøpe ein ny elektrisk tank og gløyme den gamle motorvarma tanken. Dilemmaet her er at eg har ein dusj om bord som eg kanskje vil nytte dersom eg er i uthamn og ikkje har tilgang til landstraum. Ligg eg til kai har eg berre bruk for varmt vatn til oppvask og slikt. Dusj har eg på land. Men er eg ute er det greitt å ha mulegheit til å dusje. Difor er det freistande å ha begge delar. Er det muleg å lage ein vekslar som ein kan vri på for å byte mellom motortank og el-tank? Eller er det kanskje muleg å kjøpe ein inverter som gir 1000W, og nytte dynamoen på motoren til å varme el-tanken? Då spelar det jo inga rolle om vatnet vert varma av kjølevatnet eller dynamoen. Redigert 5.Mai.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lotus Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 (redigert) Er det muleg å lage ein vekslar som ein kan vri på for å byte mellom motortank og el-tank?Eller er det kanskje muleg å kjøpe ein inverter som gir 1000W, og nytte dynamoen på motoren til å varme el-tanken? Då spelar det jo inga rolle om vatnet vert varma av kjølevatnet eller dynamoen. Jeg fatter ikke hva problemet er. Monterer du en vanlig bereder med et varmeelement og et varmesløyfe fra motoren, får du jo akkurat det du er på jakt etter og akkurat slik som alle vi andre har. Redigert 5.Mai.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Det lettaste er nok å kjøpe ein ny elektrisk tank og gløyme den gamle motorvarma tanken. Dilemmaet her er at eg har ein dusj om bord som eg kanskje vil nytte dersom eg er i uthamn og ikkje har tilgang til landstraum. Tror du misforstår litt her. Dagens tanker har både el.kolbe og varmesløyfe fra motor... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
S/Y Emma Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Aha, så det er slik å forstå altså. Orsak, eg er heilt ny på dette området Så dersom eg kjøper t.d. ein slik, vil den varme opp vatnet i varmtvasstanken i motorromet også? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
SRA Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 ja hvis du vil ha to vv tanker, men det greieste er nok å kaste ut den gamle og kunn bruke den nye du linka til. Hvis du vil ha begge, er det nok lurt å sette den nye etter den gamle Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Begge vil da bli varmet opp av kjølevann fra motoren men bare den nye vil bli varmet opp med landstrøm. Oppvarmingstiden blir lengre med to tanker som skal varmes opp med kjølevann, så hvis du greier deg med en tank er det å anbefale. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
S/Y Emma Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Akkurat ja. I båten min har eg to kraner; ei på badet og ei i pentry. Korleis kan ein velge at t.d. krana på badet berre skal tappe varmevatn frå den elektriske tanken med landstraum når det er kaldt vatn i motortanken? Eg trur eg må demontere delar av båten og studere slangeoppsettet når eg er ferdig på arbeid... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
index Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Hvorfor vil du ha to tanker?? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jandrea Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Ikke tenk for mye, det er sommer. Hvor mye varmtvann trenger du egentlig? Med en 20 liters tank kan du dusje 2 (kanskje også 3) ganger hvis du er litt forsiktig. Sett inn en blandeventil etter varmtvannstanken dersom det ikke følger med. Da blandes det inn kaldt vann til riktig temperatur før vannet kommer i krana og du bruker mindre av det oppvamede i tanken. Eventuelt velg en større tank. Men husk at med større tank øker oppvarmingstiden. Her må jobbes etter KISS prisippet (Keep It Simple Stupid). Ta ut den gamle tanken, sett inn den nye, koble til strøm eller kjør motor. FERDIG! Ha en hyggelig ettermiddag. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Rotax Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Sp 3: Jeg har selv hatt både VP 2001 og 2003. Begge var tildels tungstartet. Kaldstartsprosedyren er så vidt jeg husker korrekt beskrevet tidligere i tråden. Jeg fikk overhalt dysene på begge motorene, og etter det startet de veldig lett. Var ellers veldig godt fornøyd med disse motorene (spesielt 2003) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 (redigert) Heiser denne opp att. Kom i går over eit enno snodigare problem med motoren. Eg skulle ut på fjorden og tøme septik, men fekk farsken ikkje start på motoren. Kinna og kinna med startmotoren, men ikkje snakk om. Etter kvart virka det som om startmotoren mista spenninga. Startmotoren snurra saktare og saktare, til han til slutt stoppa opp. Det virka som om han ikkje hadde nok straum til å dra motoren rundt. Alle eg snakka med på brygga meinte det måtte vere flatt batteri, men multimeteret synte 14,6 V spenning på alle batteria. Eg har 2x175A + 1x60A batteribank som har vorte lada i fleire veker. Dei var heilt fullada. Prøvde å veksle mellom forbruk, start og begge utan resultat. Det som er enno snodigare er at dersom ein lot startmotoren kvile ei stund, fekk han etter kvart att spenninga og ein kunne kinne ei stund til, til det same gjentok seg. Under feilsøkinga prøvde vi å skru av luftfilteret, som var så og seie potte tett og fullt av ein form for oljete hamp eller noko. Tok ut dette, og fekk start på hovudmotoren og fekk meg ei runde på fjorden. Om det var ein samanheng med reint filter eller fordi motoren no hadde vorte varm av all kinninga er uvisst. Då eg prøvde å starte motoren att i dag tidleg, var han like tungstarta att. Satan, eg hatar motorar! Redigert 13.Mai.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
index Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Luftfilteret (eller rettere sagt flammedemperen) kan vaskes i diesel, og settes inn med litt ny olje. Tviler på om det er tett, men det må rengjøres en gang i blant. Om du har 14,6 volt spenning på batteriene, så må dette være under lading. Hvilespenning skal ligge på ca 12,8 volt. Tipper du har kjørt starteren så varm at den har begynt å butte imot . Det kan skje, særlig om lagrene er slitte. Eventuelt kan det være dårlig kontakt et sted mellom batteri og starter, men det burde gi mer konstante problemer. Ellers ser jeg i tråden at disse motorene er kjent for å være tunge å starte, så da er vel den saken grei... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
2nd Trikker'n Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 men fekk farsken ikkje start på motoren. Kinna og kinna med startmotoren, men ikkje snakk om.Etter kvart virka det som om startmotoren mista spenninga. Startmotoren snurra saktare og saktare, til han til slutt stoppa opp. Definer "kinna og kinna" Kinner du for mye kan startmotoren bli veldig varm og rotor kan berøre stator. Du burde også ha målt spenning direkte på startmotoren. På den tykkeste kabelen og ikke på kabelskoen, men på seve festebolten. Har du samme spenning der, som på batteriet (må måles mens du kinner på begge steder) når startmotoren sakker farta, så er du i ferd med å kinne den i hjel. Problemet med selve motoren din tror jeg er enten kompresjon eller brennstoff (Og det duger ikke å bare peile tanken) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 (redigert) Motoren er som sagt ekstremt tungstarta. For å få start må ein som regel bruke startmotor i kring eit minutt (ikkje samanhengande). Men det er no enno verre å få start på motoren, sidan eg ikkje får start på startmotoren Var ned i båten i dag i matpausen, og hadde håpa at renskinga av luftfilteret og bruk av startgass ville gje resultat. Eg fekk ikkje start likevel. Startmotoren gjekk ca 10-15 sekund før han dabba av og gav opp. Eg trur eg må tilkalle ein kamerat eg kjenner som kan reparere det meste innan elektronikk og mekanikk... Skal vise han råda eg har fått her, så skal eg kome med tilbakemelding når (om) vi finn ei løysing på startproblemet. Slik det er no torer eg ikkje reise nokon stad med båten i frykt for å verte liggande der. Redigert 13.Mai.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Ask Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Luftfilteret på VP er òg ein del av VP sine mange faktorar som tyder på grunnleggande dårlege konstruksjon. På vår VP MD7B så fylte driten filteret med olja berre motoren hadde gått 4-5 timar. Olja draup ned på motoren og ned i kjølsvinet. Eg "løyste" problemet med å surra den nederste halvparten av ei avkutta plastflaska til tuten på filteret. Eg rår til å ta av startmotoren og ta den med til ein verkstad som driv med start- og dynamoservice for bilar. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Eg kjenner ein kar som er ein skikkelig fyndel. Han kjem truleg på besøk i kveld for å sjå på startmotoren. Han foreslo og å like godt berre ta ut heile motoren og få ein verkstad til å gje han ei skikkelig overhaling. Så får eg vaska motorromet og reorganisert det elektriske i same slengen. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
S/Y Emma Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 (redigert) All right, nå har jeg muligens relativt store strømproblemer. Jeg skal spare dere for den lange historien, men startbatteriet måtte kobles ut da det gikk fra 12,8V til 8,5V på to timer og laget bruselyder. Men det er en annen sak. Nå har jeg imdlertid funnet ut hvorfor batteribanken ikke har latt seg lade i det siste. Minusledningen fra laderen hadde korrodert og hadde ikke lenger kontakt. Dette er nå ordnet. Problemet jeg nå har er at jeg får alt for høy ladespenning. Slik jeg ser det er enten multimeteret mitt kaputt, eller det er noe feil med laderen. Her er saken: Forbruksbatteriene har den siste uken begynt å miste spenning selv om laderen lyser grønt. Kjøleboksen vil ikke starte pga. lavt batteri og vannpumpa klarte til slutt ikke å bygge opp nok trykk, og ble stående å gå og gå. Multimeteret har likevel vist en spenning på rundt 13V. Jeg fant til slutt ut at laderen ikke hadde kontakt, og fikset det. I natt ladet jeg forbruksbatteriene, men fikk sjokk i dag tidlig. Multimeteret viser en spenning på rundt 16V! Jeg skrudde av laderen. I matpausen var jeg nede i båten og sjekka igjen. Etter tre timer uten lading viste multimeteret fremdeles 15,24V. Kan dette være mulig? Jeg skrudde på laderen, og da gikk spenningen opp til 16V og steg fremdeles videre. Jeg tok ikke sjansen på å fortsette, og kuttet ut laderen. Hva tror dere? Er det multimeteret som viser feil, eller er det laderen som ikke klarer å styre seg? Har jeg feil innstilling på multimeteret? Det er bare "9V"-valget som viser noe fornuftig. Forbruksbatteriene er 2x175 Ah. Laderen er av typen Waeco Perfectcharge IU1512. Som dere ser på bildene under er det også montert en regulator. Her hadde batteriene vært uten lading i over tre timer: Her har jeg skrudd på laderen. Spenningen stiger. Nå tok jeg ikke sjansen på å lade lenger. Redigert 18.Mai.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.