bjoris Startet 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2009 Det virker som om det er litt gummiaktig så jeg håper i det lengst at det er impelleren, men siden motoren får normalt med kjølevann er jeg redd det er et lager eller noe ned i der.. Tips? Hvordan får jeg sjekket, byttet impelleren forresten? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Skrotnisse Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Du må ha av undervannshuset, festet med to skruer nedenfra og opp, samt løsne girstangen. Sistnevnte skal sitte bak et gummilokk nede på stammen. Ta motoren i revers for å få bedre tilkomst til skruen. Impellerhuset sitter tredd nedover drivakslingen, øverst oppe. Festet med fire skruer, be til Gud om at disse ikke knekker..... Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Takk for tipset, men tror motoren er ødelagt. Fikk endelig tid til å se mer på den nå og selv om det bare er ca 3-4 uker siden vi hadde den i gang og alt virket å være bare denne godt hørbare lyden heller enn ulyden viste det seg nå at motoren satt dønn fast, etter mye 556 etc kom den, men for en lyd når det startet... Her er noe lager greier som har gått. Lurer på om jeg har være ubeteksom når jeg nå fra i fjor har slept påhengens på jolla en del da vi ikke har hatt tid til å få montert motorfeste på ny båten, jeg har da vippet opp motoren og snudd den rundt. Det er det siste der jeg nå sitter å tenker på om kan ha ført til at det har kommet vann i motoren? Kjedlig dette, motoren var jo god som gull... Skal ta den med til lokal tusen knustner i morgen, men antar fiks blir dyrere enn nyere brukt så det er sikkert bare å kaste dritten... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 (redigert) Når jeg nå har skummet finn.no og innser at nytt bare er disse hersens 4-takter, 1 syl motoren som bråker og rister og har null effekt (i tillegg høres det ut som om du har penklipperen på hekken) så ble jeg om mulig i enda dårligere humør. Ut fra priser på disse gml 2 takter 5 hk motoren innser jeg at det nok er smart å bruke både 2 og 3 tusen på fiks. Denne er 2001 modell og ser i grunnen ut som ny... Aiai og nå som båtbudsjettet hadde sprukket så til de grader allerede... Men to dg på tur i helgen uten motor var totalt krise for 6 åringen så her nytter det ikke å dvele, motor må til og det raskt! Redigert 4.Mai.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Skrotnisse Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Sikkert nederste lageret, det er som oftest det. Husk å kjøpe nytt lager hos en maskinforretning, og ikke hos merkeforhandler. Ender du opp med ny motor, så har du en skrotnisse litt nord for deg som nok er interessert i den gamle.. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 (redigert) Har vært hos reperatøren nå, han sier det samme. Sikkert nederste lager som blir dyrt om han skal gjøre det, men det bør gå å bytte det selv... Hvorfor ikke kjøpe lager av dem? Han skulle noen hundrelapper så det får vi vel koste på oss. Først demonterer vi og ser om motoren da går lett og ikke har ulyder. Så tar vi av lageret og går det bra bestiller vi nytt... Redigert 5.Mai.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.