Jump to content

Et par spørsmål om elektrisitet, vann og motor

S/Y Emma

Recommended Posts

Tipper du trenger nye batterier i multimeteret. Samt nytt startbatteri til båten.

Multimeter med dårlig batteri kan gi artige målinger. Bytt batterier, og prøv igjen. Er det fortsatt like galt, trenger du en ny lader også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Svart (redigert)

En annen ting som kanskje bør nevnes er at kjøleboksen min bare fungerer skikkelig dersom spenningen overgår 15V (målt med multimeteret). Er den lavere, klager kjøleboksen over dårlig batteri. Dette kan vel kanskje være en indikator på at spenningen faktisk ikke er så høy som multimeteret påstår...?

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Det siste bildet ditt forvirrer meg. Er det slik du har det innstilt når du måler spenning på batteriene i båten? I så tilfelle er det helt feil måleområde. De to feltene (med grønn pil på bildet under) der det står BAT og 1,5V og 9V er for å sjekke batteriene i selve multimeteret. Drei venderen (slik jeg har gjort på bildet ditt) til der det står 20 på området VDC, markert med rød pil.

meter2.jpg

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Svart (redigert)

Prøvde nå å sette hjulet slik du sa, Lars H, men fikk omtrent nøyaktig samme tall.

Prøvde så å måle polene på bilbatteriet mitt. Det viste 15,5V. Dermed er det vel rimelig å anta at multimeteret er en smule på bærtur...

Har nå satt i gang ladingen igjen. Ifølge LED-indikatoren startet den ladingen på under 50% av batterikapasitet, og er nå mellom 50 og 90%. Det blir spennende å se når batteriet er fullt igjen om det er dette som er årsak til problemene med startmotoren også. Gudene må vite hvor lenge batteribanken har ligget uten lading nå...

Nå er jeg så oppgitt at jeg nesten legger meg ned og griner. :nonod:

Alle startproblemer tyder på at det er dårlig spenning til startmotoren. På startkretsen har det bare så vidt vært reaksjon når jeg har vridd om nøkkelen. På forbrukskretsen har startmotoren gått rundt en stund før den har gitt opp.

Hadde kommet til konklusjonen om at startbatteriet hadde tatt kvelden (hadde syrevekt på 1,12). Kjøpte i dag et splitter nytt 830 A startbatteri til to båtpenger, og koblet til.

Nøyaktig samme symptomer som før!!

Kobler jeg det til starkretsen, siger startmotoren så vidt et par runder. Kobler jeg det til forbrukskretsen sammen med forbruksbatteriene går startmoroen en stund før den dabber av. Jeg har nå kommet til konklusjonen om at problemet MÅ ligge i ledningene eller i selve startmotoren. Jeg har nå ligget landfast i tre uker, og begynner å bli ganske irritert på jævelskapen!

• 4 uker senere...

Då var vi omsider i gang med å få orden på Volvohelvetet. Fekk i går hjelp av ein svært nevenyttig kar til å heise ut motoren.

Motorromet er usedvanlig smalt, og det går ikkje an å fjerne sideveggane. I tillegg er motoren alt for stor for denne båten. Einaste måten å kome til motoren på er ovanfrå og framfrå. For å få ut startmotoren må ein skru han ut bak frå sida. Dermed måtte heile driten heisast ut.

Vi arbeidde i seks heile timar med å skru lause alle slangar, kablar og leidningar som er festa og delvis fastrusta i motoren. Så trongt har eg aldri arbeidd i heile mitt liv.

Klokka 00 i natt var motoren fri og startmotoren laus. Eg har no levert han inn på ein verkstad. Vonaleg greier dei å reparere han eller skaffe ein ny.

Her er litt bilete frå prosessen...

Vi brukte talje frå toppen av luka til å heise ut motoren som veg 100-150 kg eller deromkring...

DSC_0148.JPG

Ut med deg!

DSC_0152.JPG

Eg gler meg til å gå laus på å vaske motorromet og få orden på jungelen av ledningar...

DSC_0154.JPG

Lykke til videre :smiley: , men var det ikke startmotoren vi hadde havari på i vinter da? Mekanikeren fikk den jo løs på relativt kort tid den gangen.

Det stemmer, det var startmotoren. Men det ser ut til at mekanikaren tok ein snarveg og berre demonterte fronten på startmotoren. Det er fysisk umulig å skru han ut utan å heise ut heile motoren. Dessutan var skruane på baksida så faste at startmotoren garantert ikkje har vore laus på mange, mange år.

Trur kanskje saltvatnet som har vore att har ført til ein del seinskader. I tillegg var plussledninga til startmotoren heilt av, så det spørs om ikkje ho har kortslutta litt av kvart der ho har dingla nede i vatnet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...