Jump to content

Råte både her og der - vi står ovenfor et valg

Ian928

Recommended Posts

I helga rev vi av takene på vår 24" kravellbygde plattgatter for å legge nye. Historien videre er vel ganske velkjent...

Først fant vi ut at deler av overbygget i teak var verre enn antatt og måtte gå samme veien. Og veggen inn til lugaren visste vi var råtten så den hadde vi planlagt å fjerne. Deretter tok vi av gulvene og støvsugde og gjorde rent skroget innvendig for å undersøke dette. Det vi fant var ikke morsomt, det er råte i skroget flere plasser, vi kan stikke kniven halvveis gjennom skroget her og der og skrogbordene slipper spantene. I tillegg er et par av spantene tvilsomme. Vi vet jo at det meste kan repareres men vi vurderer rett og slett å kvitte oss med båten og skaffe oss noe i bedre stand, evt noe som har mer "verdi" å bruke tid og penger på... Vi har flere veteranbiler og veteranmotorsykkel så vi har egentlig ikke tid til langvarige prosjekter.

Vi vurderer å gå over til plast, men når vi leser til salgs annonsene på Finn trekkes vi stadig til trebåter... Er det mulig å ha et behagelig liv som trebåteier eller må man regne med stadig vedlikehold? Kan man komme unna med å bare slipe ned og olje/lakkere hvert andre år f.eks? Får ta med at vi bor på vestlandet også da, med de ulemper dette medfører som båteier.

For å si hvor lite vi har lært så falt vi pladask for denne på Finn, er vi håpløse? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

For å bringe litt fornuft inn i hvorfor vi skal kjøpe et annet prosjekt og ikke fikse den vi har å så er dette en mye vakrere båt, mye større, mye raskere, mer praktisk innredet og sist men ikke minst så har denne antagelig potensiale til å øke noe i verdi hvis den blir restaurert...

Er vel bare å si at vi lett lar hjertet styre og ikke fornuften...

Ian og Kirsti

1993 Ibiza 20 Touring med 2000 Evinrude FICHT 115hp

1981 Rana 17 med 1986 Mercury Classic Fifty 45hp

Hei!

Jeg jobber på spreng på andre året for å sette istand en Storø 34. Det shitmye jobb, mye frustrasjon når du ikke vet hva du skal gjøre, og ting går sakte fremover. Men tro meg....når du er på sjøen. og folk båda glaner og kommer bort å prater, da er det verdt det....

Men, enig med deg. Skal du først gjøre jobben, så sørg for å gjøre det på en båt du kan/vil ha i flere år fremover...

Kjøp båten,sett den istand og kos dere....

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Er det mulig å ha et behagelig liv som trebåteier eller må man regne med stadig vedlikehold? Kan man komme unna med å bare slipe ned og olje/lakkere hvert andre år f.eks?

Ja dette er mulig, har opplevet det. Men det fordrer at du har en båt som er tilnærmet ny eller restaurert til en tilstand som ny.

Utfordringen er alderen. De fleste trebåter i dag er i alder 35 - 60 år, og det setter sitt preg.

(Har trebåt som nærmer seg 50 år, og den har vært i familien siden den var 2 år gammel!)

Det er lekkre linjer på den du linket til! :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Trebåt er flott, ingen tvil om det! Men de krever kontinuerlig vedlikehold, siden treverk har en sterk dragning mot å bli til kompost om man ikke til enhver tid sørger for å beskytte det mot elementene. Særlig her på Vestlandet er dette et problem, da vi jo har en del mer regn og vind enn andre steder.

Jeg ville gått for plast, hvis hovedmålet er en båt som skal brukes og ikke noe man hovedsaklig skal pusse på. For min del ville trebåt betydd at det ville gått såpass mye mer tid til vedlikehold at jeg ikke ville hatt tid til å bruke båten, og det var ikke aktuelt. Men jeg ser flere trebåteiere i havna koser seg med båtpussen i mange uker nå på våren, og stortrives med dette. Flere av disse båtene forlater knapt nok brygga i løpet av sesongen, så jeg tipper at mye av kosen for deres del ligger i vedlikeholdet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for råd!

Ja vi liker å sette ting i stand, ingen tvil om det! Men det er også klart at tiden ikke strekker til til alt vi har lyst til å reparere og sette i stand. Og ingen ting er så frustrerende som å se at ting forfaller i sitt eie :headbang: Dette har vi opplevd med den båten vi har nå, men hovedproblemet med den var vel at den var svært dårlig når vi kjøpte den så selv om vi har lagt masse timer og kroner på reparerasjoner så var den vel for langt kommet og vi gikk ikke grundig nok til verks så det arbeidet vi gjorde kan nesten sies å være bortkastet.

Men vi har også opplevd å fange blikk på sjøen når båten var i sine glansdager, og ingen ting er som en strøken trebåt! Dessuten har vi lært masse og det har vært mange fine stunder! Og sist men ikke minst har vi nå egnet plass og verktøy til å holde på.

Flere her snakker om puss, og det kan vi leve med tror jeg, men skrogreparasjoner, råte i overbygg og tak som lekker er vi lei av. Er dette noe du må forvente eller har vi vært uheldig?

Når det gjelder den omdiskuterte båten på Finn, er det enkelt å få fraktet såpass store båter på bil over halve Norge? Husker at 24-foteren vi har nå ruvet godt på lastebilen som tok den opp...

Til sist et spørsmål om lagring: Vi ser at vi ikke har greid å få tett presenning over båten når vi har lagret på land på vinteren. Løsningen som brukes på østlandet med en drager som presenningen ligger over som et telt så det blir lufting er ikke aktuelt her oppe pga vind (har prøvd!) så det blir å surre presenningen inntil og da blir det tett og fuktig inne i båten. Samtidig har jeg hørt at trebåter bare bør tas opp for puss og reparasjoner og alltid bør ligge på vannet for ikke å sprekke. Det er noen som tilbyr innendørs lagring i området, er dette å anbefale eller bør vi la båten ligge ute hele året? Innbiller meg at man kan spare masse slitasje ved å unngå vind og regn gjennom hele vinteren.

Redigert av Ian928 (see edit history)

Ian og Kirsti

Hei Ian928

Det kan bli ett smykke den trebåten du vurderer å kjøpe, [Red: Den ser ut til å være bygd etter tegninger av Richard Furuholmen, dog er den avertert som en Skaar, muligens er det båtbyggeren det er snakk om] utifra bildene så ser det ut til at den trenger mer enn bare lakk og ett strøk maling, så dersom du vurderer denne, ta med deg kniven for å stikke litt og kjenne etter sånn at du ikke ender opp med å kjøpe noe du ikke makter å fullføre restaureringen på. Evt ta kontakt med Henning Worren i vestlands avdelingen til CMB og hør med han om det finnes noen flinke medlemmer i nærheten der du bor som evt kunne gitt deg noen råd og vink. Du kan også kontakte Furuholmen klubben

[redigert: Jeg ser at båten ligger på Fagerstrand, du kan alikevel kontakt med CMB og eller Furuholmklubben og forhør deg om ikke en av klubbmedlemmene i nærheten har kjenskap til båten og kunne ha hjulpet deg med å få inspisert båten for før ett eventuelt kjøp]

Mht innendørs vs utendørs vinterlagring, dersom du kan få til innendørs lagring i nærheten der du bor (ikke for varmt) så sparer dette deg for utrolig mye arbeid hvert år med en slik båt. Alternativt dersom det lar seg gjøre med vind og vær der borte hvor du holder til, så kan det å kjøpe ett brukt OB Wiik telthus i passende størrelse være ett alternativ.

Det er fullt mulig å kombinere veteran båt med veteranbil og motorsykkel eie :flag:

Fra du tar opp båten og frem til mars skrur du på biler og motorsykler, fra mars til mai pusser du trebåt normalt på en båt i denne størrelse i nogenlunde stand. "vanlig årlig vedlikehold" på min båt gjøres i løpet av en uke av 14 dager med 2-3 turer ned på båten i uka. Nå fortiden tar jeg ett skikkelig løft på den for første gang siden båten ble bygd, og da går det selvfølgelig litt mere tid en vanlig og veteranbilene får lov å stå stille litt mer enn hva som er normalt. Mer om det kan du lese her: restaurering av Champagne

Lykke til Ian928, håper du kjøper båten og tar vare på henne fremover, dersom du gjør det, meld deg inn i en eller begge klubbene som jeg nevnte over, så får du veiledning og hjelp som bare det.

mvh

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)

Champagne,

Nydelig båt! Jeg er enig i at det du tar er et skikkelig løft :eek: Jeg må innrømme at vi ikke er klare for et så omfattende prosjekt, ikke nå ihvertfall. Gjør du alt selv eller har du leid inn hjelp?

Takk for tipsene ang CMB og Furuholmen klubben, jeg skal undersøke med eieren hvor mye arbeid han vurderer båten til å trenge før vi evt går videre. Ved å sammenligne pris med andre Furuholmen båter som ligger på Finn så er det grunn til å forvente at det er mye jobb på denne skjønner jeg. Vi burde ikke kjøpe noe som trenger mye arbeid før det kan brukes nå!

Dette minner meg om bil, det er veldig fristende å kjøpe noe spennende, men jammen er det godt å ha ihvertfall en bil som du kan sette deg inn i og kjøre på jobb med uten problemer, selv om den er kjedelig.

Ian og Kirsti

Hei igjen Ian928

Ja, det er fort gjort å forelske seg i noe som tar så mye tid at det blir ett mareritt, da er ingenting gøy lenger.. Har vært der med en hel del veteran biler, heldigvis aldri med båt. Skulle gjerne sett noen ta tak i den båten du hadde link til og restaurert den skikkelig. Dersom du er usikker på om du har tid, evner eller ork til den jobben så kan du kanskje vurdere å kjøpe noe mer ferdig klassiker.

Dersom du vil bare bittelitt opp i størrelse og vil ha noe relativt ferdig restaurert så er denne veldig 'hel' Furuholmen 26fot

Dersom du har muliget til å vurdere en ennå større båt så har en god venn av meg denne 38 fots Furuholmen til salgs, M\Y Magnum den vant best verfts restaurerte i 2007 på Risør trebåtfestival, dette er 'storebroren' til Champagne. For å bevare denne videre i den stand den er i så vil jeg nok anbefale på det sterkeste å sørge for innendørs vinterlagring, da trengs det svært lite vedlikehold utover vask og polering og stoffing på våren og ett strøk lakk i ny og ne.

Det som Jens_P sier er veldig riktig, dersom båten er restaurert til en tilstand som ny, så er det strengt talt ikke mer jobb enn med en plast båt som vedlikeholdes riktig. Trikset er å ikke ta noen snarveier da trebåter som blir neglisjert fort faller igjennom vedlikeholdskurven og da er det en tung jobb å ta de opp igjen.

Lykke til

Mvh

Champagne (som forhåpentligvis rekker å bli sjøsatt rett over sankthans dersom alt går på skinner :flag:)

Redigert av MY Champagne (see edit history)

Min mening: En trebåt som krever (større) reparasjoner krever at du bruker endel tid, penger og arbeid på den. Normalt vedlikehold for en båt som er i pussen er kosejobb på vårparten. Det er naturligvis også litt avhengig av hvilken finish du ønsker, glinsende møbel eller bruksbåt.

Akkurat dette med å falle for en båt...jeg har skrevet det før her inne, men vi fikk et godt råd den gangen vi kikka på skøyta før vi kjøpte den. (Vi var skeptiske med hensyn til arbeidsmengden og egne kunnskaper/evner)

En kar på brygga sa: " kjøp en dere faller for, fordi det da vil være mye kjekkere å jobbe med den og større fornøyelse etterhvert som målet nærmer seg"

Selvfølgelig er alt innen visse grenser, men jeg synes det var et godt råd. Vi var temmelig på kne for akkurat den skøyta og kjekt har det vært hele veien :yesnod:

Champagne,

Nydelige båter du linker til! 26 foteren var lekker og Magnum er helt fantastisk!

Lena,

Jeg er enig i det du sier, vi har jo som sagt allerede en båt, men denne gir ikke de rette følelsene for oss og det er jo avgjørende!

Jeg snakket med eieren av den Skaar båten (som forøvrig er en Skaar design og ikke Furuholmen ifølge selger). I følge ham er det ikke råte med behov for å "ta igjen" båten skikkelig. Desverre er det ikke motor i båten nå, den har vært kjørt med en Volvo B20 og da gjorde den 13 knop. Det følger med en "peugeot diesel" som har lavere effekt men som ikke er tilpasset båten. Båten hadde visstnok opprinnelig en sekssylindret motor. Det blir for oss uaktuelt å sette inn den motoren som følger med, så da må vi legge kostnaden for motor oppå pluss det arbeidet det medfører. Vel vel, det riktige ville vel være en sekssylindret bensinmotor i denne båten?

Vi skal på Ekeberg til helga og satser på å ta en tur og se på båten da så får vi se om vi er gærne nok :crazy:

Ellers ligger det mye fint på nett:

Denne husker jeg fra den ble solgt i 2003 for 170.000, den er så vakker at jeg nesten får tårer i øynene: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16695503

Og her er jo et "praktisk" alternativ i glassfiber: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17313832

Helt ubrukelige båter selvsagt, men jeg kunne tenkt meg å eid en av dem bare for å kunne se på den i ny og ne!

Ian og Kirsti

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...